15 de novembre de 2024. 13:00h. Sessió en línia. Idioma: espanyol.
Jacqueline Troncoso
Universidad de Playa Ancha, Universitat de València
Aquest estudi explora l'impacte de la Intel·ligència Artificial Generativa (IAG), específicament ChatGPT 3.5, en l'acompliment d'estudiants secundaris espanyols en la producció de resums informatius i persuasius. En un context educatiu hiperconectado, on els alumnes tenen accés immediat a gran quantitat d'informació, la integració d'eines de IAG transforma la manera en què els estudiants processen i comprenen el coneixement (Hsu & Ching, 2023). Amb un enfocament experimental de disseny intersubjecte 2x2, la investigació involucra a 200 estudiants dividits en grups control i experimental. Aquests estudiants van realitzar proves de motivació per la tecnologia, habilitat lectora i habilitats d'escriptura abans de rebre instrucció sobre la IAG i construcció d'indicacions. Posteriorment, van generar resums utilitzant informació de ChatGPT sobre els efectes de la Intel·ligència Artificial en el canvi climàtic, considerant els seus possibles beneficis i els riscos de contaminació que podrien generar. Els resultats es van avaluar mitjançant rúbriques que van mesurar tant la qualitat de les indicacions com les habilitats de comunicació escrita. Aquest estudi busca demostrar que la IAG, juntament amb factors com la motivació tecnològica i les habilitats lectores i d'escriptura, influeix en el rendiment acadèmic en tasques d'escriptura. Les troballes aportaran un marc teòric sobre l'ús de la IAG com a eina facilitadora en l'educació, destacant el seu paper en el desenvolupament d'habilitats crítiques en entorns digitals (Crees & Kimmerle, 2023; Kristen & Kendeou, 2023).
Bio
Jacqueline Troncoso Lobos és Professora de Castellà, Magíster en Lingüística amb menció en Dialectologia Hispanoamericana per la Universitat de Playa Ancha – Xile i doctoranda del Programa de Doctorat en Lectura i Comprensió de la ERI-Lectura (Universitat de València), amb una beca atorgada per l'Agència Nacional de Recerca i desenvolupament (ANID) de Xile. Les seues principals línies d'investigació se centren en la morfosintaxis de l'espanyol, alfabetització acadèmica, escriptura acadèmica, lectura i comprensió i intel·ligència artificial aplicada a l'educació.