27 de gener de 2023. 12:00h. Sessió online. Idioma: espanyol.
La literatura infantil, els temes difícils i els nostres adultismes
Macarena García-González
Universitat de Glasgow i Universitat Pompeu Fabra
En les darreres dècades, la literatura per a xiquets, xiquetes i adolescents ha explorat, amb cada cop més afany, temes difícils o controversials com la guerra, la violència domèstica, la pobresa, la xenofòbia, el sexisme, el racisme o la mort. El concepte de “llibres desafiants” ens permet anomenar aquells textos que desafien certes convencions adultes sobre quins abordatges són apropiats per ser llegits per xiquets i xiquetes, però què diuen les i els lectors sobre aquests llibres? Què consideren ells i elles apropiat? Quins tipus de texts valoren més? La investigació postqualitativa ens permet explorar aquestes preguntes obrint espai per a altres maneres de conèixer, menys adultistes. A la investigació "Repertoris emocionals i literaris per a la infància" (Fondecyt 2018-2022) treballem amb estudis culturals de l'afecte i altres aproximacions de la humanitats i l'antropologia per examinar les formes en què s'aborda l'educació socioemocional a través de la lectura i el foment lector. Al projecte CHILDCULTURES. Challenging Anthropocentrism, Adultisme and Other Exclusions with Children's Literature Scholarship (a Marie Skłodowska-Curie Incoming Fellowship finançada per la UKRI) avancem aquestes preguntes amb metodologies participatives per preguntar-nos com és que valorem i recomanem certs textos? Com és que aquestes pràctiques de valoració es relacionen i es poden relacionar amb paradigmes de justícia social?
Bio
Macarena García-González és actualment investigadora Marie Skłodowska-Curie a la Universitat de Glasgow i la Universitat Pompeu Fabra. Té un doctorat en antropologia social i estudis culturals de la Universitat de Zuric, Suïssa, i un màster en estudis culturals de la Universitat de Maastricht, Països Baixos. Va dirigir una de les línies de recerca del Centre d'Estudis Avançats en Justícia Educacional (CJE) de la Universitat Catòlica i el projecte de recerca “Repertoris Emocionals i Literaris per a la Infància” (Fondecyt 11180070). És autora de nombrosos articles en revistes especialitzades sobre literatura, cultura, infància i educació així com de les monografies Origin Narratives. The Stories We Tell Children About International Adoption and Immigration (Routledge, 2017) i Ensenyant a sentir. Repertoris ètics a la ficció infantil (Metals Pesats, 2021).