Universitat de ValènciaEstructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Xarrada ERI - Nadina Gómez: "Mites en Educació: Creences Errònies entre Docents en Formació i proposta de treball amb literatura científica"

  • 13 de novembre de 2024
Image de la noticia

22 de novembre de 2024. 13:00h. Sessió en línia. Idioma: espanyol.

Mites en Educació: Creences Errònies entre Docents en Formació i proposta de treball amb literatura científica

Nadina Gómez

Universitat de València

 

En l'àmbit educatiu, existeixen diversos mites i concepcions errònies que estan tan estesos entre el professorat que dificulten la presa de decisions informades (Ruiz-Martín et al., 2022). Alguns d'aquests mites estan relacionats amb l'alumnat que presenta necessitats educatives especials (NEE), la qual cosa sol portar a pràctiques pedagògiques ineficaces i a l'estigmatització d'aquests estudiants. La falta d'accés i comprensió de la literatura científica actual propícia la dependència d'experiències anecdòtiques o personals, perpetuant a més el biaix de confirmació (Rousseau, 2021).

Aquest estudi analitza la prevalença dels mites associats a l'aprenentatge i a la població amb NEE entre els professors en formació. Així mateix, s'examinen les fonts d'aquestes creences i s'implementa una intervenció pilot, a través de vídeos explicatius, per a desmentir-les. La investigació s'emmarca en el projecte docent “De l'article científic al vídeo de YouTube: desmuntant mites en l'àrea de Necessitats Educatives Especials. UV-SFPIE_PDI-2728443”, els resultats preliminars del qual es presentaran en la xarrada.

 

Bio

Nadina Gómez Merino és doctora en Lectura i Comprensió i treballa com a investigadora postdoctoral Margarita Salas en la ERI-Lectura. És membre del grup d'investigació en desenvolupament de la lectura i el llenguatge en població atípica - ATYPICAL. La seua investigació se centra en l'estudi del desenvolupament del llenguatge i la lectura en població amb autisme i sordesa mitjançant seguiment ocular. També li interessa explorar els mites associats a l'aprenentatge i les necessitats educatives especials, i analitzar l'organització de sistemes educatius internacionals en relació amb l'atenció a la diversitat, vegeu projecte CASES.