Dys_SIGN
Conduir un vehicle és una activitat complexa que exigeix grans demandes al sistema visual i atencional humà. Junt amb les altres operacions bàsiques, l'adquisició ràpida i precisa d'informació de text i pictogrames en senyals de circulació pot ser un factor crític per a la seguretat. No obstant això, hi ha diferències individuals rellevants (p. ex., tindre dificultats en la lectura) i moltes situacions ambientals (p. ex., conduir amb boira o en una escena visual complexa) que poden deteriorar o retardar la comprensió adequada dels missatges de trànsit.
El present projecte proporcionarà nova evidència per a analitzar els factors que influeixen en el rendiment dels conductors quan han de llegir senyals de circulació mentre condueixen:
- Primer, estudiarem les dificultats dels conductors amb dislèxia a l'hora d'adquirir informació en senyals de trànsit. En comparació amb estudis previs, en el present projecte estudiarem les dificultats d'aquests conductors en noves situacions de lectura (p. ex., entorn urbà), manipularem les demandes atencionals dels conductors d'una manera més sistemàtica (p. ex., escenaris simples i complexos) i obtindrem mesures fisiològiques d'esforç cognitiu (p. ex., indicadors basats en la taxa cardíaca) per conèixer el paper de l'atenció a les dificultats dels conductors adults amb dislèxia. Els resultats obtinguts podrien contribuir a la discussió sobre si les dificultats d'aquests conductors són específiques per a la lectura o es generalitzen a altres aspectes de la conducció, tal com s'ha suggerit en investigacions recents sobre dislèxia (p. ex., la teoria del mostreig temporal).
- Segon, explorarem noves possibles contramesures per ajudar els conductors amb i sense dislèxia a millorar el seu rendiment en la lectura mentre condueixen. En particular, analitzarem l'ús d'informació pictogràfica combinada amb text, revisarem l'impacte en dislèxia de lletres majúscules i minúscules i estudiarem quins factors són més resistents a l'efecte de la degradació visual de senyals de trànsit.
En definitiva, el present projecte ajudarà a comprendre millor el fenomen de la dislèxia i les seves dificultats en la conducció. A més, els resultats també proporcionaran aplicacions pràctiques per millorar el disseny de senyals de trànsit, la qual cosa podria beneficiar no només a persones amb deteriorament en la lectura, sinó també a qualsevol conductor en condicions atencionals o perceptuals no òptimes.
Atenció;Lectura;Conducció;Senyals de trànsit;Dislèxia;Ergonomia cognitiva;Taxa cardíaca;Esforç cognitiu
- Tejero Gimeno, Pilar
- PDI-Titular d'Universitat
- Roca Ruiz, Javier
- PDI-Titular d'Universitat
- Tejero Gimeno, Pilar
- PDI-Titular d'Universitat
- Roca Ruiz, Javier
- PDI-Titular d'Universitat
- Pi Ruano, Marina
- PDI-Substitut/A
- PIT-Tecnic/a Mitja/Na Uv
Paula Piris Todos Santos
Contacte: atenlec@uv.es
Esta página web es parte del proyecto de I+D+i PID2019-106562GB-I00, financiado por MCIN/AEI/10.13039/501100011033.
Entitat Promotora Observadora: