Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

El frau a la comunicació i publicació científica: el cas dels “congressos i revistes depredadores”

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició En línia asíncrona + En línia síncrona
Llengua Valencià
Durada total 6
Durada en línia síncrona 3
Durada en línia asíncrona 3
Programa Formació contínua
Modalitat formativa Curs
Curs acadèmic 2021-2022
Edició 01
Any del pla de formació 2022
Data d'inici del curs 30/05/2022
Data de finalització del curs 03/06/2022
Data d'inici d'inscripció 16/02/2022
Data de finalització d'inscripció 07/03/2022
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 30/05/2022 00:00 30/05/2022 00:00 En línia
2 01/06/2022 09:30 01/06/2022 12:30 En línia
3 03/06/2022 00:00 03/06/2022 00:00 En línia
Perfil professional destinataris
Les ponències a congressos de renom i les publicacions en revistes reconegudes són els principals canals de transmissió de la ciència. Per a qualsevol científica i científic és important fer visible la seva recerca i publicar les seves troballes. Això és el que els organitzadors de congressos i editors de revistes dubtoses intenten explotar amb ofertes de publicacions fraudulentes (predatory conferences i predatory journals). En aquest curs, investigadors/es novells/es i professorat interessat aprendrà a identificar i evitar aquestes ofertes dubtoses allunyades dels estàndards de rigor, serietat i probitat propis dels processos de la comunicació científica.
Criteris de selecció

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:

- Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.

- S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.

- Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.

- En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)

Professorat UV
  • Gallent Torres, Cinta
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Ver ficha
Professorat no UV

Ruben Comas-Forgas

Doctor europeu en Ciències de l’Educació per la Universitat de les Illes Balears (UIB). Actualment és professor del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicopedagogia a la UIB. Ha estat investigador visitant en diversos centres internacionals (University of East Anglia, Liverpool John Moores University, Panteion University of Social and Political Sciences, i Universidad Autónoma de Yucatán) i compta amb dos sexennis de recerca (2007-2012 i 2013-2018).

Centra la seua recerca en l’àmbit de la integritat acadèmica, la documentació i la comunicació científica

Objectius formatius

•    Descriure i analitzar les males pràctiques en l’organització de congressos científics i en els processos editorials de les revistes predadores que demostren un comportament desviat o no estàndard amb la intenció de contribuir a la seua detecció per part dels científics.
•    Identificar i descriure les seues característiques i estratègies de captació de “clients”.
•    Descriure i analitzar les conseqüències que es deriven de participar en aquests esdeveniments científics i publicar manuscrits en aquestes revistes. 
 

Competències que es desenvoluparan
  1. Reflexionar sobre les circumstàncies que han transformat el món de la publicació acadèmica i científica. La conjunció de la Ciència Oberta (Open Access) i el fenomen de “publish or perish” en l’àmbit acadèmic.
  2. Augmentar la sensibilització cap a la identificació de conductes qüestionables en l’àmbit de la comunicació i publicació científica.
  3. Conscienciar el professorat de la importància de respectar el valor de la integritat en les publicacions.    
Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Assistència al 85% de les hores síncrones o presencials, visualització del 100% dels continguts en línia i la superació de les proves d'avaluació fixades.

Observacions i aclariments

"Aquesta formació forma part del projecte d’I+D+i “La integridad académica entre el alumnado de postgrado: aproximación empírica y propuestas de intervención" (ajuda RTI2018-098314-B-I00 finançada per MCIN/ AEI/10.13039/501100011033/ i FEDER “Una manera de hacer Europa”)"

Inscripció