Universitat de ValènciaServei de Prevenció i Medi Ambient Logo del portal

Competències i facultats dels delegats de Prevenció

1. Són competències dels delegats de prevenció:

  • Col·laborar amb la direcció de l'empresa en la millora de l'acció preventiva.
  • Promoure i fomentar la cooperació dels treballadors en l'execució de la normativa sobre prevenció de riscos laborals.
  • Rebre consultes de l'empresari sobre les decisions a què es refereix l'article 33 de la present llei, abans de dur-les a terme.
  • Exercir una labor de vigilància i control sobre el compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals.

A les empreses on, d'acord amb el que disposa l'apartat 2 de l'article 38 d'aquesta llei, no hi haja Comitè de Seguretat i Salut pel fet de no aconseguir el nombre mínim de treballadors establert per a aquest efecte, les competències atribuïdes al Comitè en la present llei les exerciran els delegats de prevenció.

2. En l'exercici de les competències atribuïdes als delegats de prevenció, aquests estaran facultats per a:

  • Acompanyar els tècnics en les avaluacions de caràcter preventiu del medi de treball, i també, en els termes que preveu l'article 40 d'aquesta llei, els inspectors de Treball i Seguretat Social en les visites i verificacions que realitzen als centres de treball per comprovar el compliment de la normativa sobre prevenció de riscos laborals, de manera que podran formular davant ells les observacions que consideren oportunes.
  • Tenir accés, amb les limitacions previstes en l'apartat 4 de l'article 22 d'aquesta llei, a la informació i a la documentació relatives a les condicions de treball que siguen necessàries per a l'exercici de les seues funcions i, en particular, a la prevista en els articles 18 i 23 d'aquesta llei. Quan la informació estiga subjecta a les limitacions ressenyades, només es podrà subministrar de manera que es garantisca el respecte de la confidencialitat.
  • Rebre informacions de l'empresari sobre els danys produïts en la salut dels treballadors quan l’empresari n’haja estat assabentat, amb la possibilitat de presentar-se, encara que siga fora de la seua jornada laboral, al lloc dels fets per conèixer-ne les circumstàncies.
  • Rebre de l'empresari les informacions que aquest haja obtingut procedents de les persones o òrgans encarregats de les activitats de protecció i prevenció a l'empresa, i també dels organismes competents per a la seguretat i la salut dels treballadors, sense perjudici del que disposa l'article 40 d'aquesta llei en matèria de col·laboració amb la inspecció de Treball i Seguretat Social.
  • Realitzar visites als llocs de treball per exercir una labor de vigilància i control de l'estat de les condicions de treball, amb la possibilitat, per a aquest fi, d’accedir a qualsevol zona dels llocs de treball i comunicar-se durant la jornada amb els treballadors, de manera que no s'altere el normal desenvolupament del procés productiu.
  • Demanar a l'empresari l'adopció de mesures de caràcter preventiu i per a la millora dels nivells de protecció de la seguretat i la salut dels treballadors, per a la qual cosa podrà efectuar propostes a l'empresari, i també al Comitè de Seguretat i Salut perquè hi siguen discutides.
  • Proposar a l'òrgan de representació dels treballadors l'adopció de l'acord de paralització d'activitats a què es refereix l'apartat 3 de l'article 21.

3. Els informes que hagen d'emetre els delegats de prevenció segons el que disposa la lletra c) de l'apartat 1 d'aquest article hauran d'elaborar-se en un termini de quinze dies, o en el temps imprescindible quan es tracte d'adoptar mesures dirigides a prevenir riscos imminents. Transcorregut el termini sense haver-se emès l'informe, l'empresari podrà posar en pràctica la seua decisió.

4. La decisió negativa de l'empresari a adoptar les mesures que proposarà el delegat de prevenció segons el que disposa la lletra f de l'apartat 2 d'aquest article haurà de ser motivada.