Logo de la Universdad de Valencia Logo Cátedra L'Horta de València: Patrimonio, Vida, Futuro Sostenible Logo del portal

Alqueria Casa Orient

Alqueria Casa Orient
Provincia: València.
Comarca: L'Horta Sud.
Municipio: València.
Poblado: La Punta.
Latitud y longitud: 30 728727.358mE 4368235.356mN
Tipo de bien material: Alquería.
Estado: Bueno.
Tipo de uso: Agropecuario.
Titularidad: Privada.
Proteción: Bien de relevancia local.
Cronología

Principis del segle XX.

Historia

Segons el PAT de l’Horta de l’any 2018, la Casa Orient, situada en la senda de Llorà, n. 10, en el districte municipal i poble de la Punta, va ser construïda a principis del segle XX, com tantes altres alqueries de l’entorn rural de la ciutat de València. Per ara no hi ha més informació sobre la seua evolució posterior, però és que no és fàcil resseguir la història d’aquestes edificacions a través dels arxius, perquè són cases privades, en la gran majoria vivendes de les classes populars, que no han deixat un major testimoni administratiu. També cal tenir en compte la variabilitat del seu nom en el temps atenent que solen usar el nom, cognom o malnom de la família o de algun dels seus membres.

Descripción

Segons el Catàleg de béns i espais protegits de Naturalesa Rural de la Revisió Simplificada del Pla General d’Ordenació Urbana de València (2013), la Casa Orient és una edifici compacte de dues plantes, construïda de rajola i amb una xicoteta porxada en la teulada. El catàleg indica que consta d’una façana amb llenguatges eclèctics i la resol amb cert ofici. Constitueix un edifici de dos cruixies paral·leles a la façana amb eix centrat en planta, coberta a dues aigües i aler horitzontal. Una tercera cruixia va completar en el seu dia el programa, cruixia que es va afegir a la façana posterior i que manté una sola altura. Un pati obri la casa al món interior, on obrin també les porxades laterals, cossos clàssics en aquest tipus de construccions, amb una coberta lleugera i aler de fusta molt volat. Unes construccions per a corrals i magatzems situades al fons del pati completen el programa. Tant l’estat de conservació de la casa com de la façana són acceptables en l’actualitat.

Otros Datos

La seua ubicació no és aïllada en mig dels camps, com una típica alqueria de l’Horta, sinó en un entrador de l’antic camí de Pinedo, actualment carrera del Riu, envoltada d’algunes altres cases de la primera meitat del segle XX.

Publicaciones

GUINOT, E., SELMA, S. (2005): Les sèquies de l’Horta Nord de València: Mestalla, Rascanya i Tormos. València, Conselleria d’Agricultura. Col. Camins d’Aigua n. 6, pp. 200-201.


DEL REY AYNAT, M. et alii (2002): Alqueries. Paisatge i arquitectura en l’Horta, València, Consell Valencià de Cultura.


DEL REY AYNAT, M. (2010): Arquitectura Rural Valenciana, Barcelona: Galerada (1ª edició: València: Direcció General de Patrimoni Artístic, 1996).


DEL REY AYNAT, M. (1990): “La casa rural de origen moderno en el territorio valenciano”, dins: Cea Gutiérrez, A.; Fernández Montes, M., Sánchez Gómez, L. A (edits.): Arquitectura popular en España, Madrid, CSIC, pp. 525-539.


DEL REY AYNAT, M. (2000): “L’arquitectura de la casa rural valenciana al voltant del segle XV”, dins Actes del I congrés d’estudis de l’Horta Nord, València, Centre d’Estudis Comarcals de l’Horta-Nord-Universitat Politècnica de València, pp. 403-412.


ALMELA I VIVES, F. (1932): Alquerías de la huerta valenciana, València, Sociedad Valenciana de Fomento del Turismo,


ALMELA I VIVES, F. (1960): La vivienda rural valenciana, València, La Semana Gráfica.


CASAS TORRES, J. M. (1943): La vivienda y los núcleos de población rurales de la huerta de Valencia, Madrid, Instituto Juan Sebastián Elcano, 1944, 328 pp.


GUINOT RODRÍGUEZ, E. (2002): “L’alqueria valenciana en la Història”, dins: DEL REY, M. et alii: Alqueries. Paisatge i arquitectura en l’Horta, València, Consell Valencià de Cultura, pp. 33-41.


ALGARRA PARDO, V.; BERROCAL RUIZ, P. (2016): “Uno no, muchos centros históricos en Valencia. Llocs, núcleos agrupados y alquerías en la ciudad”, dins: Algarra, V.; Cárcel García, C. (edits.): València, quan la ciutat aplega a l’horta: homenatge a Eduard Pérez Lluch, València: Ajuntament de València, pp. 103-118.


ALGARRA PARDO, V. (2002): “La materia de què es construeix l’alqueria: materials i tècniques de construcció”, dins: Del Rey, M. et alii: Alqueries. Paisatge i arquitectura enl’Horta, València, Consell Valencià de Cultura, pp. 43-47.
 

Ubicación y Entorno
Fotogalería

Fotos: E.Guinot