Universitat de ValènciaLa Nau GranUVCultura Logo del portal

Les III Jornades Intergeneracionals i Interdisciplinàries reflexionen al voltant de la dana

  • 29 d’abril de 2026
 

La Universitat de València celebra el Dia Europeu de la Solidaritat i Cooperació entre Generacions

La Universitat de València s’ha sumat a les celebracions del Dia Europeu de la Solidaritat i Cooperació entre Generacions, que se celebra el 29 d’abril al calendari de la UE, amb la III Trobada Intergeneracional i Interdisciplinària de la UV, que ha tingut lloc al Centre Cultural La Nau divendres 24.

En la jornada va participar un centenar de persones organitzades en grups de treball formats per alumnat de La Nau Gran; estudiantat de diversos graus i màsters, i professorat de més de 20 àrees de coneixement, tots de la UV; i persones de la societat civil, entre les quals es trobaven la presidenta de l’Associació de víctimes mortals de la DANA, Rosa Álvarez, i la seua vicepresidenta, Carmina Gil.

Les persones participants varen abordar l'impacte territorial de la DANA des de la mirada intergeneracional i interdisciplinària, amb reflexions sobre la geografia i el risc en el territori; les conseqüències en la salut física i mental; les repercussions econòmiques i legals, i els comportaments socials.

En les conclusions, es va posar de manifest la necessitat de reconnectar amb el territori i realitzar una planificació adequada i ordenada d’aquest escoltant les veus dels experts; la importància de la memòria col·lectiva i aprendre d’experiències precedents, així com donar formació en totes les etapes educatives per poder afrontar situacions adverses; el fet d’abordar la reconstrucció pensant que un fenomen d’aquest tipus pot tornar a passar; o la necessitat d’acompanyar a les víctimes, no només econòmicament, sinó també amb ajuda psicològica, ja que una de les conseqüències de la DANA és el trauma profund que ha causat en la societat.

L’acte inaugural va estar a càrrec del vicerector de Cultura, Esports i Vincle Social, Albert Moncusí Ferré, el degà de la Facultat de Geografia i Història, Manuel Lomas i la directora del projecte, María Pilar Peñarrubia; mentre que l’acte de cloenda el va protagonitzar Joan Romero, director de la Càtedra de Canvi Climàtic, Territori i Riscos Ambientals al Mediterrani de la Universitat de València.

 

Projecte d’innovació educativa

Aquesta iniciativa forma part d’un Projecte d’Innovació Educativa de la Universitat de València, dirigit per la professora del departament de Geografia María Pilar Peñarrubia, i compta amb el suport del Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE), el programa de La Nau Gran, gestionat pel Servei de Cultura Universitària del Vicerectorat de Cultura, Esports i Vincle Social i el Pla d’Innovació de Centre de la Facultat de Geografia i Història.

 

Precedents

La primera d’aquestes experiències es va realitzar el maig del 2022, al si del Departament de Geografia, amb la participació de 45 alumnes de 2n de grau de la titulació de Geografia i Medi Ambient i de Nau Gran de l’Itinerari de Societat i territori.

El 28 d’abril de 2023 i el 26 d’abril de 2024 es varen realitzar el I i II Encontre Intergeneracional i Interdisciplinari amb una reflexió al voltant dels “Objectius de Desenvolupament Sostenible” (ODS) que formen part de l’agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de l’Organització de les Nacions Unides (ONU).

Amb aquesta III Trobada Intergeneracional i Interdisciplinària de la UV, ja són 18 les trobades intergeneracionals que han reunit més d’un miler de persones amb l’objcetiu d’aprendre, experiencialment, conceptes i continguts acadèmics de manera transversal i Interdisciplinària. A més, amb aquesta metodologia d’estudi s’ha confirmat que els i les participants milloraran considerablement la seua motivació i estat d’ànim.

Imatges: