Logo de la Universitat de València Logo Oferta Científic Tecnològica Logo del portal

Descripció

Globalment l'activitat investigadora del nostre grup de treball s'ha focalitzat en l'avaluació del funcionament cognitiu en pacients amb trastorn mental, el desenvolupament d'alternatives per a facilitar l'avaluació del seu funcionament intel·lectual, l'estudi específic de la memòria implícita en aquests mateixos pacients per a determinar en quina mesura els tipus de tasques i els paràmetres utilitzats en aquestes per a valorar el funcionament d'aquest sistema de memòria condicionen els resultats d'aquesta valoració i, finalment, en l'avaluació de l'eficàcia de programes de rehabilitació de la cognició en trastorns mentals, sobretot en esquizofrènia. Aquest treball l'hem realitzat durant més de dues dècades amb el suport de projectes d'investigació finançats per la Universitat de València, per la Conselleria d'Educació, per la Conselleria de Sanitat i pel Ministeri d'Educació. Aquestes investigacions han tingut com a resultat com a resultat la publicació de nombrosos treballs que apareixen recollits en els CV que s'adjunten.

De manera més concreta la nostra activitat investigadora s'ha desenvolupat a través de les següents línies de treball:

  1. Avaluació cognitiva en esquizofrènia. Aquesta línia d'investigació se centra en l'avaluació del funcionament neurocognitiu, incloent la cognició social, en el trastorn mental amb la finalitat de determinar les interrelacions que existeixen entre els diferents dominis cognitius, i valorar en quina mesura determinen el funcionament social del pacient. En el context d'aquesta línia d'investigació la nostra atenció s'ha centrat en els dominis neurocognitius de l'atenció, la memòria episòdica i el funcionament executiu, i dins de la cognició social, en els dominis de la percepció emocional, teoria de la ment, percepció social i estil atribucional. Encara que podrien emmarcar-se en l'àmbit al qual es refereix la nostra línia d'investigació nº1, el nostre equip d'investigació ve desenvolupant dues línies d'investigació més específiques (línies nº2 i nº3).
  2. Funcionament intel·lectual en esquizofrènia. Aquesta línia d'investigació se centra en el desenvolupament de versions abreujades dels tests clàssics emprats per a valorar el funcionament intel·lectual, amb el propòsit de facilitar la seua utilització en pacients amb trastorn mental i permetre un cribratge ràpid del pacient. 
  3. Memòria implícita en esquizofrènia. En termes generals l'evidència científica indica que el funcionament de la memòria implícita està preservat en el trastorn mental. No obstant això, a vegades l'evidència és contradictòria i la raó pot estar en la disparitat de tasques utilitzades en l'avaluació de la memòria implícita i en les condicions metodològiques que es donen dins de cada prova. En aquesta línia d'investigació el nostre treball se centra en aclarir quines tasques són les més adequades i quines són les condicions metodològiques que han de considerar-se dins d'aqueixes tasques per a avaluar de manera vàlida la memòria implícita. Avaluació dels dèficits cognitius de persones amb diferents diagnòstics de trastorn mental, bàsicament esquizofrènia, mitjançant tasques d'ampli ús en psicologia experimental com a decisió lèxica i completat de fragments. 
  4. Intervenció psicològica en cognició en esquizofrènia. En aquesta línia d'investigació el nostre treball se centra en l'avaluació de programes enfocats a la rehabilitació de la neurocognició i de la cognició social per a millorar el funcionament social de persones amb trastorn mental (p.e. IPT, Gradior, EMT).
Objectius CT
  • Identificar els patrons d'interrelació entre la neurocognició, la cognició social i el funcionament social en pacients amb trastorn mental. Per a aconseguir aquest objectiu és necessària l'avaluació de la neurocognició (atenció, memòria episòdica i funcionament executiu), la cognició social (percepció emocional, teoria de la ment, percepció social i estil atribucional) i el funcionament social del pacient. La identificació d'aqueixos patrons d'interrelació permet determinar quins aspectes de la neurocognició i de la cognició social tenen un efecte sobre el funcionament quotidià del pacient i en conseqüència identificar els dominisneurocognitius i de cognició social sobre els quals dirigir l'atenció per al desenvolupament de programes de rehabilitació.
  • El nostre treball de l'estudi del funcionament intel·lectual, neurocognitiu i de la cognició social en pacients amb un trastorn mental greu com és l'esquizofrènia en última instància pretén identificar dominis cognitius no deteriorats en aquests pacients, que puguen utilitzar-se com a recursos quan es dissenyen programes de rehabilitació cognitiva. Per això, un altre dels nostres objectius és el d'avaluar programes de rehabilitació cognitiva i de la cognició social en pacients amb trastorn mental, per a aportar l'evidència empírica que permeta valorar la seua eficàcia.
  • La proves utilitzades en l'avaluació del funcionament intel·lectual requereixen completar diferents tasques que en total necessiten d'un període ampli de temps. En el cas dels pacients amb trastorn mental aquest temps encara és major, i completar l'avaluació suposa un esforç suplementari per a aquests pacients. Aquestes circumstàncies fan que en nombroses ocasions no es realitze una adequada valoració del seu funcionament intel·lectual. Donada aquesta situació, el nostre objectiu és desenvolupar versions abreujades de les proves més utilitzades en l'avaluació del funcionament intel·lectual (escales Wechsler) per a la seua utilització específica en pacients amb esquizofrènia. Aquestes versions persegueixen aconseguir una fiabilitat equivalent a la que tenen les versions completes de les proves, reduir notablement el temps necessari per a completar-les i, indirectament, afavorir la seua utilització en la valoració d'aquests pacients.
  • L'estudi del funcionament de la memòria implícita en el trastorn mental s'ha desenvolupat de manera àmplia en els últims anys perquè, enfront de l'evidència consistent que la memòria episòdica està deteriorada, l'evidència sobre la possible deterioració de la memòria implícita no ha sigut tan consistent. En bona part això s'ha degut a la varietat de proves de laboratori utilitzades per a la seua avaluació i a la manera com s'han manipulat els paràmetres utilitzats en aqueixes proves. En aquest context el nostre objectiu és el d'aclarir quin és el patró de resultats que poden observar-se quan s'avalua el funcionament de la memòria implícita en funció de la mena de tasca experimental utilitzada (p.e. completat de fragments, decisió lèxica) i els paràmetres manipulats en aqueixes tasques (p.e. força associativa, asincronia estimular).
Línies d'investigació
  • Intervenció psicològica en cognició en trastorn mental

    Avaluar l'eficàcia de diferents programes (p.e. IPT, EMT, INT) per a millorar la neurocognició, la cognició social i el funcionament social de persones amb trastorn mental.

  • Funcionament de la memòria implícita en esquizofrènia

    Estudi del funcionament de la xarxa semàntica de la memòria per a identificar de manera específica tant dèficits com funcions preservades en esquizofrènia amb el propòsit d'elaborar plans de rehabilitació personalitzats.

  • Avaluació cognitiva en trastorn mental

    Avaluar la neurocognició i la cognició social en esquizofrènia, incloent l'atenció, memòria episòdica, funcions executives, percepció emocional, teoria de la ment, estil atribucional i percepció social.

  • Funcionament intel·lectual en trastorn mental

    Desenvolupament de versions abreujades de les proves clàssiques utilitzades en l'avaluació intel·lectual, amb l'objectiu de facilitar l'avaluació del funcionament intel·lectual i el cribratge els pacients amb trastorn mental greu.

Direcció
  • RUIZ RUIZ, JUAN C
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
Membres
  • BLASCO GONZALEZ, M.PILAR
  • PDI-Associat/Da Universitari/A
Veure fitxa
  • DASI VIVO, CARMEN
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
Col·laboradors/es
  • CORREA GHISAYS, PATRICIA MARIA
  • Alumn.-Servei de Formacio Permanent
Veure fitxa
  • FUENTES DURA, INMACULADA
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • SANCERNI BEITIA, MARIA DOLORES
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • TOMAS MARTINEZ, PILAR
  • PDI-Associat/Da Assistencial Ciencies Salut
Veure fitxa
Producció cientifica per investigador UV
Estructura asociada
Metodologia de les Ciències del Comportament
Dades de contacte del grup
Avaluació i Intervenció Psicològica en Cognició en Trastorn Mental (TMEIC)

Campus de Blasco Ibáñez

Av. Blasco Ibáñez, 21

46010 València (València)

963 864 414

Geolocalització

juan.c.ruiz@uv.es

Persones de contacte
  • RUIZ RUIZ, JUAN C
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa