Logo de la Universitat de València Logo Doctorat en Estudis Hispànics Avançats Logo del portal

Tabla de personas
Foto Nom i cognoms Adreça + info Biografia
BAUTISTA BONED, LUIS

BAUTISTA BONED, LUIS

PDI-Prof. Permanent Laboral PplCoordinador/a Curs

(9638) 64945

luis.bautista@uv.es

Biografia
 

Professor ajudant doctor del departament de Filologia espanyola, en l'àrea de literatura espanyola moderna i contemporània. És llicenciat en Filologia Hispànica, Màster en Estudis Hispànics Avançats i Màster Universitari en Professor d'Educació Secundària per la Universitat de València. Va obtindre, a més, un Master of Arts i un Master of Philosophy en literatura espanyola y literatura comparada (minor) per la Universitat de Yale, als Estats Units. En 2018 va obtindre el Doctorat en Estudis Hispànics per la Universitat de València amb la tesi Temblor ante el caos. Estética y subjetividad en la generación del 14, centrada en els escrits de José Ortega y Gasset entre 1910 i 1916 i dirigida pel professor Joan Oleza. Al maig de 2019 va obtindre el Doctorat en Literatura Peninsular Contemporània i Literatura Comparada per la Universitat de Yale, sota la direcció de la professora Noël Valis, amb la dissertación titulada: Dissent and Melancholy. A Brief Intellectual History of Spain. En ella va examinar la intel·lectualitat espanyola dels segles XX i XXI a través de dos conceptes clau: dissidència i melancolia.

En l'actualitat dirigeix el projecte d'investigació emergent Subjectivitats en crisis en la literatura espanyola contemporània (1914-1975), amb base en la Universitat de València i finançat per la Generalitat Valenciana (CIGE/2023/74). Forma part també del grup d'investigació Memory Novels LAB: Laboratori Digital de Novel·les sobre Memòria Històrica Espanyola (https://mnlab.toky.es/), radicat a la Universitat de València, sota la direcció de Luz C. Souto, i que també va ser finançat per la Generalitat Valenciana (GV/2021/183). Ha format part, a més, d'altres dos grups d'investigació a la Universitat de València, tots dos comandats per Joan Oleza: Artelope. Base de dades i arguments del teatre de Lope de Vega (https://artelope.uv.es/), Consolider TC/12. Patrimoni Teatral Clàssic Espanyol: Textos i instruments d'investigació (CSD2009-00033), en el qual va treballar en la configuració d'una base dades digital sobre el teatre de Lope de Vega (https://artelope.uv.es/) i en l'edició digital de les obres més emblemàtiques del teatre europeu dels segles XVI i XVII (https://emothe.uv.es/); i el projecte Prometeu Max Aub i les confrontacions de la memòria històrica (http://aubproyecto.uv.es/), en el qual va gaudir d'un contracte com a Investigador Doctor Júnior i va treballar en les edicions digitals de Campo de sangre i Campo de los almendros, de Aub, que es publicarien en Publicacions de la Universitat de València. També ha col·laborat en el projecte Prosa d'idees i assaig en la transició cultural espanyola (1966-1986), dins del Programa Estatal de Generació de Coneixement i Enfortiment Científic i Tecnològic del Sistema d'I+D+i i finançat en part amb fons FEDER de la Unió Europea (PGC2018-095257-B-I00). Els seus investigadors principals eren Domingo Ródenas de Moya (Universitat Pompeu Fabra) i Jordi Ibáñez Fanés (Universitat Pompeu Fabra).

D'altra banda, ha gaudit d'estades d'investigació i docència en diverses universitats espanyoles i estrangeres: Calàbria (Itàlia), Oxford (el Regne Unit), Stanford (Estats Units) i Barcelona, on va desenvolupar una investigació titulada Against “Transition Culture”. New Intellectual Ways to Face Spanish Recent History, que va ser finançada pel Whitney and Betty MacMillan Center for International and Area Studies at Yale.

Dins de les seues principals línies d'investigació s'ha especialitzat fonamentalment en història intel·lectual espanyola del segle XX. Ha participat com a conferenciant, ponent i comunicant en més d'una vintena de trobades acadèmiques organitzades tant a Espanya com a l'estranger, i ha publicat diversos articles en revistes nacionals i internacionals, i en obres col·lectives. És autor, a més, de la monografia Disenso y melancolia. Breve historia intel·lectual de España (2022), en la Col·lecció Prismes, de Publicacions de la Universitat de València. En 2024 ha coeditat, amb Mariela Sánchez (UNLP), el volum Memoria cultural y memorias periféricas de la Guerra Civil y el franquismo, a Peter Lang, i actualment està preparant, amb Joan Oleza i Federico Gerhardt, l'edició de Luis Buñuel, novela, de Max Aub, que es publicarà en l'editorial Iberoamericana-Vervuert.

CANDEL VILA, MARIA CONSUELO

CANDEL VILA, MARIA CONSUELO

PDI-Catedratic/a d'UniversitatCap de Seccio-ServeiCap d'Iniciatives Responsable de l'Aula de Poesia

Departamento de Filología española Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació Avenida BLasco Ibañez, 32 460010 Despacho n.18

(9638) 64192

m.consuelo.candel@uv.es

Biografia
 

Xelo Candel Vila és Catedràtica de Literatura Espanyola en el Departament de Filologia Espanyola de la Universitat de València. Ha estat professora contractada en Bucknell University (els EUA), Ohio University (els EUA) i Saint Louis University (Madrid).

Com a professora convidada ha impartit conferències i Seminaris de Grau i Postgrau en universitats nacionals i internacionals entre les quals destaquen: Texas State University (els EUA), Universitatea Stefan cel Mae (Romania), Universitat Nacional de Mar del Plata (l'Argentina), Universitat de La Plata (l'Argentina), Postdam Universität (Alemanya), Kentucky University (els EUA), Rholand Island University (els EUA), Bucknell University (els EUA), Mary Washington University (els EUA), Montclair University (els EUA), Università degli Studi di Bergamo (Itàlia), Institut Cervantes de Sao Paulo (el Brasil), Växjö Universitet (Suècia), Universitat Complutense de Madrid, Universitat de La Rioja, Universitat de Cadis, Universitat de Còrdova i Universitat Autònoma de Madrid.

Dins del programa Docentia la seva avaluació de la docència ha merescut la qualificació d'excel·lent.

Les línies de recerca a les quals ha dedicat la seva producció científica se centren en la Modernitat literària, l'exili republicà, la censura franquista, l'edició d'epistolaris i la poesia espanyola de postguerra, Dictadura i Transició. La gran majoria dels articles en revistes indexades estan recollits en Arts&Humanities Citation Index, SCOPUS, WoS/*JCR, ERIH, ISOC, ICYT , MIAR , CIRC, CARHUS+, Latindex, RESH, Mla o DIU. Quant als capítols de llibres, estan situats en el primer nivell en el ránking SPI, qualificades en l'índex elaborat pel CSIC amb un "VALOR ALT” com a Iberoamericana Vervuert, Peter Lang, Renacimeinto, Visor, Edicions Clàssiques, EUDEM, PUV, Trafo Verlag, etc. És autora i/o editora, entre altres, dels llibres: Victoriano Crémer i José García Nieto. Epistolari inèdit (1944-1976) (2023); El meu costat esquerre de Rafael Fombellida (2021); Entresiglos: Del segle XX al XXI. Estudis en homenatge al professor Joan Oleza (2019), Versions i Subversions de Max Aub (2016); Els Seixanta. Revista literària. Mèxic, 1964-1965 (2015); Epistolari entre Max Aub i Vicente Aleixandre (2014); El llibre de les balades i Romanços de colorit (2012); Luis Rosales, memòria encesa d'un poeta (2012); Luis Rosales. El contingut del cor (2010); El romàntic il·lustrat. Imatges de Luis García Montero (2009); Del viu al pintat. La poètica realista de Max Aub en l'àmbit de la Modernitat literària (2008); Luis Rosales després de Luis Rosales (2005); El realisme dialèctic en les poètiques de Luis Rosales, Ángel González i Luis García Montero (2003); La casa encesa, de Luis Rosales (2022 i 2002); Versions i subversions, en Obra Completa de Max Aub (2001) i Diari de Djelfa, de Max Aub (1998). Actualment, prepara l'edició de Verb. Quaderns literaris, Alacant, 1949-1963 i coordina l'edició del Volum XIII d'Obres Completes de Max Aub. Epistolari entre Max Aub i els poetes espanyols.

Va ser comissària de l'Exposició literària Luis Rosales. El contingut del cor, celebrada a Madrid del 29 d'abril al 6 de juny de 2010, amb motiu del Centenari del naixement del poeta granadí Luis Rosales. L'exposició va ser Subvencionada pel Govern d'Espanya. Ministeri de Cultura, La Casa Encesa-Obra Social Caja Madrid i la Societat Estatal de Commemoracions Culturals (SECC) en col·laboració amb l'Arxiu Històric Nacional i el Centre Andalús de les Lletres. Aquesta exposició va tenir dues itineràncies: una a l'Hospital Real de Granada i una altra en la Fundació Gonzalo Torrente Ballester de Santiago de Compostel·la. De les tres exposicions es va publicar, sota la seva edició i coordinació el llibre Luis Rosales. El contingut del cor (Ministeri de Cultura, 2010) amb tot el material inèdit trobat en l'Arxiu Històric. Aquest volum va ser finalista del premi “Top Applications Award 2010” en la Triennal de Milà que premiava al millor llibre editat a Europa aquest any. (www.fedrigoni.es).

Ha dirigit el projecte de recerca per a grups de recerca consolidats AICO Escriptures de la identitat en temps de conflicte: Max Aub i la memòria generacional, finançat per la Generalitat Valenciana, Conselleria d'Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital que va comptar amb 11 investigadors d'universitats nacionals i internacionals. Així mateix ha participat com a investigadora en l0 projectes R+D: "Poètiques de la Transició (1973-1982)” REF. FFI2017-84759-P (AEI/FEDER, UE), finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats; "Projecte Prometeu 2016/1333 per a grups de recerca d'excel·lència Max Aub i les confrontacions de la memòria històrica", Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport; "Projecte Poètiques del 50 projeccions i diversificacions" (2013-2016) del Ministeri d'Economia i Competitivitat; “Poetes del 50, textos i contextos”, Ministeri de Ciència i Innovació; "Fonts arxivístiques per a l'estudi de l'exili republicà de 1939: estat de la qüestió", Ministeri de la Presidència del Govern d'Espanya (subvencions destinades a activitats relacionades amb les víctimes de la guerra civil i del franquisme); "La segona generació de l'exili republicà de 1939 a Mèxic a través de la pel·lícula Al balcó buit", Ministeri de la Presidència del Govern d'Espanya (subvencions destinades a activitats relacionades amb les víctimes de la guerra civil i del franquisme); “Dones que escriuen, dones que llegeixen”, The Swedish Foundation for International Cooperation in Research anf Higher Education (STINT); Växjo Universitate (2005-2009) o “ Estudi i edició del teatre hispànic del segle XVI (Generalitat Valenciana) així com diversos projectes de recerca concedits per Saint Louis University en 2006 i 2008. Ha participat en 6 projectes d'innovació docent: Disabilities Services; WEB CT; Blackboard Learning System; Student Learning Outcomes Committee Responsibilities; Veus i lletres contra la violència: imaginaris literaris i creació en videoart i el projecte d'edició digital de la comèdia La traïció en l'amistat de María de Zayas.Teatre clàssic: creació de materials docents multimèdia, 2012.

Com a conferenciant, ha participat en més de 70 congressos, la majoria com a ponent convidada, i ha estat Directora, Membre del Comitè Executiu o del Comitè organitzador en 21 Congressos, nacionals i internacionals, entre ells: Conflicte civil i memòria històrica: reescriptures del passat, (2019); Entresiglos. Literatura i Història. Cultura i Societat, (2016); Els altres noms del 50; Luis Rosales. Memòria Encesa d'un Poeta; Correspondències en Art, Literatura i Pensament: 70 anys després de l'exili republicà espanyol de 1939 (2009); Antonio Gamoneda. La paraula danyada (2009); Fonts arxivístiques per a l'estudi de l'exili republicà de 1939 (2008); Escriptores i compromís. Literatura espanyola i hispanoamericana dels segles XX i XXI (2008); Realisme i compromís en la poesia dels anys 80. Homenatge a Luis García Montero (2008); La jove poesia del fragment i altres poètiques (2007); Jornades de Poesia entorn de Luis Rosales (2004); Gènere i Gèneres. Escriptura i escriptores iberoamericanes (2004); Poesia i conte espanyols: dos gèneres en minoria (2004, 2005 i 2006); Al caient del Mil·lenni. Jornades sobre creació literària i pràctica crítica a l'Espanya dels 90 (1993).

Des d'octubre de 2018 fins a desembre de 2022 co-va dirigir la Diablotexto Digital. Revista de crítica literària, període en el qual es van publicar 11 volums. Forma part del consell editorial de 7 revistes de qualitat: Quaderns de Filologia. Estudis Literaris, Universitat de València des de 2016; El Correu d'Euclides. Anuari científic de la Fundació Max Aub, des de 2011; Astorica. Revista d'estudis astorganos, Universitat Complutense de Madrid, des de 2012; Lingue e Linguaggi de la Università del Salento (Itàlia) des de 2012; Revista Migracions&Exilis. Quaderns de AEMIC des de 2008; Diablotexto Digital. Revista de Crítica literària; Quaderns de Recerca Filològica de la Universitat de La Rioja, des de 2015. Col·labora en l'activitat regular d'avaluació d'articles en revistes de qualitat reconeguda: Revista d'estudis poètics Prosemas, Universitat d'Oviedo; Àmbits. Revista d'Estudis de Ciències Socials i Humanitats, Universitat de Còrdova; Quaderns de Recerca Filològica de la Universitat de La Rioja; Revista Lingue e Linguaggi en Università del Salento a Itàlia.
Com a poeta ha editat els llibres Mentre els núvols cremen, Renaixement,2018; Buit. Món sol, Renaixement, 2013 (Premi de la Crítica valenciana en 2014); La sorra, Madrid, Torremozas, 2007 i A destemps, Zaragoza, 2003 (Premi Miguel Labordeta, 2002).

Actualment coordina l'Aula de Poesia de la Universitat de València.

 

 

LLUCH PRATS, JAVIER

LLUCH PRATS, JAVIER

PDI-Titular d'Universitat

Universitat de València Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació Departamento de Filología Española Despacho n.º 4 Av. Blasco Ibáñez, 32 46010 Valencia

(9638) 64253

javier.lluch-prats@uv.es

Biografia
 

Doctor en Filologia i Professor Titular de Literatura Espanyola en el Departament de Filologia Espanyola de la Universitat de València, on és membre del Grup d'Investigació Escrituras Literarias: Patrimonio y Actualidad – ELIT-PAC (UV).

La seua activitat docent i investigadora, prèviament, es va desenvolupar a Verona, La Plata, São Paulo, Madrid, Venècia i, sobretot, en la Universitat de Bolonya. Segons l'informe del Comité d'Avaluació de l'Activitat Docent, la qualificació obtinguda és Excel·lent en el nivell avançat (programa Docentia, període 2018-2023). En l'àmbit de la investigació, reconeguda amb tres sexennis fins ara (últim en 2019), ha participat en projectes d'I+D+i a França, Itàlia i Espanya. Els seus treballs s'inscriuen en estes línies d'investigació: història literària i cultural de l'Espanya contemporània; estudis de la memòria, exili republicà; relacions culturals hispanoamericanes; història de l'edició; crítica textual i crítica genètica. Entorn d'elles és autor, editor i coordinador de monografies, edicions crítiques, volums col·lectius, capítols de llibres, articles, ressenyes i semblances, i així de publicacions com Escrituras de la memoria: la Guerra Civil española y sus consecuencias (2022, con L. C. Souto); Campo del Moro, de Max Aub (2020); “Se ha ocupado el km. 6…” (Contestación a Remarque), de C. Benítez de Castro (2017); Vicente Blasco Ibáñez: Bibliografía comentada / An annotated Bibliography (2003-2015) (2016, con C. Anderson y P. Smith); Las batallas del cómic. Perspectivas sobre la narrativa gráfica contemporánea (2016, con J. Martínez y L. C. Souto); ‘En el balcón vacío’. La segunda generación del exilio republicano en México (2012); El escritor en la sociedad de la comunicación (2011, con P. Fernández); El limpiabotas del Padre Eterno y otros cuentos ciertos: la mirada del narrador testigo (2011, con E. Nos); En el taller del escritor. Génesis textual y edición de textos (2010, con M. J. Olaziregi y A. Arcocha); Galería de personajes de ‘El laberinto mágico' (2010); Max Aub - Ignacio Soldevila. Epistolario: 1954-1972 (2007); Obras Completas de Max Aub (vols. III-A y IV-B, 2002 y 2006) y Vicente Blasco Ibáñez: 1898-1998. La vuelta al siglo de un novelista (2000, con J. Oleza).

Ha participat en nombroses trobades professionals nacionals i internacionals, a Europa i Amèrica. Àmplia és la seua experiència en tutorització d'estudiants (tesis doctorals, TFG, TFM, pràctiques formatives), coordinació de professorat i gestió acadèmica, organització de congressos i seminaris, activitats divulgatives i de transferència social del coneixement.

MARTINEZ RUBIO, JOSE

MARTINEZ RUBIO, JOSE

PDI-Titular d'UniversitatCap de Seccio-ServeiCap d'Iniciatives de Unisocietat, Benetusser, Paterna i Nau Gran de Sagunt

Dpto. Filología Española Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació Universitat de València Av. Blasco Ibáñez, 32. 46010, Valencia, España.

83055

jose.martinez-rubio@uv.es

Biografia
 

[ Traducció automàtica ]

José Martínez Rubio és Professor Titular en el Departament de Literatura Espanyola en la Universitat de València. Amb anterioritat, va desenvolupar la seua activitat docent i investigadora en la *Università *degli *Studi vaig donar Bologna (2013-2016) i la Universitat Jaume I (2017-2020).

El seu camp d'especialització és la novel·la espanyola i llatinoamericana entre els segles XX i XXI en l'àmbit de la memòria històrica. S'ha ocupat en particular de les formes de representació de la memòria (no ficció, *docuficción, *autoficción, gèneres híbrids i discurs periodístic i polític) en la novel·la espanyola i hispanoamericana, els debats intergeneracionals sobre el passat traumàtic en el segle XX i XXI, els processos de descolonització a Àfrica i la seua representació literària, la literatura *queer en la literatura espanyola al llarg del segle XX.

És autor dels llibres:

A més, ha publicat més de trenta treballs en revistes internacionals o llibres col·lectius, com es pot consultar més a baix,

Com a escriptor va publicar en 2019 la seua primera novel·la Dones blanques (Edicions Contraban)En l'àmbit del periodisme ha publicat articles sobre política i cultura en el diari El País, Llevant *EMV i València Plaza.

Al llarg d'aquests anys i en les diferents universitats en les quals ha desenvolupat la seua labor docent i investigadora, ha exercit tasques d'Investigació I + D + i en els següents grups d'investigació:

PERIS LLORCA, JESUS

PERIS LLORCA, JESUS

PDI-Prof. Permanent Laboral PplEspecialista Pau

Facultat de Filologia Departament de Filologia Espanyola 3ª planta Despatx 1

(9639) 83292

jesus.peris@uv.es

Biografia
 

Va nàixer a Paterna (L'Horta Nord). Fill de Jesús i de Josefa. Pare de Martí i Rosa. Viu a Sollana, a La Ribera Baixa amb un peu  al Barri del Carme de la Ciutat de València.

Professor de teatre espanyol i llatinoamericà contemporani i de literatura llatinoamericana.

Al llarg dels anys la seua recerca s'ha dedicat fonamentalment a la literatura popular i de masses. Començà amb l'Argentina i la configuració del seu imaginari nacional. Continuà amb el País Valencià i el paper de la literatura en la configuració de la seua problemàtica identitat. Ha escrit i pensat sobre literatura de masses i noves figures autorials. També sobre falles, i, fins i tot, n'ha cremat alguna. Ara ensenya i investiga especialment sobre teatre espanyol i valencià contemporani.

És membre del Projecte d'Investigació  "Memory Novels LAB: Laboratori Digital de Novel·les sobre Memòria Històrica Espanyola", referencia GV/2021/183, subvencionat per la Generalitat Valenciana.

Aquestes són algunes de les seues publicacions més destacades:

-La construcción de un imaginario nacional. Don Segundo Sombra y la tradición gauchesca, València, Tirant lo Blanch Llibres, 1997.

-Gauchos en el mundo del ochenta. Leyendo a Eduardo Gutiérrez y Eugenio Cambaceres, , València, Anejos de Quaderns de Filologia, 2003.

-"Populismo y literatura popular. Sobre la función de las fallas de Valencia en la extensión del blaverismo", Pasajes de Pensamiento contemporáneo, 46, 2015, pp. 42-61

-"El rock independiente español y las prácticas poéticas contemporáneas: estrategias autoriales en la cultura de masas", Confluencias, 32-1, 2016, pp. 141-158.

-"La república de las fallas: La revista Pensat i Fet en los años de la Segunda República Española", Cultura de la República. Revista de Análisis Crítico, 1,1, 2017, pp. 82-94.

-"La ciudad iluminada. Valencia en los textos de Max Aub", Debats, 132, 2, 2018, pp. 31-42.

-"Josep-Vicent Marqués: el narrador que sí que sabia contar rondalles", en Pedro Garcia Pilán (ed.): Tots els colors de Josep-Vicent Marqués, València, Institució Alfons el Magnànim, 2018, pp. 157-190.

-"Las letras del rock independiente español: huecos en la cultura de la transición", en Jaume Peris Blanes (eds.): Cultura e imaginación política, París, Rilma 2 y ADEHL, 2018, pp. 131-142.

-“Ocells de foc i espurna”: poesía amb foc i pirotècnia a la revista fallera Pensat i Fet (1912.1972)", en Eudald González /ed.) Els sons dels foc: la pirotècnia a les festes, Catarroja, Afers, 2019, pp. 69-86.

-“Acumulaciones primitivas de capital. La narrativa de Rafael Chirbes como genealogía del presente”, en Javier Lluch Prats (ed.), El universo de Rafael Chirbes. Barcelona, Anagrama, 2021, pp. 477-493. 

-“De genealogías y olvidos: la memoria de la militancia de los padres en Patricio Pron y Alia Trabucco ”, en Albrecht Buschmann y Luz C. Souto (eds.), Decir desparecido(s) II. Análisis transculturales de la desaparición forzada. Munster: Lit. Verlag, 2021, pp. 189-201.

“Festive literature in Catalan as a space of cultural resistance: The Valencian magazine Pensat i Fet (1912‐72) during the Spanish post-war period”, International Journal of Iberian Studies, vol. 34, n.º 2, 2021, pp. 113-132.

RODRIGO MANCHO, RICARDO

RODRIGO MANCHO, RICARDO

PDI-Titular d'Universitat
Biografia
 

Doctor en Filologia Hispànica (novembre de 1996) amb una tesi que versa sobre El focus valencià en les albors de la novel·la moderna. La investigació ha continuat ampliant-se amb treballs sobre l'obra narrativa de Pablo de *Olavide, Pedro *Montengón, Antonio *Eximeno, Vicente Martínez Colomer, Luis Gutiérrez, Francisco Brotons, Pascual Pérez Rodríguez, Juan *Arolas i Vicente Boix. La reflexió sobre la literatura espanyola contemporània s'ha materialitzat en estudis sobre *Melchor Gaspar de *Jovellanos, Leandro Fernández de *Moratín, Joaquín Lorenzo Villanueva, José *Cadalso, José Marchena, Mariano José *Larra, *Gertrudis Gómez de *Avellaneda, Leopoldo *Alas, Pío *Baroja, Luis *Landero i Jorge *Semprún. Altres espai regular d'anàlisi ha sigut el d'escriptors, llibreters i editors valencians: *Brusola, José de *Orga, Mariano *Cabrerizo, *Venancio *Oliveres, Domingo i *Mompié, Manuel Fuster i *Membrado, Pedro Sabater. Ha publicat en acreditades revistes internacionals (Olivar, Díhuit, *ehumanista) i nacionals (Quaderns d'Estudis del Segle XVIII, Quaderns d'Il·lustració i Romanticisme, *diablotexto, *Quaderns de *Filologia, *Stichomythia).

La participació en diferents projectes d'investigació finançats s'ha materialitzat en diferents articles sobre el primer teatre peninsular, la figura teatral del rústic pastoral, el teatre del segle XVIII (Nicolás i Leandro Fernández de *Moratín, *Olavide i Manuel *Lassala) i el teatre del Trienni Liberal.

Les últimes publicacions estan dedicades a examinar la inquietud dels literats espanyols del XVIII en la banqueta de la Inquisició: *Olavide, el P. Illa, Samaniego, *Moratín. A més de revisar les clàssiques interpretacions de Miguel de la Pinta Llorente, també s'ha posat en relleu la similitud ideològica de la Inquisició i la censura franquista, representada per l'agustí Miguel de la Pinta, els avatars del qual en la guerra civil van marcar les directrius del reaccionari model ideològic.

SOUTO LARIOS, LUZ CELESTINA

SOUTO LARIOS, LUZ CELESTINA

PDI-Titular d'UniversitatCoordinador/a de MobilitatCoordinador/a Curs

Departamento de Filología Española Avda. Blasco Ibáñez, 32. 3º Planta. 46010 Valencia

(9639) 83290

luz.souto@uv.es

Biografia
 

LUZ C. SOUTO és llicenciada i professora en lletres per la UBA. Doctora en Filologia Hispànica per la Universitat de València, on imparteix docència com a Professora Titular d'Universitat del Departament de Filologia Espanyola i va ser coordinadora de la Unitat Docent de Literatura Espanyola (2019-2022).

Actualment és coordinadora Erasmus del Grau en Estudis Hispànics.

És Investigadora Principal del projecte d'Investigació Emergent "Memory Novels LAB: Laboratorio Digital de Novelas sobre Memoria Histórica Española" (GV/2021/183), subvencionat per la Generalitat Valenciana.

Directora de la primera Base de dades relacional sobre narratives de la Guerra Civil i el franquisme.

Ha exercit tasques d’Investigació i de Gestió d'I+D+i en els següents grups d'investigació coordinats pel catedràtic Joan Oleza: Prometeu 2016/133 “Max Aub i les confrontacions de la memòria històrica”; Consolider TC/12 “Patrimoni Teatral Clàssic Espanyol: Textos i instruments d'investigació” (CSD2009-00033), en les diferents edicions de "Artelope. Base de dades i arguments del teatre de Lope de Vega” (FFI 2009-12730 (2010-2012), FFI 2012-34347 (2013-2016)) i en el Microcluster “Cultura i Societat en l'era digital” del VLC Campus. En l'àmbit internacional participa des de 2015 del projecte “Diàlegs transatlàntics: Espanya i Argentina Camp editorial, literatura, cultura, memòria”(UNLP, IP Raquel Macciuci).

Les seues línies d'investigació predominantes aborden: la literatura espanyola i llatinoamericana dels segles XX i XXI, la memòria històrica a Espanya i Argentina, les Humanitats Digitals i el Segle d'Or Espanyol. Entre els seus treballs sobre literatura de la memòria destaca el llibre Memòries de l'orfandat. Mirades litàries sobre l'expropiació / apropiació de menors a Espanya i l'Argentina  (Iberoamericana-Vervuert, 2019).

D'altra banda, en esta àrea, ha coordinat junt amb Albrecht Buschmann els volums Dir desaparegut (s). Formes i ideologies de la narració de l'absència forçada  (Lit Verlag, 2019) i Dir desaparegut (s) II: anàlisi transculturals de la desaparició forçada  (Lit Verlag, 2021).

En l'estudi del Segle d'Or i els Humanitats Digitals es ressalta l'edició digital de 20 comèdies de Lope de Vega per a la Biblioteca Digital Artelope , col·lecció de què també és coordinadora.

A més, ha publicat en co-autoria un llibre de comentari literari i un altre de comentari lingüístic:

-Luz C. Souto; David Giménez Folqués (2017): Comentari de Textos Hispànics: Anàlisi del comentari literari, 112 pp. València: Tirant lo Blanch, 2017. ISBN 978 84 1706 929 2.

-David Giménez Folqués; Luz C. Souto; Amparo Ricós (2017): Comentari de Textos Hispànics: Anàlisi del comentari lingüístic, 93 pp. València: Tirant lo Blanch. ISBN 978 84 1706 933 9.

També compta en la seua producció científica amb més de 50 articles en revistes indexades i capítols de llibres a Alemanya, l'Argentina, el Brasil, el Canadà, Xile, Espanya, els EUA, França, Itàlia, Mèxic i Suïssa.

D'altra banda, ha organitzat 16 esdeveniments entre congressos, simposis i jornades, 4 d'ells com a directora o coordinadora (A València –Espanya-, Berlín –Alemanya- i La Plata –Argentina-).

Ha coordinat el Congrés Internacional Memorias Periféricas de la Guerra Civil y el franquismo: Literaturas, culturas, ideologías (València, 8-11 de març de 2022).

Quant a Consells Editorials és codirectora de la Revista de crítica literària Diablotexto Digital (https://ojs.uv.es/index.php/diablotexto/about/editorialteam) i compon el comité assessor de la secció “Papers Crítics” de la Revista Papers del CEIC.

Igualment, col·labora habitualment amb arbitratges per a revistes i llibres nacionals i internacionals (els Estats Units, Regne Unit, Colòmbia, Mèxic, l'Argentina, Espanya).

Ha realitzat estades postdoctorals en la Universitat de Sao Paulo (el Brasil, 2017), en la Universitat de l'Havana (Cuba, 2016), en la Universitat de Mar del Plata (l'Argentina, 2015) i una estada predoctoral en la Universitat Nacional de la Plata (l'Argentina, 2014).