Logo de la Universitat de València Logo Doctorat en Estudis Hispànics Avançats Logo del portal

Tabla de personas
Foto Nom i cognoms Adreça + info Biografia
ALVAREZ SELLERS, MARIA ROSA

ALVAREZ SELLERS, MARIA ROSA

PDI-Catedratic/a d'UniversitatDega/Degana / Director/a EtsResponsables de Gestio AcademicaCoordinador/a Titulacio de Grau

Dpto. Filología Española Área de Filología Portuguesa Facultad de Filología, Traducción y Comunicación Av. Blasco Ibáñez, nº 32 46010 Valencia

51319

maria.r.alvarez@uv.es

Biografia
 

[ Traducció automàtica ]

[Biografia, versió en castellà]

MARÍA ROSA ÁLVAREZ SELLERS. Doctora en Filologia i Llicenciada en Filologia Hispànica (Universitat de València) i Filologia Portuguesa (Universitat de Salamanca), combina ambdues especialitats en la seua activitat investigadora.

Catedràtica de Filologia Gallega i Portuguesa adscrita al Departament de Filologia Espanyola (Universitat de València), imparteix la seua docència en tots els Graus de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació, encara que el Minor de Portugués s'inclou en  el Grau de Llengües Modernes i les seues Literatures.

Degana en funcions de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació.

Coordinadora de la Comissió Acadèmica del Títol del Grau en Llengües Modernes i les seues Literatures.

Va ser Vicedegana de Cultura, Igualtat, Polítiques Inclusives i Sostenibilitat (27/3/2024 a 9/2/2025).

Coordinadora de l'Àrea de Filologia Portuguesa i Basca de la Universitat de València.

Pertany a la Junta de Facultat i participa en nombroses comissions universitàries i en les proves d'accés a la universitat.

Línies d'investigació: Literatura comparada – Edició crítica– Recepció – Traducció – Diccionaris – Teatre – Actors – Literatura espanyola – Segle d'Or – Calderón de la Barca – *Lope de Vega – Agustín *Moreto. Literatura portuguesa – Literatura brasilera– Gil Vicente – *António Ferreira – *Bernardim *Ribeiro – *Guimarãés Rosa – Entremesos ibèrics

Ha publicat treballs dedicats al teatre espanyol dels Segles d'Or (La tragedia española en el Siglo de Oro: La vida es sueño o el delito del nacimiento [Premi Nacional d'Assaig "Becerro de *Bengoa”], Diputació Foral de Alava; Análisis y evolución de la tragedia española en el Siglo de Oro: la tragedia amorosa, Kassel, Reichenberger, 3 *vols.) i a la literatura portuguesa i brasilera (Edició de Literatura portuguesa y literatura española: influencias y relaciones, Universitat de València; Edició de Castro de António Ferreira, Universidade da Coruña-Xunta de Galícia; João Guimarães Rosa: travesías por la ficción y la palabra, Vigo, Acadèmia del Hispanismo), a més de participar en nombrosos Congressos internacionals i col·laborar en diverses publicacions i revistes nacionals i estrangeres. Ha publicat llibres, edicions crítique i al voltant de cent articles i capítols de llibre. En 2019 ha publicat dues edicions crítiques: El bruto de Babilonia, de Matos Fragoso, Moreto i Càncer (Ed. Reichenberger) i l'Entremés del Dia de compadres (Ed. Universidade de Lisboa). En 2024 ha publicat l'edició crítica de La tragedia del duque de Berganza, de Álvaro Cubillo de Aragón (Ed. Reichenberger).

Ha rebut beques per a completar la seua formació acadèmica a Bèlgica, Itàlia, Estats Units i Portugal i ha fet classes i conferències en les universitats de Coïmbra, Lisboa, Bordeus i Tolosa de Llenguadoc.

És membre del Centre de Estudos de Teatre (CET) de la Universidade de Lisboa i del Centre de Literatura Portuguesa (CLP) de la Universidade de Coïmbra, així com dels Grups de Recerca Internacionals «Proteo-Moretianos», «Escrituras Literarias: Patrimonio y Actualidad» y «Circe-Early Modern European Theatre on Screen».

Ha participat en Projectes d'Investigació internacionals (I+D), entre els quals destaquen don projectes europeus: NIFLAR (Networked Interaction in Foreign Language Acquisition and Research), dirigit per la Universiteit Utrecht (2008-2010), dedicat a la innovació docent en llengues extranjeres y financiat per la Unió Europea (Lifelong Learning Programme Sub-programmes – Multilateral Projects, Networks, Accompanying measures) i Patrimonio Teatral Clásico Español. Textos e Instrumentos de Investigación (Consolider) (TC/12) (Ministeri de Ciència i Innovació. Pla Nacional I+D+I), en el qual participaven 49 universitats. Els últims projectes han sigut Escritura teatral colaborativa en el Siglo de Oro: análisis, interpretación y nuevos instrumentos de investigación (Centenario de Agustín Moreto, 1618-2018), 2018-2010 (Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats i Fons FEDER. Programa Estatal de Foment de la Investigació Científica i Tècnica d'Excel·lència), Entremezes ibéricos: inventariação, edição e estudo (ENTRIB), 2018-2021 Fundação per a la Ciência i la Tecnologia (Portugal) i fons FEDER (Programa Operacional Regional de Lisboa) i El teatro áureo en colaboración: textos, autorías, ámbitos literarios de sociabilidad y nuevos instrumentos de investigación (TAC) (Ministeri de Ciència i Innovació. Programa Estatal de Generació de Coneixement i Enfortiment Científic i Tecnològic del Sistema d'I+D+i i del Programa Estatal d'I+D+i Orientada als Reptes de la Societat). En l'actualitat forma part del projecte EMOTHE: Teatro europeo de los siglos XVI y XVII. Patrimonio y bases de datos (Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. Unió Europea).

Experta Avaluadora de Projectoe I+D: ANEP (Agencia Nacional de Evaluación y Prospectiva) i AGAUR (Agencia de Gestión de Ayudas Unviersitarias y de Investigación.

Experta avaluadora de titulacions universitàries a Portugal A3ES (Portuguese Agency for the Assessment and Accreditation of Higher Education).

Participa en comitès d'avaluació de revistes internacionals: Hispanic Review, Rilce, Hipogrifo, Anuario Calderoniano, Quaderns de Filologia, MONTI, Límite, Studia Iberica et Americana, Hesperia, Anagnórisis, eHumanista, Abriu, Itinerarios, Dicenda, Celestinesca. Membre de comitès editorials: Estudios Portugueses y Brasileños; Nueva Revista del Pacífico; Quaderns de Filologia. Perfil a Base de Dades Internacional: “Who’s who”, IStReS Iberian Studies (Universidade de Lisboa).

FERRER VALLS, M.TERESA

FERRER VALLS, M.TERESA

PDI-Catedratic/a d'UniversitatDirector/a de Servei General

Facultad de Filología, Traducción y Comunicación Avenida Blasco Ibáñez, 32 46010 Valencia

51242

m.teresa.ferrer@uv.es

Biografia
 

Teresa Ferrer Valls es catedrática de Literatura Espanyola en el departament de Filologia Espanyola de la Universitat de València, on exerceix la seva docència des de 1986. La seva activitat investigadora ha merescut la concessió del sis sexennis per part de la CNEAI i els seus projectes han comptat amb finançament ininterromput fins al dia d'avui i han facilitat la formació i incorporació a la carrera professional de diverses generacions de becaris i becàries. La seva avaluació de la docència dins del programa Docentia ha merescut la qualificació d'Excel·lent.

Les recerques de la professora Ferrer se centren en el teatre espanyol dels Segles d'Or. Una de les seues línies de treball es relaciona amb l'estudi de la pràctica escènica cortesana i va donar lloc a un llibre i una sèrie d'articles, molt citats, que apareixen entre les publicacions de referència en històries del teatre i bibliografies especialitzades. El llibre La práctica escénica cortesana: de la época del emperador a la de Felipe III (1991) va contribuir al replantejament de l'activitat teatral cortesana anterior al regnat de Felip IV, un període abans descurat per la crítica. Una altra de les seves línies de recerca es vincula amb el mecenatge teatral de la noblesa i va tenir el seu origen en el descobriment de la documentació completa, inèdita en el seu moment, relacionada amb l'encàrrec a Lope de Vega d'una obra dramàtica, documentació publicada en Nobleza y espectáculo teatral 1535-1622: estudio y documentos (1993). En aquesta línia de treball, ha publicat articles i capítols de llibre relacionats amb el gènere dels drames genealògics i el mecenatge de la noblesa i la relació entre història i teatre. Una altra de les seues línies de treball s'ha centrat en el teatre escrit per dones en el segle XVII. Les seves aportacions es van iniciar quan a Espanya encara no s'havia despertat l'interès pels estudis de gènere i van contribuir a donar una visió global de l'obra d'un petit, però significatiu, grup de dramaturgues i formen part avui dels repertoris especialitzats. Ha realitzat estudis sobre diferents autors (Cristóbal de Virués, Lope de Vega, Calderón, Luis Vélez de Guevara, Juan Pérez de Montalbán, Rodrigo de Herrera…), editant algunes de les obres més representatives del període. Treballa així mateix en el camp de les Humanitats Digitals i des de 1995 dirigeix el grup de recerca teatral DICAT, que ha estat pioner en el desenvolupament de bases de dades aplicades a l'estudi del teatre clàssic espanyol com DICAT. Diccionario de actores del teatro clásico español (2008), una magna base de dades publicada en 2008 després de quinze anys de treball i que en 2023 s'ha publicat en obert, o CATCOM. Base de datos de comedias mencionadas en la documentación teatral (1540-1700). El seu grup de recerca va ser un dels dotze que van integrar el projecte Consolider TC/12. Patrimoni teatral clàssic espanyol. Textos i instruments de recerca, coordinat per Joan Oleza. Va participar, amb un grup d'investigadors i enginyers formàtics, liderat per Joan Oleza, en la reconstrucció virtual de l'antic Corral de La Olivera de València. Va impulsar en 2019 el projecte coordinat ASODAT. Bases de datos integradas del teatro clásico español, una federació de bases de dades que reuneix fins avui grups de diverses universitats. Ha obtingut així mateix finançament per a projectes d'innovació educativa que han servit per a divulgar dins i fora de l'aula la recerca per mitjans digitals. Fruit d'aquesta línia va ser l'edició electrònica de la comèdia La traición en la amistad de María de Zayas, l’arxiu La práctica escénica en imágenes o l'eina per a la docència El teatro clásico español: materiales docentes multimedia.

És requerida de manera habitual com a experta en l'avaluació de la recerca per diferents agències a nivell nacional i internacional, i ha format part de la Comisión Nacional Avaluadora de l'Activitat investigadora. És membre de diversos comitès científics de revistes i editorials d'excel·lència. Ha estat membre de jurats que han atorgat premis a la creació literària i a la recerca. Va ser directora del «Máster Oficial Estudios hispánicos: Aplicaciones e Investigación» (2007-2010), vinculat al programa de doctorat, que va obtenir esment de qualitat. Ha estat directora del departament de Filologia Espanyola (2010-2013 i 2016-2019) i des del 2020 és directora de Publicacions de la Universitat de València. Ha estat membre de la Junta de Facultat (2012-2019) i del Claustre de la Universitat de València (2014-2017).

MONZO RIBES, CLARA

MONZO RIBES, CLARA

PDI-Ajudant Doctor/A

Universitat de València Departamento de Filología Española Facultad de Filología, Traducción y Comunicación Avda. Blasco Ibáñez, 32 46010 Valencia Despacho nº 12

clara.monzo@uv.es

Biografia
 

Clara Monzó Ribes (1990) és doctora en Estudis Hispànics Avançats (2019) i llicenciada en Filologia Hispànica (2008-2013) per la Universitat de València. Les seues principals línies d'investigació se centren en la literatura dels Segles d'Or, fonamentalment en tres perspectives: el teatre dels segles XVI i XVII, la dramatúrgia de Calderón de la Barca (posada en escena i acotacions) i la transversalitat genèrica entre els clàssics dels Segles d'Or (Cervantes, el Lazarillo) i la modernitat. Advoca per un enfocament multidisciplinari que combina l'anàlisi teòrica-crític amb l'edició i l'exploració del llenguatge escènic. La seua tesi doctoral sobre les acotacions en el teatre de Calderón, dirigida per Evangelina Rodríguez Quadres i realitzada gràcies a una beca *FPU del Ministeri d'Educació, va obtindre la qualificació d'Excel·lent Cum Laude' i esment internacional i va ser mereixedora del Premi Extraordinari de Doctorat (2023). Compte també amb el Premi Extraordinari de Màster en Estudis Hispànics Avançats (2013-2014). La seua activitat docent s'ha desenvolupat en el si de la Universitat de València i la Universitat Complutense de Madrid. Prèviament, va gaudir d'un contracte d'investigació posdoctoral en la Universitat de Viena, on exercia la seua activitat científica a l'empara del projecte internacional «Sound and Meaning in Spanish Golden Age Literature» FWF Austrian Science Fund P32563-G), finançat pel govern austríac.

Entre les seues publicacions s'expliquen diverses edicions crítiques de Lope de Vega per a les Parts de comèdies que coordina el grup Prolope, publicades en Gredos, així com una edició didàctica anotada de la calderoniana El alcalde de Zalamea. Fins hui, compta amb nombroses publicacions, entre capítols de llibre i articles, que han aparegut en revistes indexades i editorials incloses en l'índex SPI. De forma complementària, escriu ocasionalment articles de divulgació sobre els clàssics com a col·laboradora per a la revista Contexto (ctxt).

Quant a la internacionalització, ha realitzat estades d'investigació, avalades per dues ajudes FPU per a la mobilitat predoctoral: la University of Virginia (2016) i la Università Ca´Foscari de Venècia (2017). En els últims anys, ha participat en diversos congressos, seminaris o trobades d'investigació de caràcter internacional i ha intervingut en qualitat de ponent en altres ocasions.

Forma part de l'equip investigador CATCOM, dirigit per Teresa Ferrer Valls i del projecte d'innovació docent "Dones i escriptores no canòniques de la literatura espanyola i hispanoamericana: Fonts bibliogràfiques per a la seua didàctica i investigació en format digital", dirigit per Isabel Díez Ménguez UCM). En el passat, ha format part de diferents projectes d'investigació, entre els quals destaquen el macroprojecte ‘TC/12' (l'únic de filologia en el programa Consolider del Plan Nacional d'I+D+i), el projecte transversal ‘Observatori d'Espais Escènics' de la Universitat Politècnica de Catalunya (que s'emmarca en els Projectes I+D+i ‘Reptes investigació' del Ministeri de Ciència i Innovació) i el projecte amb seu en la Universitat de Viena, ja esmentat.

És autora del llibre de poemes Portar la casa (Illa Elefant, 2024).

PERIS LLORCA, JESUS

PERIS LLORCA, JESUS

PDI-Prof. Permanent Laboral PplEspecialista Pau

Facultat de Filologia Departament de Filologia Espanyola 3ª planta Despatx 1

(9639) 83292

jesus.peris@uv.es

Biografia
 

Va nàixer a Paterna (L'Horta Nord). Fill de Jesús i de Josefa. Pare de Martí i Rosa. Viu a Sollana, a La Ribera Baixa amb un peu  al Barri del Carme de la Ciutat de València.

Professor de teatre espanyol i llatinoamericà contemporani i de literatura llatinoamericana.

Al llarg dels anys la seua recerca s'ha dedicat fonamentalment a la literatura popular i de masses. Començà amb l'Argentina i la configuració del seu imaginari nacional. Continuà amb el País Valencià i el paper de la literatura en la configuració de la seua problemàtica identitat. Ha escrit i pensat sobre literatura de masses i noves figures autorials. També sobre falles, i, fins i tot, n'ha cremat alguna. Ara ensenya i investiga especialment sobre teatre espanyol i valencià contemporani.

És membre del Projecte d'Investigació  "Memory Novels LAB: Laboratori Digital de Novel·les sobre Memòria Històrica Espanyola", referencia GV/2021/183, subvencionat per la Generalitat Valenciana.

Aquestes són algunes de les seues publicacions més destacades:

-La construcción de un imaginario nacional. Don Segundo Sombra y la tradición gauchesca, València, Tirant lo Blanch Llibres, 1997.

-Gauchos en el mundo del ochenta. Leyendo a Eduardo Gutiérrez y Eugenio Cambaceres, , València, Anejos de Quaderns de Filologia, 2003.

-"Populismo y literatura popular. Sobre la función de las fallas de Valencia en la extensión del blaverismo", Pasajes de Pensamiento contemporáneo, 46, 2015, pp. 42-61

-"El rock independiente español y las prácticas poéticas contemporáneas: estrategias autoriales en la cultura de masas", Confluencias, 32-1, 2016, pp. 141-158.

-"La república de las fallas: La revista Pensat i Fet en los años de la Segunda República Española", Cultura de la República. Revista de Análisis Crítico, 1,1, 2017, pp. 82-94.

-"La ciudad iluminada. Valencia en los textos de Max Aub", Debats, 132, 2, 2018, pp. 31-42.

-"Josep-Vicent Marqués: el narrador que sí que sabia contar rondalles", en Pedro Garcia Pilán (ed.): Tots els colors de Josep-Vicent Marqués, València, Institució Alfons el Magnànim, 2018, pp. 157-190.

-"Las letras del rock independiente español: huecos en la cultura de la transición", en Jaume Peris Blanes (eds.): Cultura e imaginación política, París, Rilma 2 y ADEHL, 2018, pp. 131-142.

-“Ocells de foc i espurna”: poesía amb foc i pirotècnia a la revista fallera Pensat i Fet (1912.1972)", en Eudald González /ed.) Els sons dels foc: la pirotècnia a les festes, Catarroja, Afers, 2019, pp. 69-86.

-“Acumulaciones primitivas de capital. La narrativa de Rafael Chirbes como genealogía del presente”, en Javier Lluch Prats (ed.), El universo de Rafael Chirbes. Barcelona, Anagrama, 2021, pp. 477-493. 

-“De genealogías y olvidos: la memoria de la militancia de los padres en Patricio Pron y Alia Trabucco ”, en Albrecht Buschmann y Luz C. Souto (eds.), Decir desparecido(s) II. Análisis transculturales de la desaparición forzada. Munster: Lit. Verlag, 2021, pp. 189-201.

“Festive literature in Catalan as a space of cultural resistance: The Valencian magazine Pensat i Fet (1912‐72) during the Spanish post-war period”, International Journal of Iberian Studies, vol. 34, n.º 2, 2021, pp. 113-132.

RODRIGO MANCHO, RICARDO

RODRIGO MANCHO, RICARDO

PDI-Titular d'Universitat
Biografia
 

Doctor en Filologia Hispànica (novembre de 1996) amb una tesi que versa sobre El focus valencià en les albors de la novel·la moderna. La investigació ha continuat ampliant-se amb treballs sobre l'obra narrativa de Pablo de *Olavide, Pedro *Montengón, Antonio *Eximeno, Vicente Martínez Colomer, Luis Gutiérrez, Francisco Brotons, Pascual Pérez Rodríguez, Juan *Arolas i Vicente Boix. La reflexió sobre la literatura espanyola contemporània s'ha materialitzat en estudis sobre *Melchor Gaspar de *Jovellanos, Leandro Fernández de *Moratín, Joaquín Lorenzo Villanueva, José *Cadalso, José Marchena, Mariano José *Larra, *Gertrudis Gómez de *Avellaneda, Leopoldo *Alas, Pío *Baroja, Luis *Landero i Jorge *Semprún. Altres espai regular d'anàlisi ha sigut el d'escriptors, llibreters i editors valencians: *Brusola, José de *Orga, Mariano *Cabrerizo, *Venancio *Oliveres, Domingo i *Mompié, Manuel Fuster i *Membrado, Pedro Sabater. Ha publicat en acreditades revistes internacionals (Olivar, Díhuit, *ehumanista) i nacionals (Quaderns d'Estudis del Segle XVIII, Quaderns d'Il·lustració i Romanticisme, *diablotexto, *Quaderns de *Filologia, *Stichomythia).

La participació en diferents projectes d'investigació finançats s'ha materialitzat en diferents articles sobre el primer teatre peninsular, la figura teatral del rústic pastoral, el teatre del segle XVIII (Nicolás i Leandro Fernández de *Moratín, *Olavide i Manuel *Lassala) i el teatre del Trienni Liberal.

Les últimes publicacions estan dedicades a examinar la inquietud dels literats espanyols del XVIII en la banqueta de la Inquisició: *Olavide, el P. Illa, Samaniego, *Moratín. A més de revisar les clàssiques interpretacions de Miguel de la Pinta Llorente, també s'ha posat en relleu la similitud ideològica de la Inquisició i la censura franquista, representada per l'agustí Miguel de la Pinta, els avatars del qual en la guerra civil van marcar les directrius del reaccionari model ideològic.