
El dijous 24 de maig de 2018, a les 09.00 h, arrancarà oficialment en la Facultat d’Economia el 3er Congrés International CLUSTERING-2018. Enguany es presentaran uns 50 treballs, signats per professors de 35 universitats procedents de més de 25 països.
La Directora General del IVACE-Internacional (Institut Valencià de Competitivitat Empresarial), María Dolores Parra obrirà el dijous 24 de maig, a les 09.00 h, les sessions del 3er Congrés International Clustering-2018. Els professors Francisco Puig, del Departament de Direcció d'Empreses de la Universitat de València i Xavier Molina, del Departament Administració d'Empreses i Màrqueting de la UJI, són els coordinadors d'aquesta reunió científica, que situa a València en el centre de la recerca sobre l'efecte clúster.
L'efecte clúster, explica el professor Puig, “és la diferència que registren les empreses i els territoris en diferents variables de resultats (rendibilitat, competitivitat, innovació, internacionalització, etc.) l'origen de la qual es deu en part a la localització i el model organitzatiu del territori”. Igual que la rendibilitat d'un hort de tarongers no és la mateixa si està a València que a Albacete, afegeix com exemple, “tampoc són igual d'innovadors els hotels de Benidorm que els de la costa càntabra, ni d'internacionalitzats els clústers tèxtils japonesos que els espanyols i per açò, on sorgeixen les noves empreses, on es localitzen les multinacionals i on la supervivència és major sol ser en els clústers”.
Per què existeix l'efecte clúster? Perquè el desenvolupament de l'activitat en el territori, exposa el professor Puig, “es fa sota un model de competència-cooperació que genera externalitats en forma d'estalvi en costos, treballadors qualificats i difusió de coneixements”. El resultat d'aqueixa dinàmica, assegura, “es tradueix en uns avantatges competitius per a les empreses difícilment assolibles d'una altra forma i per açò, clústers i competitivitat empresarial són dos conceptes íntimament lligats i dels quals en Clustering-2018 es parlarà molt”.
Un dels elements diferenciadors de Clustering, assenyala Puig, “és la seua naturalesa, ja que mentre que la majoria dels congressos que s'organitzen són rotatius i verticals, és a dir, al llarg de diferents seus es focalitza en una disciplina i diferents camps d'estudi, Clustering té lloc sempre en la mateixa seu i adopta un enfocament horitzontal: se centra en un sol camp, els denominats clústers, però de forma interdisciplinària (economia, màrqueting, sociologia, etc.)”. Durant les passades edicions, afegeix “la seua naturalesa innovadora i transversal li ha permès analitzar el fenomen de les aglomeracions geogràfiques d'empreses des de dos singulars prismes: diversitat i profunditat”.
El lema d'aquesta edició del congrés és “Nous reptes per a Clustering: Proximitat física i digital”. I en aquesta línia el professor Philippe Gugler (Université de Fribourg-Suisse) impartirà la conferència inaugural amb el tema: “Are geographical clusters still relevant in the digital economy?” i la professora Roberta Rabellotti (Università di Pavia-Italia) la plenària “Multinationals Clustering: challenges and opportunities". Entre les taules redones que se celebraran, pot destacar-se la que tindrà lloc el dijous 24, (11.00-13.15 h) i que portarà per títol “Clustering as a tool for innovation” on prestigiosos experts debatran sobre reptes i oportunitats que l'efecte clúster té en la innovació de les empreses. També hi haurà un espai per a un taller doctoral i un debat sobre el potencial dels ecosistemes emprenedors.
Web y programa del congreso: https://www.uv.es/Clustering/