Logo de la Universitat de València Logo Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Charla ERI - Gaia Spicciarelli: "Com afecta el soroll al rendiment cognitiu dels xiquets amb necessitats addicionals d'aprenentatge: un estudi preliminar"

  • 1 d’octubre de 2022
Image de la noticia

7 octubre 2022. 12:00h. Sessió presencial. Idioma: anglès.

Com afecta el soroll al rendiment cognitiu dels xiquets amb necessitats addicionals d'aprenentatge: un estudi preliminar

Gaia Spicciarelli

Universitat de Pàdua (Itàlia)

 

Diversos estudis demostren que l'exposició al soroll, ja siga crònica o aguda, té un efecte perjudicial en el rendiment dels xiquets en tasques com ara la comprensió lectora o l'escriptura. Encara no està clar quins són els efectes del soroll de fons verbal en el rendiment cognitiu dels xiquets.

L'objectiu del present estudi és investigar com el soroll de fons pot afectar el rendiment cognitiu dels infants, i si afecta de manera similar el rendiment cognitiu dels infants sense i amb necessitats addicionals d'aprenentatge, com ara una discapacitat d'aprenentatge (LD) o un trastorn per dèficit d'atenció (ADHD).

S'han administrat dues tasques d'atenció visual, una tasca d'inhibició i una tasca de memòra de treball verbal (verbal WM) mitjançant una App de jocs (“Esforç Cognitiu en Soroll” – CoEN) a 62 xiquets amb desenvolupament típic i a 17 xiquets amb diagnòstic de LD o TDAH, entre 7 i 12 anys. Totes les tasques s'han realitzat tant en silenci com en soroll (balboteig multidireccional a 60dB a través d'auriculars). L'anàlisi de les dades va revelar un efecte perjudicial del soroll en el rendiment dels xiquets a la memòria de treball verbal (verbal WM) en ambdós grups. No obstant això, el soroll també va tenir una influència positiva en el rendiment atencional dels xiquets amb necessitats addicionals.

Aquests resultats preliminars, si es confirmen, poden tenir una gran rellevància per a les intervencions acústiques a l'aula.

 

Bio

Gaia Spicciarelli és psicòloga del desenvolupament. Actualment és estudiant de doctorat del Centre d'Investigació sobre el Cervell, Ment i Informàtica (BMCS) de la Universitat de Pàdua (Itàlia) sota la supervisió de la prof. Barbara Arfé, PhD.