.jpg)
25 de setembre de 2025. 13:00h. Sessió presencial i en línia (Sala M204, Facultat de Psicologia i Logopèdia). Idioma: anglés.
Monika Szczygieł
Jagiellonian University
L’ansietat matemàtica es definix com una sensació de tensió i preocupació que dificulta la realització d’operacions numèriques i la resolució de problemes matemàtics, tant en contextos acadèmics com en la vida quotidiana. Encara que l’ansietat matemàtica s’examina sovint en el context d’explicar diferències en el rendiment matemàtic, es sap relativament poc sobre els determinants d’este fenomen. L’objectiu d’esta xarrada és presentar i debatre els resultats d’estudis realitzats amb xiquets, adolescents i adults polonesos sobre un ampli ventall de predictors de l’ansietat matemàtica: factors sociodemogràfics (p. ex., gènere, edat), variables específiques de l’àmbit matemàtic (p. ex., rendiment en matemàtiques, indefensió intel·lectual en matemàtiques), factors afectius generals (p. ex., ansietat de tret i ansietat davant dels exàmens), variables cognitives generals (p. ex., intel·ligència fluida, memòria de treball), factors familiars (p. ex., activitats numèriques a casa, nivell educatiu dels pares) i factors escolars (p. ex., característiques del centre, mètodes d’ensenyament). Els resultats suggerixen que, a l’inici de l’educació, l’ansietat matemàtica de tret està impulsada principalment per les emocions, però a mesura que avança la escolarització depén cada vegada més de les creences sobre les matemàtiques.
Bio
La Dra. Monika Szczygieł és professora ajudant al Departament de Psicologia del Desenvolupament i de l’Educació “Stefan Szuman”, Institut de Psicologia de la Universitat Jaguelònica, experta clau en ferramentes diagnòstiques a l’Institut d’Investigació Educativa – Institut Nacional d’Investigació, i secretària del Comité de Psicologia de l’Acadèmia Polonesa de Ciències. Té màsters en Psicologia i en Educació, així com un doctorat en Psicologia. Els seus interessos d’investigació inclouen la psicologia educativa i cognitiva (especialment les habilitats matemàtiques, les emocions i les creences relacionades amb l’aprenentatge de les matemàtiques), així com la metodologia i l’estadística.