
31 de octubre de 2025. 13:00h. Sessió presencial i en línia (Sala M204, Facultat de Psicologia i Logopèdia). Idioma: anglés.
Digital-Savvy or Lost in Transition? How Digital Media Influence Early Adolescents’ Learning in the Classroom
Angelica Ronconi
University of Padova
A mesura que les escoles d’arreu del món continuen integrant dispositius digitals en l’ensenyament quotidià, comprendre com aquestes tecnologies afecten l’aprenentatge de l’alumnat és més important que mai. Aquesta xarrada presentarà una sèrie d’estudis experimentals que exploren com els entorns d’aprenentatge digital modelen els processos cognitius, metacognitius i emocionals dels adolescents joves.
La primera part se centrarà en l’efecte d’inferioritat de la pantalla, és a dir, el fet ben documentat que els estudiants solen comprendre millor els textos quan els llegeixen en paper que en pantalla. Els estudis presentats investigaran per què ocorre això i si depèn de factors individuals i de l’aula. En concret, aquests tres estudis analitzen com la memòria de treball verbal i visuoespacial, l’autoeficàcia lectora i les pràctiques a l’aula —com ara el subratllat de textos o la modalitat d’ensenyament predominant (basada en paper o digital)— influeixen en la comprensió dels textos digitals per part dels estudiants.
La segona part abordarà la multitasca mediàtica durant l’aprenentatge basat en vídeos, un hàbit molt estès entre els adolescents. Simulant situacions reals —com ara rebre missatges de text mentre es miren vídeos educatius—, l’últim estudi examina com la multitasca afecta la càrrega cognitiva, el seguiment metacognitiu i la comprensió, tant de manera immediata com amb retard. També es parlarà del paper moderador de la memòria de treball per ajudar alguns estudiants a afrontar demandes concurrents.
La xarrada destacarà com aquestes troballes contribueixen a una comprensió més àmplia de la interacció complexa entre els mitjans digitals, les característiques individuals i les pràctiques educatives. Finalitzarà considerant les implicacions per a la docència i el disseny d’entorns d’aprenentatge digital que promoguen una implicació conscient i autoregulada amb la tecnologia.
Biografia
Angelica Ronconi és investigadora postdoctoral a la Universitat de Pàdua. El seu treball investiga com aprenen els estudiants i com donen sentit a la informació en entorns digitals, amb especial atenció als processos cognitius i metacognitius implicats en la lectura i l’aprenentatge a través de vídeos. La seua recerca analitza com les característiques individuals —com ara la memòria de treball, la motivació lectora i les pràctiques a l’aula— influeixen en la percepció de la càrrega cognitiva, les emocions epistèmiques, la comprensió i la meta-comprensió durant l’aprenentatge amb mitjans digitals. Mitjançant estudis experimentals i basats en l’aula, la seua investigació pretén aclarir els mecanismes que hi ha darrere dels reptes de l’aprenentatge digital i contribuir a un ús més reflexiu i fonamentat en evidències de la tecnologia en l’educació.