
3 de octubre de 2025. 13:00h. Sessió presencial i en línia (Sala M204, Facultat de Psicologia i Logopèdia). Idioma: anglés.
Chiara Magurno
University of Modena and Reggio Emilia
La comprensió lectora és una habilitat essencial que permet a les persones ser participants actius i informats en la societat. En el context escolar, exerceix un paper central en el desenvolupament del coneixement i de les competències que són crucials per a l’èxit educatiu. En aquest escenari, el procés de digitalització s’estén inevitablement a la lectura, plantejant nous i significatius reptes educatius. En particular, l’exposició dels xiquets a la lectura en pantalla suscita qüestions sobre la qualitat de la comprensió i la disposició mental amb què s’aborden els textos. Investigacions recents han demostrat que la lectura digital sovint s’associa amb un enfocament ràpid i superficial, amb efectes negatius sobre la comprensió profunda.
Aquest estudi pretén investigar si, i en quin grau, un sistema interactiu de suport conversacional pot fomentar la comprensió profunda en entorns digitals. Aquesta presentació introdueix CLAIRE (Agent de Lectura Conversacional que Integra Compromís Reflexiu i IA), un agent conversacional basat en intel·ligència artificial dissenyat per a donar suport a la comprensió lectora en alumnes d’educació primària. CLAIRE involucra els estudiants en estratègies de comprensió: predicció, aclariment, qüestionament, resum i inferència, utilitzant retroalimentació dialògica no avaluativa. El seu disseny es basa en l’Ensenyament Recíproc (Palincsar & Brown, 1984) i en el model dialògic de Lumbelli (2009), que destaca el diàleg guiat i la reflexió metacognitiva com a condicions clau per a la comprensió.
L’estudi quasi-experimental inclou aules de quart curs assignades a quatre condicions: un grup de control amb pràctiques tradicionals de comprensió, i tres grups experimentals amb lectura estructurada en paper, lectura digital sense suport, i lectura digital amb suport de CLAIRE. És fonamental que el projecte seguisca la tradició italiana de recerca-formació (Bertolini, 2018), un procés col·laboratiu de tallers, co-disseny d’eines i cicles d’observació i reflexió. D’aquesta manera, CLAIRE s’integra en la pràctica professional en lloc de ser introduït com una eina externa.
La presentació mostrarà el marc teòric, la metodologia de recerca i interaccions il·lustratives, evidenciant com els agents conversacionals poden mediar entre els reptes de la lectura digital i els objectius de la comprensió reflexiva.
Bio
Chiara Magurno és una investigadora predoctoral en el Doctorat Industrial Internacional en Estudis sobre la Infància Reggio, a la Universitat de Mòdena i Reggio Emilia (UNIMORE) i la Fundació Reggio Children. Té un Màster de Cicle Únic en Educació Primària, una Especialització de Postgrau en Suport Educatiu per a xiquets amb discapacitat, i un Màster en Autisme i Trastorns del Desenvolupament. El seu principal interès de recerca és la comprensió lectora infantil, juntament amb l’estudi de com aprenen els xiquets amb la intel·ligència artificial i sobre ella en contextos educatius. En el seu treball doctoral, explora com un agent conversacional basat en IA pot donar suport als aprenents joves en el desenvolupament d’estratègies cognitives i metacognitives de lectura en entorns digitals.