Universitat de ValènciaEstructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Xarrada ERI - Christian Scharinger: "Promises and pitfalls of using neurophysiology to study the effects of pictorial seductive details during text reading"

  • 26 d’abril de 2021
Image de la noticia

13:00h, xarrada online.

Idioma: anglés.

Promises and pitfalls of using neurophysiology to study the effects of pictorial seductive details during text reading

Dr. Christian Scharinger

Leibniz-Institut für Wissensmedien Tübingen, Germany

 

While eye-tracking is nowadays widely used in research on reading and multimedia processing, to date the electroencephalogram (EEG), despite its long research tradition in neuroscientific, basic research, has only rarely been used in research on multimedia (i.e., combinations of text and picture). Yet, the EEG frequency band power in the alpha (8 – 13 Hz) and theta (4 – 6 Hz) frequency band might be valid process measures of the mental processing demands during a task, and, especially when combined with eye-tracking, the EEG might be an interesting research methodology even for more complex, multimedia task materials. In the talk I will give a brief introduction in the methodology, present a research project aiming at using the EEG to study effects of decorative pictures as so-called seductive details on multimedia learning, and discuss potential promises but also challenges when using EEG in the context of more complex task materials.

 

Bio

Christian Scharinger va obtenir el seu doctorat en Ciència Cognitiva de la Universitat de Tuebingen en 2015. Des de llavors, ha estat treballant com a investigador postdoctoral al Laboratori d'Interacció Multimodal de el Centre d'Investigació de Mitjans de el Coneixement / Leibniz-Institut für Wissensmedien a Tübingen, Alemanya. Té una gran experiència en mesures neurofisiològiques com el seguiment ocular i l'electroencefalograma. En la seva investigació intenta combinar àrees d'investigació bàsica i aplicada. Els seus interessos de recerca comprenen conceptes cognitius bàsics com memòria de treball i funcions executives i entorns de tasques aplicades com a aprenentatge, lectura d'hipertext, recerca a la web i multimèdia, amb un fort enfocament en les mesures fisiològiques de les demandes de processament mental.