Logo de la Universdad de Valencia Logo Estructura de Investigación Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Charla ERI - Christian Scharinger: "Promises and pitfalls of using neurophysiology to study the effects of pictorial seductive details during text reading"

  • 26 abril de 2021
Image de la noticia

13:00h, charla online.

Idioma: inglés.

Promises and pitfalls of using neurophysiology to study the effects of pictorial seductive details during text reading

Dr. Christian Scharinger

Leibniz-Institut für Wissensmedien Tübingen, Germany

 

While eye-tracking is nowadays widely used in research on reading and multimedia processing, to date the electroencephalogram (EEG), despite its long research tradition in neuroscientific, basic research, has only rarely been used in research on multimedia (i.e., combinations of text and picture). Yet, the EEG frequency band power in the alpha (8 – 13 Hz) and theta (4 – 6 Hz) frequency band might be valid process measures of the mental processing demands during a task, and, especially when combined with eye-tracking, the EEG might be an interesting research methodology even for more complex, multimedia task materials. In the talk I will give a brief introduction in the methodology, present a research project aiming at using the EEG to study effects of decorative pictures as so-called seductive details on multimedia learning, and discuss potential promises but also challenges when using EEG in the context of more complex task materials.

 

Bio

Christian Scharinger se doctoró en Ciencia Cognitiva por la Universidad de Tuebingen en 2015. Desde entonces, ha estado trabajando como investigador postdoctoral en el Laboratorio de Interacción Multimodal del Centro de Investigación de Medios del Conocimiento / Leibniz-Institut für Wissensmedien en Tübingen, Alemania. Tiene una gran experiencia en medidas neurofisiológicas como el seguimiento ocular y el electroencefalograma. En su investigación intenta combinar áreas de investigación básica y aplicada. Sus intereses de investigación comprenden conceptos cognitivos básicos como memoria de trabajo y funciones ejecutivas y entornos de tareas aplicadas como aprendizaje, lectura de hipertexto, búsqueda en la web y multimedia, con un fuerte enfoque en las medidas fisiológicas de las demandas de procesamiento mental.