21 de juny de 2024. 12:00h. Sessió presencial i Zoom (Sala Polivalente del Segon Pis, Facultat de Psicologia i Logopèdia). Idioma: espanyol.
Irene Lacruz
Universitat de València
Antecedents: Les persones amb trastorn de l'espectre autista (TEA) solen tindre alteracions del somni, dificultats en el funcionament executiu i problemes d'aprenentatge. L'objectiu d'este estudi va ser: Primer, examinar la qualitat del somni en xiquets amb TEA sense discapacitat intel·lectual i xiquets amb desenvolupament típic (TD). En segon lloc, explorar la implicació dels trastorns del son en l'associació entre el funcionament executiu diari i els problemes d'aprenentatge en xiquets amb TEA. Mètode: La mostra va incloure 47 xiquets amb autisme i sense discapacitat intel·lectual i 32 xiquets amb desenvolupament típic. Els pares van reportar la conducta de somni dels seus fills i a més es van administrar qüestionaris per a valorar el funcionament executiu i els problemes d'aprenentatge. Totes les anàlisis estadístiques realitzats van ser controlats per edat, Cl i medicació. Resultats: la prevalença d'alteracions del somni va ser significativament major en el grup de xiquets amb TEA. En relació al segon objectiu, tant les alteracions del somni, com els dèficits en els processos metacognitius van ser predictors estadísticament significatius de les dificultats d'aprenentatge en xiquets amb autisme. A més, els problemes de somni van ser un mediador significatiu en la relació entre el FE i els problemes de somni. Conclusions: El somni hauria de ser un aspecte crucial de les intervencions per a millorar l'aprenentatge i el rendiment acadèmic de xiquets amb TEA.
Bio
Irene Lacruz Pérez és Doctora en Didàctiques Específiques i professora ajudant doctor del departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de València. És membre del grup Investigació en Trastorns de l'Espectre Autista (INVTEA) –. Les seues principals línies d'investigació se centren en la representació social del trastorn de l'espectre autista i la seua repercussió en la inclusió social i educativa de l'alumnat amb autisme.