.jpg)
13 de juny de 2025. 13:00h. Sessió presencial i en línia (Sala M204, Facultat de Psicologia i Logopèdia). Idioma: castellà.
Xavier Mínguez-López
Universitat de València
L’objectiu principal d’aquesta investigació és analitzar si els llibres multiculturals ajuden a millorar la competència intercultural de l’alumnat. Ens centrem en la competència intercultural perquè és una habilitat més duradora que comprén coneixements, habilitats i actituds, i que contribueix a una millor comprensió de les cultures més enllà de conflictes concrets o situacions centrades en grups o minories específiques. Per a aconseguir-ho, en col·laboració amb la Dra. Pamela Mason (Universitat de Harvard), dissenyàrem una intervenció emprant àlbums il·lustrats multiculturals en dos centres concertats. Els àlbums il·lustrats són un tipus específic de llibre que, a causa de la seua brevetat, permet al professorat realitzar la lectura i les activitats en una sola sessió, i contenen il·lustracions que poden analitzar-se com a part del missatge global o de manera independent. Proporcionàrem sis àlbums il·lustrats multiculturals i treballàrem amb quatre grups del mateix nivell (K3) en dos centres diferents, utilitzant activitats distintes. Es va fer una prova prèvia abans de començar la intervenció (setembre de 2024) utilitzant el Test de Competència Intercultural (CIAP, Hernández Bravo, 2011). En acabar la intervenció, es va administrar una prova posterior a l’alumnat (desembre de 2024). Els resultats mostren un lleu augment en la competència intercultural, però ofereixen conclusions interessants sobre les creences del professorat i de l’alumnat respecte a la interculturalitat.
Bio
Xavier Mínguez-López és Professor Titular al Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Universitat de València. Va fer la seua tesi doctoral sobre la interculturalitat en la literatura infantil i juvenil catalana. Ha sigut investigador a la Universitat Nacional de Yokohama (Japó), on va dur a terme una recerca sobre la comprensió de l’animació japonesa, així com a la Biblioteca Internacional de la Joventut de Munic i a la Universitat de Harvard. Les seues altres línies d’investigació són la literatura infantil, l’educació literària i l’animació. Ha publicat més d’una dotzena de llibres per a xiquets. És codirector de la revista Journal of Literary Education.