Logo de la Universitat de València Logo Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Xarrada ERI - Ymkje Haverkamp: "Efectes de la multitasca multimèdia en el processament integrador i la comprensió integrada de documents múltiples: Com abordar estudis multitasca en un context experimental?"

  • 28 de setembre de 2023
Image de la noticia

6 octubre 2023. 12:00h. Sessió presencial. Idioma: anglès.

Efectes de la multitasca multimèdia en el processament integrador i la comprensió integrada de documents múltiples: Com abordar estudis multitasca en un context experimental?

Ymkje Haverkamp

University of Oslo

 

Viure i aprendre al segle XXI significa sovint estar connectat, amb continguts atractius sempre a mà. Què passa amb la nostra comprensió lectora si cedim a les distraccions i interrompem la nostra atenció durant la lectura per interactuar amb tasques mediàtiques no compatibles, com les publicacions a les xarxes socials? La multitasca mediàtica fa referència a la participació simultània en dues activitats, oa l'acte d'alternar entre diverses activitats, de les quals almenys una és una activitat mediàtica. Al nostre estudi investiguem els efectes de la multitasca mediàtica i els efectes del resum de la idea principal davant la relectura en el processament integrador durant i la comprensió integrada després de la lectura. 134 estudiants noruecs van llegir en un ordinador portàtil quatre textos parcialment contradictoris sobre l'exposició al sol i la salut, a fi d'escriure després un informe sobre el tema. La mitat dels participants es van dedicar a la multitasca multimèdia -se'ls van enviar breus clips de TikTok o publicacions d'Instagram-, mentre que l'altra meitat va llegir els documents sense distraccions. També es va manipular el que feien els participants després de llegir cada paràgraf. A la mitat dels participants se'ls va demanar que resumiren per escrit la idea principal de cada paràgraf, ia l'altra meitat simplement que rellegiren cada paràgraf. Les nostres troballes suggereixen que la multitasca en un smartphone va pertorbar el processament integrador, així com la comprensió integrada dels textos, amb el resum de la idea principal mitigant potencialment aquests efectes negatius. En aquesta xarrada es presentaran alguns dels resultats del nostre primer article (actualment en procés de revisió), però l'atenció es centrarà en el disseny de la investigació i les opcions pel que fa a les manipulacions multitasca per obrir el debat sobre la millor manera de dissenyar estudis experimentals i/o correlacionals per a futures investigacions en aquest camp.

 

Bio

Ymkje Haverkamp és actualment estudiant de doctorat al Departament d'Educació de la Universitat d'Oslo. El seu treball, sota la supervisió d'Ivar Bråten i Helge Strømsø, se centra principalment en la lectura en dispositius digitals, i qüestiona les diferents formes en què l'entorn de lectura del segle XXI pot afectar les nostres estratègies de lectura i comprensió lectora, a causa de les diferències entre dispositius i contextos. A través dels seus supervisors va conèixer diversos dels investigadors relacionats amb l'ERI Lectura, i el seu primer estudi experimental del projecte de doctorat va donar lloc a una col·laboració amb Ladislao Salmerón. Actualment fa una estada de recerca a la Universitat de València per treballar amb l'ERI Lectura. És llicenciada en psicologia per la Universitat de Leiden, i per al seu màster va estudiar al Centre de Medició Educativa de la Universitat d'Oslo (CEMO).