Logo de la Universitat de València Logo Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Projecte LEPANTO - Lectura en pantalla a les aules de primària i secundària: Estudis multimètode

L'objectiu principal daquest projecte és analitzar les repercussions dels dispositius digitals per a l'aprenentatge de la lectura a les aules d'educació primària i secundària, a partir duna aproximació multimètode.
Acrònim

LEPANTO

Codi referència

PID2020-118512GB-I00

Descripció

La lectura en pantalla s'ha introduït a les aules amb més rapidesa que el nostre coneixement sobre els seus efectes en la comprensió lectora o sobre les millors pràctiques pel foment de la mateixa. Encara que en el passat ja existien senyals d'alarma sobre les dificultats imposades per la lectura en pantalla, no ha estat fins a la publicació de meta-anàlisi recents que s'ha identificat l'efecte de superioritat del paper: textos expositius idèntics es comprenen una mica millor en paper que en digital.

Objectiu principal:

Aquest projecte té com a objectiu analitzar quines són les repercussions del fenomen a l'aula d'educació Primària i Secundària, a partir d'una aproximació multimètode.

Objectius específics:

- Avaluar l'efecte general de l'ús de dispositius digitals com a eines instruccionals a classes de Llengua i Literatura en població escolar a partir de l'explotació de bases de dades internacionals sobre comprensió lectora: NAEPS, PIRLS i PISA.

- Identificar les pràctiques educatives orientades a minimitzar els problemes de comprensió en pantalla ia maximitzar-ne els possibles beneficis, a partir d'entrevistes amb el professorat.

- Analitzar els efectes de la lectura a la pantalla, a l'aula ia casa, en el desenvolupament de les habilitats de comprensió al llarg del darrer cicle d'educació primària, mitjançant un estudi longitudinal.

Com ho fem?

Per a la realització del projecte es compta amb el compromís explícit de col·laboració de nombrosos centres educatius, el Centre de formació del professorat de la Comunitat Valenciana i l'editorial especialitzada en programes educatius VOCA, cosa que garanteix la minimització dels riscos en la seva implementació, així com la consecució de l'impacte científic i social.

Desenvolupa el projecte
Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura
Categoria projecte

Qualsevol

Paraules clau

lectura digital, dispositius digitals, digitalització, comprensió lectora

Investigadors principals:
  • Salmeron Gonzalez, Ladislao
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
Veure fitxa
Investigadors participants:
  • Vargas Pecino, Cristina
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • Maña Lloria, Amelia
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
  • Coordinador/a Curs
  • Director/a de Seccio Departamental
  • Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
Veure fitxa
  • Gil Pelluch, Laura
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a de Mobilitat
Veure fitxa
  • Montagud Romero, Sandra
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
Equip de treball UV
  • Ramos Soriano, Luis
  • PDI-Associat/Da Universitari/A
Veure fitxa
Equip de treball no UV

Membres de la Universitat de València sense vinculació formal:

  • Lidia Altamura García, Universitat de València
  • Victoria García Cuenca, Universitat de València
  • Mario Romero Palau, Universitat de València

Membres d'altres universitats

  • Pablo Delgado Herrera, Universidad de Sevilla
  • María del Carmen Blanco Gandía, Universidad de Zaragoza
  • Naomi S. Baron, American University, USA
  • Johannes Naumann, Universitat Wuppertal, Germany

Contacte

Ladislao Salmerón, investigador principal del projecte.

ladislao.salmeron@uv.es

Data d'inici
2021 Juny
Data de finalització
2024 Agost
Entitats finançadores:

 

 

 

Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020

Referencia PID2020-118512GB-I00