Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Tècniques per a la Gestió del Medi Ambient i del Territori Logo del portal

2on Taller de TFM curs 24-25

  • Jaime Escribano Pizarro
  • 9 de juny de 2025
Alumnes

El 18 de juny tindrem el 2on Taller de TFM: treballarem els resultats, la discussió, les conclusions i les referències bibliogràfiques. I comptarem amb la presència de 2 egressats que comptaran la seua experiència amb el TFM

Este dimecres 18 de juny, de 16h00 a 18h00 a l'aula F04 de la Facultat de Geografia i Història tindrà lloc el nostre 2on Taller per a l'elaboració i defensa (oral) del TFM. Es tracta d'una iniciativa que repetim per tercer curs consecutiu i que impartix el Dtor. del Màster, el prof. Jaime Escribano.

Este 2on taller s'emmarca en un conjunt de tres tallers en total, que pretenen ser un espai de trobada i discussió oberta, on plantejar dubtes que pugan afectar més d'un estudiant, ja que les qüestions relatives al procés de disseny i elaboració solen ser similars en tots els TFM. I igualment, estos tallers es plantegen com una oportunitat per a la revisió conjunta, entre iguals, i com a suport al treball realitzat, així com resolució de les inquietuds o temors que genera l'elaboració d'un treball d'estes característiques.

Es tracta d'uns tallers que complementen la labor dels tutors/as de TFM, els qui en última instància coneixen més i millor el treball que realitzada cada estudiant, la temàtica i l'enfocament d'anàlisi, i els avanços regulars que es van obtenint.

En este 2on taller abordarem els següents continguts:

  • l'elaboració i maquetació dels resultats de la investigació,
  • la realització de l'apartat de “discussió”,
  • la proposta de reflexions o conclusions (ben distintes a la mera repetició dels resultats),
  • i el disseny i confecció de les referències bibliogràfiques (d'acord amb la 7ma edició de les normes APA).

Estos continguts són doncs, la continuació dels abordats en el 1r taller realitzat el passat 14 de març, i on es van treballar qüestions com el plantejament i redacció de la hipòtesi i els objectius (generals i específics), la proposta de metodologia i fonts d'informació, i l'elaboració de cites (tant textuals com paràfrasis). Ací us deixem un text en el qual s'arrepleguen gran part de les qüestions tractades llavors. Recordeu que si ho empreu, heu de citar-ho i referenciar-ho adequadament.

Este 2on taller tindrà continuïtat el pròxim 01 de juliol, en idèntic horari i lloc (de 16h00 a 18h00 en la F0.4), centrat en esta ocasió en la presentació oral del TFM o acte de defensa davant el tribunal avaluador. Treballarem qüestions vinculades amb l'exposició i amb l'ús de suports per a esta, particularment el PowerPoint però també altres opcions interessants com Prezi o Genial.ly

 

Novetats importants

 

Este curs a més, la realització d'estos tallers presenta dos novetats significatives. La primera, ja us l'anunciem dies abans de la realització del primer taller: el estudiant que aprove el TFM a partir dels criteris arreplegats en la Guia Docent d'este curs 24-25:

  • Informe tutor (20%)
  • Treball presentat (60%)
  • Exposició-defensa pública (20%)

Tindrá una aportació extra en la seua califcación final, per assistència a cada taller, d'un 0,1 pts per taller. Això és, si s'acudix als tres tallers, se sumarà un total de 0,3 pts a la nota final obtinguda (sempre que el TFM estiga aprovat prèviament mitjançant els tres criteris abans assenyalats).

La segona novetat radica en la presència, per primera vegada des que realitzem estos tallers (curs 22-23), d'antics estudiants del màster i, per tant, de la matèria de TFM que han aconseguit superar el procés del seu disseny, elaboració i defensa pública. En este cas, els dos egressats que ens acompanyaran en la sessió del dimecres 18 de juny, seran Ivan Morell i Mar García (si vols conéixer què TFM realitzaren, visita esta web on trobaràs el seu títol, resum i el tutor que els va acompanyar en el procés).

Esperem que els dos ens compten les estratègies que van adoptar per a finalitzar el TFM i responguen a preguntes com, per exemple:

  1. Com valoren l'organització  del màster entorn al TFM: moment i duració del procés d'elecció i/o assignació del TFM, la quantitat de temps disponible per a la seua elaboració, el solapament amb altres activitats del màster, les convocatòries oferides (terminis i mitjans per al depòsit), etc.
  2. Quan van començar a treballar realment en ell (quan es va fer l'assignació del tema-tutor, quan van finalitzar les classes regulars, quan quedava només un mes per a presentar-los, etc.), quant temps li van dedicar, i si este va ser constant i regular, o no, és a dir, amb quina freqüència treballaven en el TFM.
  3. Si van mantindre el tema o el van canviar en algun moment, o si van canviar alguna cosa encara mantenint el tema, per exemple, la hipòtesi, si van ampliar o reduir els objectius, la metodologia, etc., i quan van ocórrer eixos canvis i per què (si és que n'hi va haver);
  4. Quin aspecte del TFM els va resultar més complicat abordar-realitzar (tindre clar l'objectiu del treball, l'elaboració del marc teòric-conceptual, la de les reflexions finals, la de les referències bibliogràfiques, etc.), i com van superar eixe sot. I al revés, què els va costar menys desenrotllar.
  5. Quin fet va ser clau per a avançar decididament en ell i finalitzar-ho: una oferta d'ocupació condicionada a l'obtenció del títol de màster, la disponibilitat total de temps per a centrar-se en el TFM i no dedicar-ho a altres qüestions, com per exemple, treballar per a pagar el lloguer, la manutenció, etc. En este sentit, va haver-hi factors externs al màster que van ser determinants d'algun mode.
  6. Com era la relació amb el seu tutor/a de TFM, cada quant temps es reunió amb ell per a avaluar els avanços, com era la comunicació entre els dos, etc.
  7. Com van afrontar el moment final de la defensa oral i pública del TFM, com van preparar esta, què recorden del tribunal que els va avaluar (si van ser durs, comprensius, estrictes amb els temps de presentació i rèplica, etc.).
  8. I, si tornaren a fer un TFM, què repetirien i què evitarien coste el que coste.