Enllaç a Facultat de PsicologiaUniversitat de València Logo del portal

L’autoeficàcia de les estudiants del Grau en Infermeria s’incrementa després d’un curs i resulta un predictor clau dels seus nivells de resiliència.

  • 26 de febrer de 2024

“La principal conclusió és que l’autoeficàcia es troba a la base de processos i habilitats molt rellevants per a les futures infermeres, com és ara la resiliència, una variable que, a més, s’ha relacionat tradicionalment amb menors taxes d’abandonament de la professió”, destaca Laura Galiana, professora del Departament de Metodologia de les Ciències del Comportament de la UV i primera signant de l’article. En aquesta investigació s’ha trobat evidència de que és el nivell d’autoeficàcia el que prediu la capacitat resilient de les estudiants d’infermeria, i no viceversa.

“El que hem trobat al nostre estudi és que l’autoeficàcia és de molt de valor per a les estudiants d’infermeria i futures infermeres, no només per implicar la confiança en la solució dels problemes en els distints contextos, també els laborals, que es puguen trobar, sinó perquè ara sabem que és predecessora de la resiliència. De fet, coneixent el nivell d’autoeficàcia que una estudiant va mostrar en el primer curs del Grau d’Infermeria som capaços de predir quasi un 20% del seu nivell de resiliència en el segon curs”, explica Noemí Sansó, professora del Departament d’Infermeria i Fisioteràpia de la UIB i autora de correspondència.

L’estudi presentat conceptualitza i mesura l’autoeficàcia de manera general, utilitzant l’Escala d’Autoeficàcia General en la seua versió de cinc ítems, estant a més el primer treball en estudiar les propietats psicomètriques d’aquest instrument en la seua versió en espanyol i proporcionant, per primera vegada, resultats que donen suport al seu ús en estudis longitudinals. En aquest sentit, els autors indiquen la importància de comptar amb aquests tipus d’instruments, que permeten avaluar al llarg dels estudis universitaris competències transversals, com ara l’aplicació dels coneixements professionals per a la resolució de problemes en el context laboral.  

L’equip de recerca, liderat per Laura Galiana i Noemí Sansó, investigadores principals del projecte “Estudi longitudinal dels recursos interns per a la cura compassiva en estudiants d'Infermeria: Conseqüències per al burnout, la fatiga i la satisfacció amb la compassió, el benestar i la qualitat de la cura (NurSInCC) (PID2022-139199OB-I00)”, fiançat en la convocatòria Projectes de Generació de coneixement 2022, del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, pretén continuar avançant amb l’estudi dels recursos per a una millor atenció compassiva, adequats nivells de qualitat de vida professional i benestar de les futures infermeres.

ARTICLE:

Galiana, L., Sánchez-Ruiz, J., Gómez-Salgado, J., Larkin, P. J., & Sansó, N. (2024). Validation of the Spanish version of the five-item General Self-Efficacy (GSE) scale in a sample of nursing students: Evidence of validity, reliability, longitudinal invariance and changes in general self-efficacy and resilience in a two-wave cross-lagged panel model. Nurse Education in Practice, 74, article 103865. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2023.103865