Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Codi PIEE-2736865
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Emergents
Àrees de coneixement Ciències Socials i Jurídiques
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Categories
  • Ús docent de xarxes socials
Paraules clau Etnografia digital, alfabetització digital, TIC
Línies estratègiques

Metodologies actives per a afavorir l'aprenentatge profund dels estudiants.

Foment de la competència digital en l'estudiantat.

Ús de les TIC com a facilitador de l'aprenentatge. Recurs didàctic.

Presentació

Aquesta proposta de Projecte d’Innovació Educativa (PIEE), s’inscriu en la línia d’innovació educativa general de metodologies actives per a afavorir l’aprenentatge profund de l’alumnat. L’objectiu que perseguim amb aquest PIEE és dotar l’alumnat de 7 graus de tres facultats distintes de la Universitat de València d’un instrument crític davant l’increment de la informació/desinformació que ha comportant la integració de les TIC en les vides quotidianes a les societats del segle XXI. La metodologia activa d’aprenentatge que aplicarem en els diferents graus serà l’aprenentatge basat en projectes (ABS), mitjançant la formació d’equips de treball integrats pels alumnes de les assignatures que imparteix l’equip docent d’aquest PIEE en els diferents graus que hi participaran. A partir de la metodologia d’ABS, i de l’aproximació docent basada en l’ensenyament-aprenentatge, l’alumnat aprendrà a fer servir l’etnografia digital com a instrument alhora d’alfabetització científica en entorns digitals, i d’alfabetització digital, de tal manera que contribuïsca al desenvolupament d’una mirada crítica sobre la informació i les dades que troben a les plataformes i espais online. En última instància, volem dotar l’estudiantat de la capacitat crítica i el pensament lliure, de tal manera que es puguen beneficiar dels aspectes positius dels desenvolupaments tecnològics a les TIC, alhora que siguen capaços de detectar i esquivar els riscos inherents de desinformació i manipulació que estan acompanyant el desenvolupament de aquestes tecnologies.

Objectius

La finalitat d’aquest projecte d’innovació era dotar l’estudiantat d’un instrument que contribuïsca al desenvolupament de les seues competències tant científiques com digitals, mitjançat la incorporació de l’etnografia digital al procés d’aprenentatge actiu basat en projectes (ABP). Gràcies a l’ABP, l’alumnat ha aprés a fer un ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació més crític i informat, i estan millor preparats i preparades per a la detecció de faules i fake-news. El desenvolupament col·laboratiu del projecte en pràcticament totes les seues fases (disseny, recerca, anàlisi, presentació de resultats i avaluació) ha contribuït també a l’increment d’altres aptituds i capacitats que inclouen, a més de les vinculades a aquelles fases, el creixement de la capacitat per treballar en equip. A més, durant tot el procés s’han tingut en compte els ODS i, especialment, aquells relatius a la reducció de les desigualtats i a la igualtat de gènere per a una educació de qualitat.

Subvenció

400

Graus implicats
Doble Grau en Sociologia i en Ciències Polítiques i de l'Administració Pública
Grau en Sociologia
Grau en Treball Social
Grau en Ciència i Tecnologia dels Aliments
Grau en Ciències Gastronòmiques
Grau en Farmàcia
Grau en Turisme
Grau en Nutrició Humana i Dietètica
Doble Grau en Farmàcia i Nutrició Humana i Dietètica
Assignatures implicades

FACULTAT DE CIÈNCIES SOCIALS (200 alumnes, aproximadament) ✓ Antropologia Social de les Societats Contemporànies, Codi 34423, Doble Grau Sociologia-Ciències Polítiques/Grau en Sociologia✓ Introducció a l’Antropologia Social, Codi 34422, Grau en Sociologia. ✓ Antropologia dels Grups Ètnics i Culturals, Codi 33529, Grau en Treball Social. ✓ Antropologia Social, Codi 33511, Grau en Treball Social. ✓ Mètodes i tècniques d’Investigació Social, Codi 33508, Grau en Treball Social. ✓ Política Social, Codi 33506, Grau en Treball Social.

FACULTAT DE FARMÀCIA (150 alumnes, aproximadament) ✓ Alimentació i Cultura, Codi 33995, Grau en Ciència i Tecnologia dels Aliments ✓ Alimentació i Cultura, Codi 33941, Doble Grau Farmàcia-Nutrició Humana i Dietètica/Grau Nutrició Humana i Dietètica ✓ Etnogastronomia, Codi 36383, Grau en Ciències Gastronòmiques

FACULTAT D’ECONOMIA (uns 100 alumnes, aproximadament) ✓ Patrimoni cultural, Codi 35121, Grau en Turisme/Doble Grau Turisme i ADE

Estudiantat a qui va dirigit

En aquest projecte han participat 363 alumnes distribuïts en 87 grups de treball de 3 facultats i 8 graus diferents1 : Facultat de Ciències Socials: Grau Sociologia (17 grups i 62 persones), Grau Treball Social (21 grups i 96 persones); Facultat de Farmàcia: Grau Ciència i Tecnologia dels Aliments (9 grups i 34 persones), Doble Grau Farmàcia-Nutrició Humana i Dietètica (7 grups i 32 persones), Grau Nutrició Humana i Dietètica (10 grups i 39 persones), Grau Ciències Gastronòmiques (6 grups i 27 persones); i Facultat d’Economia: Grau Turisme (5 grups i 22 persones) i Doble Grau en Turisme i ADE (12 grups i 51 persones). La major part de l’estudiantat total eren dones (un 75%).

Esdeveniment on es presenta

A més de la presentació a l’aula, els resultats dels treballs dels estudiants s’han mostrat en format de pòdcast audiovisual en dues jornades finals, una per als grups del primer quadrimestre i l’altra per als grups del segon quadrimestre. La primera jornada va tenir lloc el 15 de desembre de 2023, en horari de vesprada, al Campus de Tarongers. La segona jornada es va realitzar el 10 de maig de 2024, en horari de matí, al campus de Burjassot.

Per finalitzar, els resultats d’aquest projecte de recerca han estat presentats en forma de comunicació a la X Jornada d’Innovació Educativa del SFPIE de la Universitat de València d’enguany, “Tecnologies emergents per a la transformació docent”, que es celebrà el 9 de juliol a la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació. La nostra comunicació duia per títol: “Fer ciència en entorns socials digitals: una aportació a la innovació educativa des de les Ciències Socials”. Aquesta comunicació serà publicada en les actes de la Jornada.

Resultats

Hem avaluat mitjançant una enquesta la percepció de l’alumnat sobre la consecució dels objectius: un 30,61% opina que l'etnografia digital els ha ajudat a comprendre millor les plataformes digitals i un 28,57% que afavoreix la perspectiva crítica. A la pregunta de si consideren que gràcies al treball desenvolupat tenen millor preparació per detectar faules o fake-news en les xarxes, un 35,42% respongué afirmativament perquè millora la comprensió, un 18,75% considerà que sí gràcies a la metodologia, però un 22,92% reclamà més formació sobre aquest tema. L’opinió va ser també positiva sobre l’ús del pòdcast per a presentar els resultats dels treballs a classe. Per a un 68,09%, ajuda a comprendre la matèria i un 12,77% afirmà que és millor que una exposició en PowerPoint o similar.

Materials docents creats

a) S’ha creat un espai virtual compartit per tot el professorat que ha format part del PIE a on s’ha anat dipositant el material pedagògic i els resultats dels projecte (veure enllaç a annexos). b) S’han elaborat diverses guies, materials i presentacions per a explicar l’activitat a l’alumnat i donar-li les pautes metodològiques en seminaris metodològics d’unes 4 a 5 hores de durada a totes les assignatures participants. c) També s’han elaborat unes rúbriques per a analitzar i qualificar les pràctiques de l’alumnat, tant la memòria final com el diari de camp i el pòdcast. d) A més, es va realitzar un document d’autoavaluació i una enquesta digital amb l’objectiu de conéixer les percepcions i impacte de l’activitat en l’alumnat participant.

Coordinació
  • OJEDA MATA, MARIA TERESA
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
Membres
  • OJEDA MATA, MARIA TERESA
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • RUIZ TORRES, MIQUEL ANGEL
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • MONCUSI FERRE, ALBERT
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • ALBERT RODRIGO, MARIA JOSE
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • CALERO VALVERDE, ANGELA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
  • CANO CABRERA, YOLANDA
  • PDI-Associat/Da Universitari/A
Veure fitxa
  • SIERRA FERRERO, SARA
  • PDI-Substitut/A
Veure fitxa
  • VICENTE RABANAQUE, TERESA
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • PEREZ ALONSO, YAIZA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • SANTAMARINA CAMPOS, BEATRIZ
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
Veure fitxa
Estructures associades
Sociologia i Antropologia Social
Treball Social i Serveis Socials
PLAYLIST