Logo de la Universitat de València Logo Servei de Prevenció i Medi Ambient Logo del portal

En ocasions s’instal·len aparcabicis als diferents espais de la Universitat, tant per part del Servei de Manteniment, com per part dels diferents centres. A continuació es dona una sèrie de criteris crucials a l’hora d’instal·lar aquests equipaments.

Ubicació

El lloc a on s'instal.la l'aparcabicis és tan important com la seguretat que proporciona.
Com millor siga la ubicació, més ús se li donarà.

Els aparcabicis han de instal.lar-se en un lloc altament visible per al públic. Evitant àrees aïllades i espais amagats, els ciclistes es sentiran prou segurs per a lligar-hi les seues bicis.

Les localitzacions amb molta gent també dissuadeixen als lladres de bicis. També així els aparcabicis es trobaran a prop de la destinació dels usuaris, que hi lligaran les seues bicis enlloc de fer-ho en altres llocs com baranes, tanques o arbres ben ubicats.

Tanmateix, mentre ha d'estar ubicat a un lloc visible, és important que l'aparcabicis mantinga una distància suficient per a no interferir a la circulació dels vianants o altre tipus de trànsit. Els ciclistes necessitaran un espai prou ample per a maniobrar amb les seues bicicletes front a l'aparcabicis, sense colpejar altres bicis aparcades, cotxes, o gent. També és important ubicar els aparcabicis a prou distància de portes, voreres o camins per tal d’evitar l’obstrucció del flux de persones.

A continuació es mostra la distribució espacial dels aparcabicis (botó dret per a ampliar)
Font: Comité de Bici Urbana Guardabarros de Salamanca.

Disseny

El model de “U-invertida” és el més utilitzat pel seu nivell de seguretat i comoditat. El seu avantatge respecte a altres tipus és que permet tancar la bicicleta fixant el quadre i les dos rodes.

Als casos puntuals d'aparcabicis en interiors, es pot utilitzar models que es fixen a les parets per a tancar les bicicletes verticalment per tal d'aprofitar millor l'espai.

Al moment de comprar un model en concret, el proveïdor haurà de presentar una fitxa tècnica amb descripció detallada dels material i propietats. Ha de ser resistent a:

  •  Robatoris: amb materials resistents enfront d'eines com cisalles, serres per a metalls, serres radials portàtils amb bateria, etc. El temps per a aconseguir robar una bicicleta amb l'ajuda d'eines portàtils ha de sobrepassar els cinc minuts.
  •  Vandalisme: els aparcabicis han d'estar parcialment soterrats, i no amb cargols ni tacos, que són fàcils de desprendre per efecte palanca espentant la part superior o per l'acció involuntària d'un cotxe maniobrant.
  •  Condicions climàtiques: els ambients humits i salins són els més agressius amb els materials.
  •  Ús intensiu: alguns acabats superficials poden ser sensibles al ratllat i sofrir un desgast que accelere la corrosió i empitjore l'aspecte visual de l'aparcament

Materials

En primer lloc cal tindre en compte com es fixarà els aparcabicis. Al cas de situar-se en exteriors, hauran d'anar fixats a terra amb ciment, i als casos puntuals de models amb caragols de seguretat, aquests hauran de tindre una profunditat superior als 30 centímetres.

Els tipus de materials més comuns són els següents, ordenats de menor a major resistència a la intempèrie:

  •  Acer amb acabat de zinc electrolític: se submergeix el material en un bany de zinc i mitjançant un procés electrolític es forma una capa protectora. Aquest acabat és adequat per a espais interiors.
  • Acer amb acabat galvanitzat: se submergeix el material en un bany de zinc en calent que penetra en l'interior i recobreix tot el material. Aquest acabat és adequat per a espais exteriors.
  •  Acer inoxidable: mitjançant la incorporació de crom en l'acer s'obté un material resistent a la corrosió sense necessitat tractaments superficials addicionals. Els acabats poden ser múltiples, lluentor o mat, aportant una estètica final molt benvolguda. Són aptes per a interior i exterior, i els hi ha fins i tot resistents als ambients salins.

Dimensionat

Un bon aparcament de bicicletes estimula la demanda, pel que convé dissenyar-los sempre amb un 25% més de superfície en previsió a una futura ampliació.

Ha d'haver sempre suficients places d'aparcament: millor algunes de més, que algunes de menys.

Més informació

Per a qualsevol aclariment o assessorament, podeu dirigir-vos a: mediambient@uv.es

També trobareu informació més extensa al següent manual:
Manual de aparcamientos de bicicletas del IDAE.pdf