Logo de la Universitat de València Logo Unitat de Cultura Científica i de la Innovació - Càtedra de Divulgació de la Ciència Logo del portal

Un estudi mostra el perfil del rider a València; un 75% no utilitza casc i només el 5,6% té contracte laboral

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 15 de febrer de 2021
Adrián Todolí.
Adrián Todolí.

La investigació, dirigida per Adrián Todolí, del Departament de Dret del Treball i de la Seguretat Social de la Universitat, ha portat a terme una observació delsridersen diferents punts de València que ha permès crear un perfil dels repartidors: un 89% son homes i més de la meitat son menors de 30 anys. Destaca la marca Glovo, amb una quota d’un 60% dels observats, seguida perUber Eats i Deliveroo. Només un 5,6% dels repartidors tindrien contracte amb la seua empresa. Quasi la totalitat utilitza la bicicleta, però més del 75% no porta casc.

L’estudi, que ha comptat amb la participació de la Càtedra en Economia Col·laborativa i Transformació Digital, ha observat durant 120 hores, en punts específics de València, un total de 1.443 repartidors, amb la intenció d’analitzar les condicions laborals i els riscos en el desenvolupament del seu treball.

Els elements de protecció en els repartidors i els seus vehicles resulten, en la majoria, escassos, tenint en compte que es tracta de mitjans de transport molt vulnerables. L’ús del casc es limita al 18% en els repartidors ciclistes, mentre que la obligatorietat del casc en patinets elèctrics fa que en aquest segment el seu us augmente fins al 94%.

Les dades obtingudes mostren una clara diferència de gènere, amb només un 11% de dones repartidores. A més, un 58% dels repartidors tenen menys de 30 anys. Es va observar que la majoria dels repartidors treballaven amb la motxilla de l’empresa i app de repartiments Glovo, un 60% del total i més del doble que el seu següent competidor, Uber Eats, amb un 25%, seguida de Deliveroo, amb un 10% dels observats.

Només el 5,6% dels repartidors mantenen una relació laboral amb l’empresa per a la qual fan els repartiments, la majoria treballen per a Just Eat, i una xicoteta fracció treballen directament per a les empreses de restauració. L’estudi destaca que els repartidors que treballen amb un estatus d’autònom estan subjectes a la inestabilitat en els seus ingressos i amb limitacions en els seus drets en matèria laboral i de Seguretat Social.

El professor Adrián Todolíha declarat que “La configuració com a autònom permet a l´empresa de repartiment desatendre les condicions de seguretat i salut dels riders, fet que incrementa, d’una banda, les possibilitats de patir un accident i de l’altraredueix les mesures de seguretat per evitar danys en cas d’accident”.

El principal mitjà de transport utilitzat pels ridersés la bicicleta, utilitzada per un 91,5% dels observats, mentre que l’ús del patinet elèctric arriba al 8%. S’ha trobat que els repartidors que treballen amb contracte utilitzen més el patinet (22,5% contra un 7,5% dels que treballen com a autònoms). Todolí ja destacava en un treball anterior com establir una retribució per hores al treballador augmentaria els seus incentius per invertir en millorar-ne l’eficiència.

Quant als elements de protecció del vehicle (EPV), la seua implantació és baixa en quasi tots els casos. L’ús de catadiòptrics així com el de llums posteriors i davanteres de nit, a pesar de ser obligatòries, es limita a un 50%. Per altra banda, elements com el suport per al telèfon mòbil, vital per a aquest tipus de treball, s’ha observat en un 87% dels casos.

 

Enllaços de la investigació:

Càtedra en Economia Col·laborativa i Transformació Digital: https://ir.uv.es/tyd0OMw

Informe Riders a València: https://ir.uv.es/otirP4P

Riscos laborals específics del treball en plataformes digitals (2020) https://ir.uv.es/LI0jgDI

El treball en plataformes digitals en la Comunitat Valenciana (2019) https://ir.uv.es/E2WaZPi