Logo de la Universitat de València Logo Unitat de Cultura Científica i de la Innovació - Càtedra de Divulgació de la Ciència Logo del portal

La Facultat de Física ret homenatge a Marie Curie en el 150 aniversari del seu naixement

• Fundació Parc Científic
  • 9 de novembre de 2017
Una imatge de Marie Curie

Dijous 9 de novembre la Facultat de Física de la Universitat de València ha retut homenatge a Marie Sklodowska Curie, en el 150 aniversari del seu naixement. I ho ha fet amb una conferència a càrrec de Berta Rubio, professora d’Investigació del CSIC a l’Institut de Física Corpuscular. L’acte s'ha celebrat a la Biblioteca Eduard Boscà del Campus de Burjassot.

El passat dimarts, 7 de novembre de 2017, es va celebrar el sesquicentenari del naixement de Marie Skłodowska-Curie, una científica la fama de la qual va més enllà de l'àmbit estrictament científic. Va ser la primera dona a obtenir un Nobel, la primera persona a obtenir dos premis Nobel en camps diferents, la primera dona que va fer classes a La Sorbona i la primera dona que jau en el Panteó de París pels seus propis mèrits.

Amb la finalitat de retre homenatge a aquesta figura de la ciència, la Facultat de Física i l’Institut de Física Corpuscular (Universitat de València-CSIC) han organitzat una conferència sota el títol Marie Curie, una gran figura de la ciència que ha passat a la història, va haver-hi altres?. A càrrec de la investigadora Berta Rubio, la ponència fa un recorregut per la trajectòria científica i els descobriments d’aquesta gran dona, però també d’altres que feren contribucions essencials a la ciència i que han hagut de ser rescatades de l’oblit, com és el cas de Lisa Meitner, coetània de Curie, la qual tingué un paper clau en el descobriment i l’explicació de la fissió nuclear.

Berta Rubio Barroso és Professora de Recerca del CSIC a l’IFIC, en el grup de Física Nuclear experimental “Espectroscòpia Gamma i de Neutrons”. Ha liderat experiments basats en l'estudi de nuclis exòtics en els laboratoris de Física Nuclear més prestigiosos com Isolde (CERN), GSI (Alemanya), GANIL (França) i últimament en RIKEN (Japó), on s'han descobert els últims isòtops radioactius. Té més de 200 treballs científics publicats i ha dirigit 10 tesis doctorals. En l'actualitat és assessora científica dels laboratoris MSU (Estats Units), IPN Orsay (França) i el Laboratori Subterrani de Canfranc (Espanya), així com portaveu de la col·laboració internacional Eurisol.