Investigadors de la Universitat descobreixen noves molècules contra l'Alzheimer

Imatge de recurs sobre l'alzhéimer.

Investigadors de la Unitat de Disseny de Fàrmacs i Topologia Molecular (Departament de Química Física) de la Universitat de València han descobert vuit noves molècules actives contra l'Alzheimer per un mecanisme d'acció nou, diferent al dels fàrmacs actualment en ús. El treball acaba de ser publicat en la revista ‘Plos One’.

Un dels aspectes més rellevants del treball és que les noves molècules han estat dissenyades seguint un mecanisme que no només implica la inhibició del dipòsit de la proteïna beta-amieloide, responsable de l'aparició del mal, sinó també la formació de petits fragments de proteïna, anomenats oligòmers, que sorgeixen en els estadis inicials de la malaltia i semblen jugar un paper determinant en el desenvolupament del procés.

El director de l'equip, el catedràtic de Química Física Jorge Gálvez, especifica que les molècules han estat dissenyades “seguint una metodologia anomenada topologia molecular, en la qual el grup treballa des de començaments dels anys vuitanta”.

Els assajos de laboratori que han confirmat l'activitat de les noves molècules han estat realitzats en el prestigiós Mount Sinai School of Medicine de Nova York, sota la direcció de Giulio M. Pasinetti, professor de neurologia en aquest centre i director del Centre d'Excel·lència per a tractament complementari de l'Alzheimer d'aquesta institució. En els assajos sobre les molècules, que han mostrat activitat tant in vitro (en cultius cel·lulars neuronals) com in vivo (en ratolins transgènics), han participat a més investigadors japonesos i nord-americans.

El grup de Disseny de Fàrmacs i Topologia Molecular de la Universitat ha treballat  sota la direcció dels professors Gálvez i García-Domenech en el disseny de molts altres tipus de fàrmacs, incloent anticancerosos, analgèsics, antihistamínics, nous additius alimentaris o plaguicides, per citar solament alguns exemples, sent autors de més d'un centenar de publicacions científiques sobre el tema en revistes internacionals, així com de diverses patents nacionals i internacionals. Segons Jorge  Gálvez, “això demostra una vegada més que la topologia molecular és una potent eina per al disseny de nous fàrmacs i en general de noves molècules actives en diferents aplicacions, incloent l'agricultura, alimentació, etc.”.

Els resultats apareixen en l'últim número de la revista ‘Plos One’, i són lliurement accessibles on line.

Data d'actualització: 9 de d’abril de 2014 08:00.

Llista de notícies