Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

La perdurabilitat de l'empresa familiar radica en la seua capacitat d'emprendre i innovar generació rere generació

  • 1 de març de 2021
Image de la noticia

Avui, dilluns 01 de març, la Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de Valéncia (CEFUV) promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), l'Escola d'Empresaris (EDEM), l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA) i l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF), i patrocinada per BANKIA i BROSETA ABOGADOS ha celebrat un nou desdejuni-virtual sota el títol de “Mai deixes d'emprendre Emprenedoria corporativa i continuïtat de l'empresa familiar”

El desdejuni ha començat amb una breu introducció realitzada per Alejandro Escribá, catedràtic de la Universitat de València i director de la Càtedra d'Empresa Familiar (CEFUV), en la qual ha destacat dos aspectes clau per a la perdurabilitat de les empreses familiars: la gestió dels processos de successió, i el manteniment en el temps d'una orientació emprenedora continuada, més enllà de l'ímpetu propi de la generació fundadora.

Sobre aquest enfocament emprenedor al llarg de diferents generacions, han transmès la seua experiència els ponents Coral Erum (CEO d'Àsia i Amèrica i Consellera Delegada d'Erum Group) i Guillermo Lamfsus (CEO d'Ice Cream Factory Comaker, ICFC) en un col·loqui moderat pel professor Escribá. Tots dos han transmès als assistents com s'alimenta l'orientació emprenedora en les seues empreses i famílies empresàries, explicant actuacions i bones pràctiques relacionades amb la propietat, amb les futures generacions de la família, i amb els equips de govern i direcció de les empreses familiars.

“La capacitat d'emocionar a través del projecte, la involucració des de la infantesa, la generositat i la comunicació, són factors clau per a mantenir l'esperit emprenedor entre generacions​”

Coral Erum

Erum Group és una empresa l'origen de la qual remunta als anys 20 del segle passat a Alcoi i que té com a principal activitat la injecció de termoplàstics. A més, opera en sectors tan variats com el tèxtil, l'automoció, la cosmètica, la consultoria en transformació i gestió de residus, l'embalatge, o el parament de llar. Es troba actualment en la 4a generació, encara que en la gestió s'estan involucrades la 2a, la 3a i la 4a generació en diferents àmbits de responsabilitat. Coral Erum ha manifestat durant el col·loqui que: “La millor manera d'abordar una transició generacional és fer-ho amb empatia per a posar-nos en la pell dels nostres predecessors i entendre i valorar la seua trajectòria; sacrifici; visió i propòsit. Després d'aquest important exercici, és el moment d'anar incorporant els canvis amb la màxima consideració, de manera evolutiva i natural, consensuant, escoltant i aconseguint punts de trobada. Amb tot això, aconseguirem una base sòlida sobre la qual començar a treballar i assegurar la permanència i evolució de l'empresa en el temps, en mans de la nova generació.”

Coral Erum y Guillermo Lamsfus

El manteniment del seu esperit emprenedor al llarg de les diferents generacions de la família Erum ha permès a l'empresa créixer fins a aconseguir una gran grandària, a través d'un ambiciós model que combina la diversificació amb la sostenibilitat. Durant el col·loqui, Coral Erum ha destacat la importància del paper dels membres externs a la família en la seua organització en aquest procés: “aportant una cultura de qüestionament, que permet nodrir a la companyia amb major visió i diversitat, obtingut un percentatge més alt d'èxit i competitivitat en el mercat”.

En el cas d'ICFC, que va nàixer en 2003 a través d'una operació de Management Buy Out de la fàbrica de gelats de l'antiga Avidesa, quan aquesta pertanyia ja a la multinacional Nestlé. Pare i fills han desenvolupat des de llavors una intensa labor de creixement i innovació, convertint a ICFC en un dels principals actors del sector, present en 20 països i amb relacions comercials amb moltes de les principals cadenes de distribució i amb marques d'elevat prestigi en l'àmbit de l'alimentació.

“El nostre repte és ser capaços de prendre la fàbrica dels nostres pares i avis, i crear la fàbrica dels nostres fills i néts. Amb la responsabilitat de fer arribar a generacions futures el treball que van començar generacions passades, mirant per tant al futur amb tota l'experiència del passat​” 

Guillermo Lamfsus 

ICFC desenvolupa actualment quatre línies de negoci i una intensa activitat d'innovació, encara que Guillermo assegura que ”no sols s'innova en producte, sinó que cal veure amb esperit innovador tot el que envolta a l'empresa: innovació en les maneres de treballar, de relacionar-se, de produir, fins i tot en l'estructura accionarial de l'empresa.” De fet, ICFC ha apostat per un nou model de relació industrial amb una de les principals marques del sector de l'alimentació a nivell mundial, el grup italià Ferrero. “Innovar no és fàcil i està molt directament relacionat al risc que l'empresa i tots els seus components puguen o estiguen disposats a assumir. Tenir una visió de principi a fi del procés de valor, fa a les empreses familiars més flexibles i innovadores. Possiblement aquest és un dels factors més importants per a l'èxit”.

Durant el col·loqui, els ponents han abordat els factors clau per a mantenir l'esperit emprenedor generació rere generació. En l'àmbit de l'empresa, han destacat alguns aspectes, com la importància de deixar fer a les noves generacions i implicar els directius no familiars en el projecte com si fóra propi, o dotar-se d'òrgans de govern diferenciats i enfocats en les seues responsabilitats específiques). En l'àmbit de la família, han ressaltat la importància d'inculcar des de la infantesa el desig d'implicar-se, a través de molta comunicació i generositat. En tots dos casos, l'estructuració dels òrgans de govern i direcció de l'empresa permeten a les famílies empresàries dedicar temps per a pensar a llarg termini i plantejar-se millores i avanços en els models de negoci.

Així mateix, donar confiança a les generacions que s'incorporen i secundar-los quan no s'encerta, és fonamental perquè les ganes d'innovar i apostar per nous models no es diluïsquen.

En les conclusions del desdejuni, el director de la Càtedra, Alejandro Escribá ha destacat que el caràcter familiar de les empreses no està renyit amb la innovació, i que és necessari alimentar l'orientació emprenedora de les empreses generació rere generació. Les empreses que combinen un enfocament innovador i proactiu i que són capaços de dotar-se de sistemes de govern que permeten controlar l'activitat sense limitar les seues possibilitats, són les que aconsegueixen mantenir un projecte que creix i es renova constantment, més enllà de les generacions fundadores. El professor Escribá ha animat als empresaris de la Comunitat Valenciana a afrontar amb valentia els desafiaments que ens ofereix el futur pròxim per a rellançar l'activitat i construir projectes ambiciosos, innovadors i escalables. La pandèmia suposa un gran repte per a tots, però és també una enorme oportunitat per a transformar l'economia valenciana i fer-la molt més sòlida i competitiva en el futur.

 

 

VÍDEO RESUM

 

 

LA CÀTEDRA D'EMPRESA FAMILIAR DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA

Es va crear l'any 2006, promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), l'Escola d'Empresaris (EDEM), l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA), l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF) i la Universitat de València (UV), i compta actualment amb el patrocini de BANKIA i BROSETA ABOGADOS. Les seues activitats se centren en la docència, divulgació i investigació sobre la idiosincràsia i els desafiaments per a la millora de la competitivitat de les empreses familiars.

Més informació en www.cefuv.org.