Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

L'agilitat, el compromís i la determinació de l'Empresa Familiar, claus en la seua resposta a la pandèmia.

  • 12 de maig de 2021
Image de la noticia

Hui, dimecres 12 de maig, la Càtedra d'Empresa Familiar (CEFUV) promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), l'Escola d'Empresaris (EDEM), l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA), l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF) i la Universitat de València (UV), i que compta amb el patrocini de Broseta i CaixaBank, ha celebrat un nou desdejune–tertúlia sota el títol de “Resiliència i capacitat de transformació de l'Empresa Familiar en temps de COVID-19”.

Després d'una breu introducció realitzada per Alejandro Escribá, catedràtic de la Universitat de València i director de la Càtedra d'Empresa Familiar (CEFUV), en la qual ha destacat que les Empreses Familiars durant la pandèmia global han afrontat la situació amb esperit emprenedor, ambició de superació i amb un fort compromís social, ha tingut lloc un col·loqui amb Mª Carmen Bañuls (directora general de Ricard Camarena Group) i Darío Grimalt (conseller de Ale-hop) en el qual s'han il·lustrat dos exemples de les respostes que han donat aquestes dues empreses que operen en sectors altament afectats pel COVID-19. Els ponents han transmés als assistents la seua experiència respecte a la manera en què les seues empreses han resistit l'impacte i han sabut transformar-se i reinventar-se en temps complicats.

Ricard Camarena és un restaurant que va nàixer en plena crisi econòmica de 2012 a València. El sabor, producte i bon servei li han brindat èxits en el món gastronòmic. Als pocs mesos d'obrir el restaurant, va aconseguir la seua estrela Michelin en un temps rècord, a la qual va sumar tres Sols Repsol. Mª Carmen Bañuls ha manifestat durant l'esdeveniment que “nosaltres, més que parlar de resiliència, parlem de responsabilitat. Moltes de les decisions que prenem van anar pensant en els nostres stakeholders”.

"Xics (als seus fills) viviu això com una cosa inèdita que estudiaren els vostres fills i nets en els llibres d'història i vosaltres ho podreu contar”

Mª Carmen Bañuls

 

Ale-hop és una empresa familiar amb més de 20 anys d'experiència, fundada per Vicente Grimalt. La seua missió és oferir productes divertits i originals, proporcionant al client una experiència de compra sorprenent i divertida. Darío Grimalt ha destacat el compromís de la plantilla de Ale-Hop: “En un moment tan difícil com els dos primers mesos de COVID, amb totes les botigues Ale-Hop tancades, o abandonem el vaixell o acovardim l'aigua. Vaig poder comprovar com l'equip de Ale-Hop es va posar a acovardir l'aigua, fent una gran faena”

"Constància, esforç, il·lusió i una economia sanejada són els factors clau per a poder seguir avant”

Darío Grimalt

 

Durant el col·loqui, els ponents han abordat la manera en què van fer front a la pandèmia, tant en el moment inicial com a mesura que les restriccions s'allargaven en el temps. En els dos casos, una situació financera sanejada i la determinació d'aprofitar el moment per a reforçar-se, renovar-se i preparar-se per a ser encara més competitius en el moment de la reactivació han sigut determinants per a superar una de les etapes més complexes que han hagut de viure.

Darío Grimalt ha destacat el compromís demostrat pels seus empleats i l'esforç que l'empresa ha fet per a dur a terme una revolució interna, materialitzada en multitud de projectes de millora, plans de digitalització i de renovació dels punts de venda que reforçaran el posicionament de l'empresa i que obriran noves oportunitats de creixement en nous segments de mercat i àrees geogràfiques. Per part seua, Mª Carmen Bañuls ha destacat la flexibilitat i agilitat de Ricard Camarena Group per a adaptar-se als canvis de condicions, la responsabilitat que sentien envers tots els seus empleats i proveïdors, i l'aprenentatge que els ha portat a posar en marxa noves maneres d'enfocar l'activitat i el servei de restauració. Moltes d'aquestes iniciatives es mantindran en el futur, més enllà de la situació actual. Una estructura financera solvent i una forta orientació a l'autofinançament els va permetre afrontar el primer impacte i desenvolupar projectes de futur.

En relació amb el futur pròxim, tant Grimalt com Bañuls confien que la vella normalitat tornarà, i amb això, els turistes i es revitalitzarà l'activitat social, però també són conscients que han aparegut nous actors, i que el perfil dels clients també ha canviat i serà necessari adaptar-se a les seues noves preferències.

En les conclusions del desdejuni, el director de la Càtedra, Alejandro Escribá ha destacat que les empreses familiars es caracteritzen pel seu fort compromís amb el projecte, amb els empleats, proveïdors i clients, i també amb la societat. La seua capacitat de resistència i la seua determinació per a mantindre l'activitat i l'ocupació, així com les seues accions de responsabilitat social en els territoris en els quals operen, han sigut fonamentals en l'últim any i són dignes del major dels reconeixements per part de la societat.

Més informació en www.cefuv.org

 

VÍDEO:

Si vol saber més, feu click a les següents notícies:

https://www.castelloninformacion.com/agilidad-compromiso-determinacion-empares-familiar-pandemia/

https://www.ivefa.com/noticias-blog-ivefa/item/640-la-agilidad-el-compromiso-y-la-determinacion-de-la-empresa-familiar-claves-en-su-respuesta-a-la-pandemia

https://www.ave.org.es/2021/05/la-agilidad-el-compromiso-y-la-determinacion-de-la-empresa-familiar-claves-en-su-respuesta-a-la-pandemia/

https://economia3.com/2021/05/12/440653-adaptable-agil-flexible-como-enfrenta-empresa-familiar-pandemia/

 

Imatges: