
L'article "Banning mobile phones in schools: evidence from regional-level policies in Spain" de Pilar Beneito i Óscar Vicente-Chirivella, professors del Departament d'Anàlisi Econòmica de la Facultat d'Economia de la Universitat de València, publicat en Applied Economic Analysis en 2022 ha cridat l'atenció de nombrosos mitjans de comunicació tant nacionals com internacionals que, o bé els han entrevistat directament, o bé els han citat com a referència sobre l'impacte de l'ús de les eines tecnològiques en l'educació.
Aprofitant la variació entre regions introduïda per un experiment quasi natural, com va ser la prohibició en 2015 a Galícia i a Castella-la Manxa de l'ús del mòbil en les classes, l'estudi du a terme una anàlisi de casos comparatius per a investigar l'impacte d'aquesta política no basada en la despesa sobre els puntajes regionals del Programa per a l'Avaluació Internacional d'Estudiants (PISA) en matemàtiques i ciències i la incidència de l'assetjament.
Els resultats mostren reduccions notables en la incidència de l'assetjament entre els adolescents en les dues regions tractades. Els autors també troben efectes positius i significatius d'aquesta política en els puntajes PISA de la regió de Galícia, que equivalen a 0,6 a 0,8 anys d'aprenentatge en matemàtiques i al voltant de 0,72 a quasi un any d'aprenentatge en ciències.
D'especial interés és el resò que el treball de Beneito i Chirivella ha tingut en els mitjans internacionals:
- L'Informe UNESCO 2023, Global Education Monitoring Report. Technology in education: a tool on whose terms?
- The New York Times, School Cellphone Bans Are Trending. Do They Work?
- The Washington Post, School Should BAn Smartphones. Parents should help
- The Guardian, Distraction and cyberbullying are key concerns over phones in UK schools
- Accés a l'article original