Logo de la Universdad de Valencia Logo Estructura de Investigación Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Formes de llegir: un projecte de lectura de centre innovador i interdisciplinari

Resum de la presentació realitzada per Virginia Pla i Pilar García  durant les "VII Jornades ERI LECTURA: Investigació i Bones Pràctiques en Educació" (València, 18 - 19 d'octubre de 2019)
 

4 de noviembre de 2019

Formes de Llegir és un projecte (https://youtu.be/4iLDSXchrxY) en desenvolupament en un centre de secundària que té com a eix vertebrador la lectura i l’escriptura amb un tractament innovador que incorpora aquestes pràctiques des de les diferents àrees d’aprenentatge per a tots els nivells de l’ESO ((https://youtu.be/4iLDSXchrxY).

Proposem millorar la competència lingüística de l’alumnat amb la lectura de textos en castellà, valencià, anglés i francés, i la introducció d’eines digitals. Pretenem que l’alumnat redescobrisca aquestes pràctiques per a convertir-les en font de plaer sense la pressió de l’avaluació, tot fomentant el sentit crític i potenciant la lectura en veu alta i en silenci de textos amb diferents tipologies textuals.

El professorat dirigeix la lectura, facilita la interacció, assessora en la producció escrita, modera el debat i proporciona estratègies per a la interpretació. Es planifiquen sessions de 10 minuts de lectura al començament de la jornada escolar, des de les 8:00 fins a les 12:20, durant 4 dies a la setmana, reforçades amb una sessió d’escriptura setmanal de 55 minuts.

La metodologia és activa, basada en la participació de l’alumnat en tant que potencia la reflexió individual, la producció de sentit, el pensament crític i la iniciativa per compartir públicament les opinions sobre allò que llegeix; és àgil, pel que fa al disseny i duració de les sessions; i motivadora, per la diversitat dels textos i les propostes de treball, llengües, format i la incorporació de les noves tecnologies en algunes sessions.

S’elabora una antologia de textos en format de llibre per als tres primers cursos de Secundària a partir d’una selecció realitzada pel professorat dels diferents departament didàctics en les quatre llengües curriculars. En 4t d’ESO es proposa una selecció de lectures del fons de què disposa la biblioteca del centre. Les activitats de lectura es desenvolupen en sessions de 10 minuts durant 4 dies a la setmana reforçades amb una sessió d’escriptura setmanal de 55 minuts.

Autores:

Viginia Pla Armengot

Vicedirectora de l’IES Serpis (València) i professora de Grec

Pilar Garcia Vidal

Coordinadora de Formació de l’IES Serpis (València) i professora de Valencià

Etiquetas