Logo de la Universitat de València Logo Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Hàbits lectors durant el confinament de la COVID-19

#covid19HábitosLectura

23 de de maig de 2020

En l’ERI-Lectura (formada per investigadors de la Universitat de València i la Universitat de Salamanca) hem posat en marxa una investigació sobre Hàbits lectors durant el confinament de la COVID-19, amb la col·laboració de la Università degli studi di Padova (podeu seguir a twitter l’etiqueta #covid19HábitosLectura).

 

Es poden consultar els resultats de la investigació en la següent publicació:

 

 

ERI-Lectura (2020): Hábitos lectores durante el confinamiento por la covid-19 [Informe ejecutivo]. RODERIC (Universitat de València). Disponible a: http://roderic.uv.es/handle/10550/74797

Objectiu. Analitzar i comprendre els canvis en els hàbits de lectura de la població adulta espanyola durant les primeres quatre setmanes del confinament a causa de la irrupció del COVID-19.

Eina. Enquesta en línia.

Participants. 4013 majors d'edat residents a Espanya.

Període. Entre dissabte 11 d’abril i diumenge 19 d’abril de 2020.

Alguns aclariments:

Els resultats s’hi van analitzar amb Models Lineals Mixtos. S’hi va ponderar la base de dades per gènere i edat per afavorir-ne la generalització dels resultats.

Vam preguntar per les següents activitats de lectura:

  • Lectura de notícies (diaris, revistes, webs, twitter, etc.).
  • Lectura d'oci (novel·les, còmic, revistes, blogs, etc.).
  • Lectura social (Instagram, Facebook, WhatsApp, etc.).
  • Treball o estudis (informes, webs, documents, etc.).

 

De l'informe final, destaquem les dades següents: 

1. Durant les quatre primeres setmanes de confinament, els espanyols van augmentar el temps que dedicaven a la lectura.

  • Van passar de 4 hores i 35 minuts de lectura al dia abans del confinament a invertir-n’hi al voltant de 5 h 45 min/dia.
  • Ho van fer en les diferents formes de lectura que els preguntem: lectura de notícies, d'oci i social.

2. La lectura d’oci (novel·les, còmic, revistes o blogs) se’n va incrementar en les dues primeres setmanes.

  • Abans del confinament, dedicaven una mitjana de 56 min/dia; en la 1ª i 2ª setmana, el temps dedicat a la lectura d’oci s’hi va incrementar a 1 h 14 min/dia, i l’augment va continuar en les 3a i 4a setmana, arribant a 1 h 21 min/dia.
  • Per gènere, l’increment va ser més gran en dones.
  • Per edat, va augmentar la lectura d’oci entre els més joves.

3. Augmenta la lectura de notícies en diaris, revistes, webs o twitter.

  • De 55 minuts diaris que els enquestats dedicaven a la lectura de notícies abans del confinament, a 1 h 11 min/dia a la 1ª i 2ª setmana de confinament.
  • Encara que en la 3a i 4a setmana va disminuir la lectura de notícies a 1 h y 4 min/dia, el nivell s’hi va mantenir per sobre de l’etapa abans del confinament.
  • Per gènere, l’increment va ser major en dones.
  • Per edat, l‘increment va ser més gran entre els més joves. Però, també són els que menys hores llegien notícies abans del confinament i, després, en la setmana 3ª i 4ª, de nou tornen a un temps similar al del preconfinament.
  • Els majors, de nou, dediquen més hores que de costum a la lectura de notícies en les setmanes 3ª i 4ª.

4. Augmenta la lectura social, dels mitjans socials com Instagram, Facebook o WhatsApp.

  • Els enquestats han passat d’1 h 3 min/dia de lectura social abans del confinament, a 1 h 31 min/dia a la 1ª i 2ª setmana.
  • L'increment es va mantenir estable a la 3a i 4a setmana de confinament (1 h 28 min/dia).
  • Per gènere, l'increment va ser més gran en dones.
  • L'augment en la lectura social va ser similar entre els diferents grups d'edat.

5. La lectura per a estudi o treball (informes, webs o documents) s’hi manté estable.

  • Si abans del confinament els enquestats declaren dedicar 1 h 41 min/dia; durant les quatre primeres setmanes de confinament el temps que van dedicar a la lectura per a estudi i treball va ser d’1 h 50 min/dia.
  • Per gènere, l’increment va ser més gran en homes.
  • Per edat, l’increment va ser molt més gran entre els joves.

També els vam preguntar pel format de lectura (paper vs. digital) i podem avançar-ne una dada:

6. Durant el confinament, la lectura en format digital es va igualar en tots els rangs d’edat, ja que tots dediquen un temps similar a la lectura d’oci en format digital.

 

Anirem publicant tots els resultats de la investigació en revista especialitzades. Els donarem a conéixer a través dels canals oficials de l'ERI-Lectura: 
– El lloc web de l'ERI-Lectura: http://www.uv.es/lectura
– El blog de l'ERI-Lectura: http://go.uv.es/lectura/blog
– El perfil de Twitter: @EriLectura

 

Coordinador: Salmerón, Ladislao. Equip: Arfe, Barbara; Avila, Vicenta; Cerdán, Raquel; de Sixte, Raquel; Delgado, Pablo; Fajardo, Inmaculada; Ferrer, Antonio; García, María; Gil, Laura; Gómez, Nadina; Jáñez, Álvaro; Lluch, Gemma; Mañá, Amelia; Mason, Lucia; Natalizi, Federica; Perea, Manuel; Pi, Marina; Ramos, Luis; Ramos, Marta; Roca, Javier; Rosa, Eva; Rosales, Javier; Rubio, Alba; Serrano-Mendizábal, Marian; Skrobiszewska, Noemi; Vargas, Cristina; Vergara, Marta.

 

Qualsevol dubte a: lectura@uv.es

Podeu seguir-nos a Twitter: @EriLectura