Universitat de ValènciaEstructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Xarrada ERI - Ángel Valenzuela: "On llig i per què escric? Anàlisi del mitjà de lectura, les tasques d'escriptura i les funcions executives en el procés de producció textual i en la qualitat del text produït en tasques d'integració"

  • 13 de gener de 2023
Image de la noticia

20 gener 2023. 12:00h. Sessió presencial. Idioma: espanyol.

On llig i per què escric? Anàlisi del mitjà de lectura, les tasques d'escriptura i les funcions executives en el procés de producció textual i en la qualitat del text produït en tasques d'integració

Àngel Valenzuela

Universitat de Talca (Xile)

 

En el procés d'escriptura d'integració intervenen simultàniament diferents factors. Per exemple, s'ha demostrat que el mitjà o suport on es llegeixen els textos afecta el rendiment. Una cosa semblant s'ha observat amb les característiques de les tasques i també amb les variables del funcionament cognitiu com ara la Memòria de treball, la Planificació o el Control inhibitori. En aquest sentit, si s'estudia l'escriptura com un procés dinàmic i complex que canvia constantment l'efecte d'aquests factors que interactuen entre si ha de ser considerat. Tot i això, la informació sobre com aquestes variables interactuen i que poden afectar el procés d'escriptura i la qualitat del producte escrit és escassa. Davant d'aquest buit, hem elaborat una proposta de recerca que té per objectiu avaluar els efectes principals i d'interacció del mitjà de lectura (paper i digital), el propòsit comunicatiu de les tasques (informatiu i persuasiu) i el funcionament executiu en el procés d'escriptura i en la qualitat del text produït per part d'estudiants universitaris durant una tasca dintegració de fonts. Per analitzar el procés d'escriptura fem servir la tècnica del keystroke logging (KSL) que ens permet capturar de manera no intrusiva mesures conductuals a l'escriptura en computador (fluïdesa i pauses). Per analitzar la qualitat del producte escrit, dos jutges avaluen de manera paral·lela els aspectes formals i el nivell d'integració dels textos elaborats pels estudiants. Finalment, amb el nostre projecte esperem contribuir al coneixement que es té sobre la participació de diferents factors a l'escriptura i ajudar a la generació de propostes d'ensenyament que incorporen la rellevància del procés per a l'elaboració de productes escrits.

 

Bio

Àngel Valenzuela és Doctor en Cs. humanes i Magíster en Política i gestió educacional, Universitat de Talca, Xile. Professor de castellà i comunicació i Llicenciat en educació, Universitat de Tarapacá, Xile. Investigador Fondecyt postdoctoral al Centre de Recerca en Ciències Cognitives (CICC) de la Facultat de Psicologia, Universitat de Talca. En la seua investigació estudia els processos cognitius que participen en la lectura i l'escriptura en estudiants d'ensenyament secundari i d'educació superior. Actualment investiga els efectes del mitjà de lectura, la finalitat comunicativa de les tasques i les diferències individuals en el procés de producció textual i en la qualitat del text produït.