
28 de febrer de 2025. 13:00h. Sessió presencial i per Zoom (Sala M204, Facultat de Psicologia i Logopèdia). Idioma: anglès.
Anna-Sophia Dersch
Giessen University
Els professors en formació i en exercici tenen conceptes erronis sobre diversos temes de psicologia educativa, com l’aprenentatge multimèdia (per exemple, “Els materials d’aprenentatge han d’adaptar-se als estils d’aprenentatge individuals dels estudiants.”; Eitel et al., 2019; 2021), l’autisme i el neurodesenvolupament (per exemple, “Les persones autistes no volen ser tocades.”; Bei et al., 2024) i les diferències de capacitat segons el gènere (per exemple, “Les xiques tenen una falta innata de talent matemàtic perquè no pensen de manera tan sistemàtica com els xics.”; Dersch et al., 2022). És important corregir aquests conceptes erronis, ja que poden afectar negativament la selecció de materials d’aprenentatge, les pràctiques d’ensenyament, la qualitat de l’ensenyament i les interaccions entre professors i estudiants (per exemple, McAffee & Hofman, 2021; Prinz et al., 2022; Wilen et al., 2004).
En la seua xarrada, Anna oferirà una visió general de la seua investigació. Presentarà un mètode per a mesurar conceptes erronis utilitzant com a exemple el Qüestionari de Conceptes Erronis sobre Matemàtiques i Gènere (MGMQ; Dersch et al., 2022). A més, exposarà la seua investigació sobre el possible impacte dels conceptes erronis dels professors (en aquest cas, sobre matemàtiques i gènere) en una mesura pròxima al comportament, és a dir, la consciència sobre comportaments que reforcen els estereotips de gènere en matemàtiques. Finalment, debatrà estratègies per a millorar les instruccions de refutació amb la finalitat d’aconseguir un canvi conceptual efectiu en els professors (vegeu també Gregoire, 2003), centrant-se en la instrucció de refutació personalitzada per a abordar conceptes erronis sobre matemàtiques i gènere, tenint en compte possibles efectes adversos, és a dir, la paradoxa que un intent de refutació puga reforçar irònicament el concepte erroni (Lewandowsky et al., 2012).
Bio
Anna-Sophia Dersch va estudiar psicologia i sociologia a Friburg i Lisboa i actualment està realitzant el seu doctorat a la Universitat de Giessen, a Alemanya. Com a psicòloga educativa que treballa en la formació del professorat, està compromesa amb la lluita contra els conceptes erronis comuns en psicologia educativa entre els docents, els quals exerceixen un paper clau en la socialització. La seua investigació se centra a identificar i mesurar conceptes erronis freqüents en psicologia educativa. A més, li interessa millorar les estratègies de refutació per a grups específics, com els professors, i estudia els processos afectius i motivacionals que poden facilitar o dificultar el canvi conceptual (canvi conceptual "calent").