3 març 2023. 12:00h. Sessió presencial. Idioma: espanyol.
Estrès, noves tecnologies i hàbits de lectura en població universitària: influència sobre la comprensió lectora i el rendiment acadèmic
Carmen Ferrer-Pérez
Universitat de València (Espanya)
La lectura és present en moments clau de la vida universitària: des de la lectura d'informació burocràtica per a la formalització de la matrícula fins a la lectura dels enunciats dels exàmens. És clau a més per a l'aprenentatge de l'alumnat, ja que és una de les maneres principals d'ampliar el seu coneixement sobre les diferents matèries. En tots aquests moments s'espera que l'estudiantat tinga les habilitats de comprensió lectora suficients per exercir amb èxit aquestes tasques, però molts estudis apunten que els universitaris presenten deficiències a l'hora de comprendre textos escrits. Aquests problemes en la comprensió lectora s'han relacionat amb capacitats no adquirides a la formació bàsica prèvia.
Com que les autores del present estudi són docents universitàries, aquesta esfera quedaria fora del seu àmbit d'intervenció. No obstant això, hi ha certs factors com poden ser l'estrès o l'ús de noves tecnologies, que poden estar afectant aquesta comprensió lectora i sobre els quals sí que es tindria el potencial per influir. Al projecte “Estrès, noves tecnologies i hàbits de lectura en població universitària: influència sobre la comprensió lectora i el rendiment acadèmic (2021/B004)” quatre investigadores de la Universitat de Saragossa i de la Universitat de València van caracteritzar diferents variables del context universitari i el seu impacte sobre la comprensió lectora i el rendiment acadèmic. En aquesta xarrada s'exposaran els principals resultats del projecte esmentat.
Bio
Carmen Ferrer-Pérez és Doctora en Psicologia i ostenta un lloc com a Professora Ajudant Doctora al Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació a la Universitat de València. La seua trajectòria investigadora es va iniciar de la mà d'una beca predoctoral que li va permetre formar-se en l'estudi de l'estrès des d'una perspectiva psicofisiològica. Actualment la seua línia de recerca se centra en l'estudi de factors personals i contextuals de l'estudiantat universitari que són rellevants per comprendre'n el rendiment acadèmic, destacant l'estrès i la digitalització de la docència. Actualment és IP de dos projectes autonòmics: "Estrès, noves tecnologies i hàbits de lectura en població universitària: influència sobre la comprensió lectora i el rendiment acadèmic (2021/B004)" i "Estrès social en situacions d'avaluació en estudiants universitaris" (2022 /B008)”.