
21 de novembre de 2025. 13:00h. Sessió presencial i en línia (Sala M204, Facultat de Psicologia i Logopèdia). Idioma: espanyol.
Salud March
Universitat de València
El sistema educatiu i la societat atorguen a la lectura literària un alt valor (social, formatiu, personal, cultural), i les dades assenyalen que existeix un gran nombre de joves amb capacitats lectores suficients per a interactuar amb responsabilitat i maduresa amb el seu entorn. Tanmateix, es desconeixen —a grans trets— les implicacions concretes del procés de recepció literària en l’alumnat durant les classes en què s’interactua amb un text literari. Diverses investigacions han indagat en els hàbits lectors de joves de l’ESO, Batxillerat i universitaris tant a l’aula com fora d’ella, i han constatat que la lectura, encara que valorada positivament pels enquestats, no figura entre les seues preferències, ni durant les hores de classe ni en el temps d’oci. Aleshores, com analitzar la lectura literària com una pràctica conductual des de l’escola?
Aquesta investigació d’experiències lectores pretén explorar la subjectivitat de l’alumne en el seu procés de recepció literària a l’aula amb un text proposat pel docent. Es tracta d’esbrinar com el text, no triat pel lector, pot enllaçar amb el món d’aquest lector. Com apreciar l’experiència literària de l’alumne i quins elements hi destaquen? Com mostrar a l’adolescent en l’aula noves fonts de plaer lector? En literatura, van de la mà coneixement i gaudi?
Amb aquesta exploració es persegueixen dos objectius. El primer és examinar quins aspectes d’un conjunt de textos literaris, seleccionats prèviament pel docent, desperten l’interés per la lectura literària prescriptiva a l’aula de secundària. Per a això, es recollirà informació sobre els aspectes concrets dels textos literaris més apreciats per l’alumnat; s’identificarà en les experiències de lectura realitzades a classe si s’activa la sensació de gaudi en l’alumnat, i s’indagarà en allò que experimenta l’adolescent quan es desperta l’interés per la lectura a l’aula amb un text no triat per ell. El segon objectiu s’emmarca en la identificació, segons els alumnes, de quins aspectes destacables de la lectura poden traslladar-se a la lectura autònoma i voluntària fora de l’aula i, així, conéixer les coincidències (o les no coincidències) del gaudi lector dins i fora de l’aula.
Bio
Tinc el cor feliçment partit entre les meues dues passions: la comunicació i l’educació, totes dues lligades al poder de les paraules. Em vaig formar com a periodista i la vida em va regalar la docència. Fa quasi 22 anys que impartisc classes de llengua a Torrent. Treballe habitualment per projectes i desenvolupe tasques de tutoria individual en l’ESO, i gestione equips d’adolescents… tot un repte! Descobrint tot allò que ofereixen la neurolingüística i el modelatge conductual (DBM) vaig alimentant el meu cuquet d’estudiant eterna. Ara estic embarcada en un nou desafiament: el doctorat en didàctica de la literatura, explorant les experiències lectores dels adolescents a les aules de Secundària. Estic convençuda que la literatura és un autèntic salvavides.





