31 de maig de 2024. 12:00h. Sessió presencial i Zoom (Sala M204, Facultat de Psicologia i Logopèdia). Idioma: espanyol.
Teresa Civera
Universitat de València
El reconeixement visual de paraules es compon d'una sèrie d'etapes jeràrquiques, que van des de l'anàlisi perceptiva dels factors visuals de la paraula fins a l'accés semàntic d'esta. L'electroencefalografia (EEG) és una tècnica que ens permet discernir quan ocorre cadascun d'estos processos en oferir-nos els potencials relacionats amb esdeveniments (ERPs). Els ERPs proporcionen informació temporal d'alta resolució sobre l'activitat cerebral vinculada a l'inici d'un estímul. En esta presentació, analitzarem l'impacte electrofisiològic d'alguns factors perceptius (espaiat entre lletres i degradació de la paraula) i factors lèxic-semàntics (freqüència de la paraula i lexicalitat) en el reconeixement visual de paraules. Per a això, es mostraran dos tasques estàndard de reconeixement visual de paraules; una tasca de decisió lèxica i una tasca de categorització semàntica. Els resultats revelen que els factors perceptius tenen un impacte en els components primerencs dels ERPs (etapes perceptives primerenques), mentres que els factors lèxic-semàntics afecten els components tardans dels ERPs (etapes lèxiques). Curiosament, els resultats també revelen que pot haver-hi una interacció entre tots dos factors quan l'estímul és perceptualmente massa ambigu per a ser reconegut. En eixos casos, la informació de dalt cap avall es filtra en els components primerencs dels ERPs per a facilitar el reconeixement de la paraula.
Bio
Vaig realitzar el grau en Logopèdia en el curs 2018-2022 i, posteriorment, el Màster en Especialització en Intervenció Logopèdica en el curs 2022-2023, tots dos a la Universitat de València. Durant el curs de 2022-2023 també vaig gaudir d'una beca de col·laboració en el Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació, sota la supervisió de Marta Vergara-Martínez. Actualment estic iniciant la meua carrera investigadora sobre els processos de reconeixement visual de paraules mitjançant l'ús de la tècnica d'electroencefalografia (EEG).