Universitat de ValènciaEstructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Atypical

Mirar per a aprendre
Acrònim

Atypical

Codi referència

PID2022-139189NB-I00 / UV-INV_AE-2660591 / CIAICO/2022/223

Descripció

El projecte Atypical proposa examinar, mitjançant una aproximació longitudinal combinada amb estudis experimentals inicial i final, la influència que la integració auditiu-visual durant la comprensió de la parla (narracions) té en l'adquisició de la lectura i, en particular, de la descodificació de paraules i la comprensió lectora en el període evolutiu dels 5 als 8 anys per a alumnat amb dèficit auditiu (DA), trastorn de l'espectre de l'autisme (TEA) i discapacitat intel·lectual (DI).

S'han seleccionat aquests tres grups perquè tots ells presenten dèficits en diversos nivells de l'adquisició del llenguatge oral. En conseqüència, la comprensió de la relació entre la comprensió de la parla i l'adquisició de la lectura és d'interès per a cadascun d'ells. Al mateix temps, poden servir com a controls entre si, ja que l'origen i les trajectòries de desenvolupament de les dificultats del llenguatge oral varien entre ells: social (TEA), sensorial (DA) vs. intel·lectual (DI).

Farem servir tant tests estandarditzats com mesures d'execució i de moviments oculars (fixacions oculars a la cara del parlant) en tasques experimentals de comprensió de la parla oral elaborades ad hoc.

Objectius:

Els 3 objectius específics són:

  • Analitzar mitjançant mesures de moviments oculars com nens i nenes de 5 a 6 anys que presenten un desenvolupament del llenguatge atípic (Dèficit Auditiu-DA, Trastorn de l'Espectre de l'Autisme-TEA i Discapacitat Intel·lectual-DI), combinen la informació proporcionada per la veu i els llavis (lectura llavi-facial) durant la percepció i comprensió de la parla;
  • Estudiar mitjançant una aproximació longitudinal (dels 5 als 8 anys) la relació entre l'exploració visual de les claus auditives i visuals de la parla, el desenvolupament del llenguatge oral (vocabulari i narracions orals) i escrit (lectura de paraules i comprensió de narracions escrites) en cada població i
  • Estudiar el guany audiovisual durant la comprensió de la parla en condicions de deteriorament del senyal auditiu (soroll), també en cada població a l'edat de 7-8 anys.

Entitats finançadores:

    Ministeri de Ciència i Innovació (Projectes de Generació de Coneixement 2022)
    Universitat de València (Convocatòria d'Accions Especials 2022).

Contacte:

Desenvolupament de la Lectura i el Llenguatge en Població Atípica (ATYPICAL)
Campus de Blasco Ibáñez
Av. Blasco Ibáñez, 21
46010 València (València)

963 983 093

atypical@uv.es

Participa:

Deixa les teves dades de contacte i contactarem amb tu a través del següent enllaç o codi QR:

https://ir.uv.es/atypical/mirar

 

Investigadors principals:
  • Fajardo Bravo, Inmaculada
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
Veure fitxa
Investigadors participants:
  • Fajardo Bravo, Inmaculada
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
Veure fitxa
  • Avila Clemente, Vicenta
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a de Mobilitat
Veure fitxa
  • Ferrer Manchon, Antonio M.
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Dega/Degana / Director/a Ets
Veure fitxa
  • Perez Fuster, Patricia
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
  • Gomez Merino, Nadina
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
  • Domingo Benito, Carlos Jose
  • PDI-Associat/Da Assistencial Ciencies Salut
Veure fitxa
Investigadors participants no UV

Mario Figueroa, Holly Joseph, Barbara Arfé

Contacte

email: atypical@uv.es

Data d'inici
2023 Setembre
Data de finalització
2028 Desembre
Entitats finançadores:

Ministerio de Ciencia e Innovación (Proyectos de Proyectos de Generación de Conocimiento 2022)

Universitat de València (Convatoria de Acciones Especiales 2022). 

Generalitat Valenciana (Convocatoria de subvenciones a grupos de investigación consolidados AICO/23).

Tipus projecte
  • AGE - Projectes de generació de coneixement
  • UV - Accions especials per a l'execució de projectes d'investigació
  • GVA - AICO - Grups consolidables