Atypical
PID2022-139189NB-I00 / UV-INV_AE-2660591 / CIAICO/2022/223
El projecte Atypical proposa examinar, mitjançant una aproximació longitudinal combinada amb estudis experimentals inicial i final, la influència que la integració auditiu-visual durant la comprensió de la parla (narracions) té en l'adquisició de la lectura i, en particular, de la descodificació de paraules i la comprensió lectora en el període evolutiu dels 5 als 8 anys per a alumnat amb dèficit auditiu (DA), trastorn de l'espectre de l'autisme (TEA) i discapacitat intel·lectual (DI).
S'han seleccionat aquests tres grups perquè tots ells presenten dèficits en diversos nivells de l'adquisició del llenguatge oral. En conseqüència, la comprensió de la relació entre la comprensió de la parla i l'adquisició de la lectura és d'interès per a cadascun d'ells. Al mateix temps, poden servir com a controls entre si, ja que l'origen i les trajectòries de desenvolupament de les dificultats del llenguatge oral varien entre ells: social (TEA), sensorial (DA) vs. intel·lectual (DI).
Farem servir tant tests estandarditzats com mesures d'execució i de moviments oculars (fixacions oculars a la cara del parlant) en tasques experimentals de comprensió de la parla oral elaborades ad hoc.
Objectius:
Els 3 objectius específics són:
- Analitzar mitjançant mesures de moviments oculars com nens i nenes de 5 a 6 anys que presenten un desenvolupament del llenguatge atípic (Dèficit Auditiu-DA, Trastorn de l'Espectre de l'Autisme-TEA i Discapacitat Intel·lectual-DI), combinen la informació proporcionada per la veu i els llavis (lectura llavi-facial) durant la percepció i comprensió de la parla;
- Estudiar mitjançant una aproximació longitudinal (dels 5 als 8 anys) la relació entre l'exploració visual de les claus auditives i visuals de la parla, el desenvolupament del llenguatge oral (vocabulari i narracions orals) i escrit (lectura de paraules i comprensió de narracions escrites) en cada població i
- Estudiar el guany audiovisual durant la comprensió de la parla en condicions de deteriorament del senyal auditiu (soroll), també en cada població a l'edat de 7-8 anys.
Entitats finançadores:
Ministeri de Ciència i Innovació (Projectes de Generació de Coneixement 2022)
Universitat de València (Convocatòria d'Accions Especials 2022).
Contacte:
Desenvolupament de la Lectura i el Llenguatge en Població Atípica (ATYPICAL)
Campus de Blasco Ibáñez
Av. Blasco Ibáñez, 21
46010 València (València)
963 983 093
Participa:
Deixa les teves dades de contacte i contactarem amb tu a través del següent enllaç o codi QR:
- Fajardo Bravo, Inmaculada
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Fajardo Bravo, Inmaculada
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Avila Clemente, Vicenta
- PDI-Titular d'Universitat
- Coordinador/a de Mobilitat
- Ferrer Manchon, Antonio M.
- PDI-Titular d'Universitat
- Dega/Degana / Director/a Ets
- Perez Fuster, Patricia
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Gomez Merino, Nadina
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Domingo Benito, Carlos Jose
- PDI-Associat/Da Assistencial Ciencies Salut
Mario Figueroa, Holly Joseph, Barbara Arfé
email: atypical@uv.es
Ministerio de Ciencia e Innovación (Proyectos de Proyectos de Generación de Conocimiento 2022)
Universitat de València (Convatoria de Acciones Especiales 2022).
Generalitat Valenciana (Convocatoria de subvenciones a grupos de investigación consolidados AICO/23).
- AGE - Projectes de generació de coneixement
- UV - Accions especials per a l'execució de projectes d'investigació
- GVA - AICO - Grups consolidables