Universitat de ValènciaEstructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

DIGITLIT

Avaluació i entrenament de les competències de lectura digital de jóvens estudiants
Acrònim

DIGITLIT

Descripció

En un món tan digitalitzat com l'actual, en el qual la informació fluïx sense parar a un sol clic de distància, la comprensió lectora s'ha tornat indispensable. En particular, els lectors s'enfronten constantment a l'exigència d'integrar i avaluar informació procedent de múltiples fonts. Aquest conjunt de destreses es coneix com a comprensió de múltiples documents. No obstant això, molts jóvens i adults no posseïxen un domini suficient, com reflectixen les avaluacions internacionals a gran escala realitzades en els últims anys, p. ex., PISA i PIAAC. Aquest problema pot obstaculitzar la seua autonomia i el seu pensament crític, la qual cosa els fa menys capaços de prendre decisions amb coneixement de causa i de participar com a ciutadans responsables en la societat moderna.

És per això que l'objectiu principal del projecte DIGITLIT és examinar en profunditat reptes específics de la lectura digital als quals s'enfronten els jóvens estudiants i trobar maneres de millorar les seues habilitats de comprensió, permetent-los fer front a les exigències dels contextos de lectura actuals.

L'equip responsable d'aquest projecte, Psicotext, s'ha dedicat a estudiar la comprensió i l'aprenentatge a través de textos durant els últims 20 anys, i ha rebut finançament continu d'organismes nacionals i locals. Al llarg d'aquest temps, l'equip ha desenvolupat una àmplia gamma de ferramentes per a estudiar els processos de comprensió en tots els grups d'edat, especialment en entorns orientats a tasques, en els quals les persones interactuen amb un o diversos documents mitjançant diferents nivells de processament (des de més superficials fins més profunds) per a respondre preguntes, escriure redaccions o crear resums. Amb aquest projecte es pretén aprofitar les investigacions anteriors per a abordar les llacunes de coneixement existents, fer avançar el camp i fomentar connexions més sòlides entre la investigació i la pràctica.

Objectius:

Els tres objectius específics són:

Objectiu 1: Avaluar les destreses de comprensió lectora dels estudiants universitaris tant amb documents únics com amb documents múltiples i explorar com es relacionen aquestes dues competències. A més, comparar als estudiants en etapes inicials i finals dels seus estudis universitaris per a així poder examinar si existix un desenvolupament de les dues destreses al llarg del temps.

Objectiu 2: Comprovar si l'avaluació de la comprensió que els estudiants tenen sobre els requisits de la tasca pot utilitzar-se com una ferramenta per a millorar la seua autoregulació a l’hora de respondre preguntes en entorns de lectura digital.

Objectiu 3: Investigar com es processa la retroalimentació (feedback) en un entorn d'aprenentatge digital i com aquesta pot millorar les habilitats de lectura dels estudiants, com la cerca i la integració d'informació, així com els seus resultats generals d'aprenentatge.

Paraules clau

Lectura digital; Lectura orientada a la tasca; Estudiants universitaris; Aprenentatge a partir de textos; Documents múltiples; Retroalimentació

Investigadors principals:
  • Cerdan Otero, Raquel
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Coordinador/a de Programa de Doctorat
Veure fitxa
  • Mañez Saez, Ignacio
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
Investigadors participants:
  • Cerdan Otero, Raquel
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Coordinador/a de Programa de Doctorat
Veure fitxa
  • Mañez Saez, Ignacio
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • Martinez Gimenez, Tomas
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • Serrano Mendizabal, Maria Angeles
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
  • Coordinador/a de Mobilitat
Veure fitxa
Investigadors participants no UV

  • Pilar Sellés (Universitat Catòlica de València)
  • Alba Rubio (Florida Universitària)
  • Ana Cristina Llorens (Florida Universitària)

Equip de treball UV
  • Gimenez Salvador, Mariola
  • PI-Invest Formacio Predoc Fpu
Veure fitxa
Equip de treball no UV

  • María García Serrano (Universitat de Salamanca)
  • Cornelia Schoor (Universitat de Bamberg, Alemanya)
  • Carolin Hahnel (Universitat Ruhr de Bochum, Alemanya)
  • Jean-François Rouet (Universitat de Poitiers, França)

Contacte

raquel.cerdan@uv.es

ignacio.manez@uv.es

Data d'inici
2025 Setembre
Data de finalització
2028 Agost
Entitats finançadores:

Aquesta pàgina web és part del projecte PID2024-161750OB-I00, finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, l'Agència Estatal d'Investigació i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional.

MICIU Cofinanciado AEI

Tipus projecte
  • AGE - Projectes de generació de coneixement