Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari d'Investigació de Trànsit i Seguretat Viària Logo del portal

  • Grup d'Investigació Dats
2022-2022
Ministeri de l’Interior. Direcció General de Trànsit
Acrònim

CONAUSEVI

Descripció

Aquest contracte, licitat per la Direcció General de Trànsit consisteix en un estudi sobre la relació entre tres conceptes clau en el desenvolupament de la mobilitat a la nostra societat: Connectivitat, Automatització i Seguretat Viària. L'objectiu principal del projecte és proporcionar una visió actualitzada de com aquests tres conceptes estan interrelacionats i com pot millorar-ne la seguretat viària.

En aquest sentit, l'estudi no només es limita a analitzar la situació actual d'aquests conceptes, sinó que també inclou una anàlisi exhaustiva del marc legislatiu i de la planificació estratègica nacional i internacional en relació amb ells. D'aquesta manera, es vol entendre millor la tendència i l'aposta pels sistemes connectats i autònoms des d'una perspectiva jurídica i institucional, així com la manera com es valora la utilitat d'aquests sistemes per millorar la seguretat viària a Espanya i Europa.

Tot i que els conceptes de "vehicle connectat" i "vehicle autònom" estan estretament relacionats, a l'estudi s'han analitzat per separat. D'aquesta manera, s'exposen les diferències i similituds entre tots dos i s'analitzen per separat les repercussions que cadascun pot tenir en la seguretat viària. Aquest enfocament permet tenir una comprensió més clara dels beneficis i els reptes específics de cadascun d'aquests conceptes.

A més, cal tenir en compte que la constant actualització tecnològica dels vehicles implica la necessitat de reforçar l'estudi amb una sèrie de conclusions quantitatives.

En resum, l'objectiu del projecte és proporcionar una visió integral i actualitzada sobre la relació entre Connectivitat, Automatització i Seguretat Viària, tot analitzant el marc legislatiu i de planificació estratègica tant a nivell nacional com internacional. A més, s'aprofundeix en les diferències i les similituds entre els conceptes de vehicle connectat i vehicle autònom, i es busca determinar la repercussió que la connectivitat i l'automatització del transport poden tenir en la seguretat viària. Aquest estudi pot ajudar a entendre els reptes i les oportunitats que planteja l'evolució de la mobilitat a la nostra societat, per prendre decisions informades en relació amb aquests temes. En definitiva, aquest estudi podria ser un recurs útil per als experts en seguretat viària, els legisladors i els responsables de la planificació estratègica a l'àmbit del transport.

Categoria projecte

Assessorament

Data d'inici
2022 Juliol
Data de finalització
2022 Novembre
Entitats finançadores:

Ministeri de l’Interior. Direcció General de Trànsit

Resultats

D'acord amb les investigacions realitzades, les conclusions obtingudes mitjançant la realització del present informe apunten que, actualment, la societat percep al vehicle connectat i autònom un enorme potencial per millorar la seguretat dels desplaçaments, i de forma complementària, un gran potencial per millorar la sostenibilitat i eficiència del transport. Tot i això, encara queden certes reticències al seu ús, principalment provocades per la desconfiança en les tecnologies embarcades i l'alt cost econòmic de la seva adquisició.

Per això, l'evolució tecnològica del vehicle connectat i autònom ha de ser recolzada per un pla formatiu adequat que no només mostri als usuaris d'aquests vehicles els avantatges del seu ús, sinó també “ensenyi” les seves limitacions.