- Aprenentatge basat en reptes
- Activitats per incorporar la sostenibilitat
- Aprenentatge-Servei
Metodologías activas para favorecer el aprendizaje profundo de los estudiantes
Acciones para fomentar la empleabilidad y el emprendimiento.
Acciones que contribuyan a fomentar la sostenibilidad.
Incorporación de entidades no lucrativas (asociaciones, fundaciones y ONG's) en las didácticas de innovación docente.
COMETA. COmpetències amb METodologies Actives en la formació del professorat: B-SMART amb Design Thinking. COMETA pretén impulsar l’adquisició de competències professionals docents amb la utilització de metodologies actives en la formació inicial del professorat. Està dissenyat per apropar la formació que els estudiants reben a la universitat amb les demandes reals del sistema educatiu, la societat i el mercat laboral impulsant la col·laboració amb altres entitats educatiu-culturals i socials.
per oferir a l’estudiantat una formació actualitzada, útil i de qualitat.
Aquest projecte es basa en l’anomenat B-SMART (a banda de significar ‘sé llest’, les sigles en anglès es corresponen a Be Socially-engaged, Motivated, Agile, Resolute i Talented). D'aquesta manera, el B-SMART segueix la línia indicada per diversos estudis acadèmics, que destaquen la necessitat de vincular l'aprenentatge universitari amb la realitat professional, fent del procés educatiu una experiència professional i personal. La necessitat d’una major connexió entre les institucions d'educació superior i les de treball professional (empreses, entitats educatives, culturals o socials), han originat un canvi de paradigma en les metodologies d'ensenyament, de tal manera que ja no es pretén únicament la transmissió de continguts sinó la seua aplicació en un entorn real, impulsant alhora el desenvolupament competencial dels estudiants.
En concret es plantejaran reptes educatius a l’estudiant per donar solució a necessitats o problemes utilitzant el Design Thinking dins de assignatures de les àrees de didàctica de l'expressió musical i de la llengua i literatura (anglés). Els reptes que es poden plantejar estaran en relació amb els ODS. Es col.laborarà amb el Palau de la Música de València, l’Aula de Música de la Universitat de València, el CEFIRE artístic-expressiu i ONGs. Amés, el projecte té la pretensió d’atendre a la tranferència de coneixement i les solucions podran ser utilitzades per professionals
L’objectiu general del projecte COMETA és impulsar l’adquisició de les competències relatives a la formació del professorat amb metodologies actives, a través del l’anomenat B-SMART, el l’aprenentatge basat en reptes i el Design Thinking.
Els objectius secundaris:
-Apropar a l’estudiantat universitari a la realitat educativa, cultural i social.
-Formar a l’estudiantat i al professorat en metodologies actives per dotar de reptes reals les aules universitàries.
-Fomentar la col.laboració entre la universitat i el sector productiu-professional amb altres entitats educatiu-culturals i socials.
-Impulsar la interdisciplinarietat, involucrant a diverses àrees de coneixement (didàctica de l’expressió musical amb la didàctica de la llengua i la literatura) que tenen en comú la formació del professorat.
-Potenciar la transferència de coneixement perquè altres professionals puguin utilitzar el coneixement generat.
El context en el qual es desenvoluparà la proposta és la Facultat de Magisteri de la Universitat de València, una facultat amb més de 3500 estudiants entre els graus de Mestre/a d’Educació Infantil i Primària on cada any entren al voltant de 800 estudiants al campus dels Tarongers (500 Primària i 300 Infantil). L’estudiantat entra a la Universitat de València amb una nota de tall prou elevada i en general presenta una vocació docent i una gran motivació cap a l’aprenentatge i és receptiu a les innovacions.
El projecte s’adreça tant a l’estudiantat dels graus de Mestre/a en Educació Infantil i Primària com al estudiants dels Màsters en Professorat d’Educació Secundària i en Didàctiques específiques. Les assignatures implicades són les que corresponen als docents que participen en el projecte d’innovació que desenvoluparan durant les seues classes la metodologia esmentada.
Subvenció concedida: 400 €
Grau en Mestre/a en Educació Primària
-Grau en Mestre/a d’Educació Infantil:
1r curs. Llengua estrangera per a Mestres. 6 crèdits. 50 estudiants.
3r curs. Processos musicals en l’Educació Infantil. 6 crèdits. 45 estudiants.
3r curs. Estimulació i intervenció primerenca: música, grafisme i moviment. 2 crèdits. 45 estudiants.
4r curs. Taller multidisciplinari de l’àrea Els llenguatges: comunicació i representació. 2 crèdits. 45 estudiants.
-Grau en Mestre/a d’Educació Primària:
1r curs. Llengua estrangera per a Mestres. 6 crèdits. 50 estudiants.
1r curs. Didàctica de la música en Educació Primària. 6 crèdits. 35 estudiants.
3r curs. Audició musical. 4,5 crèdits. 35 estudiants.
4rt curs. Didàctica de la música. 6 crèdits. 35 estudiants.
4rt curs. Educació vocal. 6 crèdits. 35 estudiants.
-Màster en Professorat d’Educació Secundària
Aprenentatge i ensenyament de la llengua anglesa. 16 crèdits. 45 estudiants.
Complements per a la formació disciplinària en l’especialitat de llengua anglesa. 6 crèdits. 45 estudiants.
Iniciació a la innovació docent i a la investigación en educació musical. IDIIEM. 4,8 crèdits. 20 estudiants.
-Màster en Didàctiques especifiques
Investigació en educació musical. 3,2 crèdits. 20 estudiants.
TOTAL estudiantat: Infantil: 185, Primària 195, Màster 130. TOTAL: 510
Les activitats del projecte amb participació de l’ estudiantat han tingut lloc daiverses sessions de classe dins de les assignatures del professorat implicat, a Jornades d’ innovació educativa i en especial a leseStmanes d’ activitats Complementà ries de la Facultat de Magisteri. En concret, han tingut lloc en la secció professorat amb el seu grup i en la secció da’ctivitats per a tot el centre. Les activitats mé s significatives han sigut:
-Actividad Educació vocal i design thinking, en el marc de la 1ª Setmana d’ Activitats Complementà rieqsue ha tingut lloc a la Facultat de Magisteri del 13 al 17 d’ octubre de2023. En concret l’ activitattingué lloc el dia 14 en la secció de docent amb el seu grup de la menció d’ educaciómusical del Grau em Mestre/a en Educació Primà ria(veure fotos en annex I).
-II Visual Literacy Seminar: Reading images, decoding words. 11 december 2023. Sophie Hey w oo University of Reading; Margarida Castellano. Museo Etnolò gici Centre de Cultura Contemporà nia en col.laboració amb la Universitat de Valè ncia i la cà tedra interuniversità riatdraensformació educativa de la Universitat de Valè ncia i la Conselleria d’ Educacióde la Generalitat Valenciana (veure annex II).
-Actividad Educació musical amb Design Thinking, en el marc de la 2ª Setmana d’ Activitats Complementà riesque ha tingut lloc a la Facultat de Magisteri del 26 a l’ 1de març de 2024. En concret l’ activitattingué lloc el dia 26 en la secció de docent amb el seu grup de la menció d’ educaciómusical del Grau em Mestre/a en Educació Infantil.
-Actividad Design Thinking i garantir una educació de qualitat, en el marc de la 2ª Setmana d’ Activitats Complementà riesque ha tingut lloc a la Facultat de Magisteri del 26 a l’ 1de març de 2024. En concret
l’ activitattingué lloc el dia 28 en la secció de docent amb el seu grup de la menció d’ educacói musical del
Grau en Mestre/a en Educació Infantil i Primà riae, n la secció d’ activitatper a tot el centre (veure annex IV).
-Curs de Formació del Professorat universitari (veure annex V). El curs s’ ha titolat El pensamiento de diseño (Design Thinking) aplicado a la docencia universitària i ha tingut lloc els dies 24 i 31 de maig de 9:30 a 13:30.
Ha hagut una assistència de aproximadament 20 PDI dela Universitat de València
-S’ ha elaborat un material docent per impartir aquest curs (veure annex VI). S’ ha pensat millorar aque material i fer un Toolkit per al professorat membre del projecte i potser publicar-ho en obert com a material de transferè ncia perquè puga ser utilitz ar pel professorat interessat.
-El desenvolupament del projecte i l’ anà lisi dels resultats es publicarà en un capí tol de llibre tito Motivating teachers in Active Methodologies using Design Thinking: Learning Analytics que ha sigut acceptat per publicar al llibre Motivation in Learning a gener de 2025 per l’ editorial IntechOpen. El tex t est en procé s d’ elaboració .
-Jornada de formació interna del professorat membre del projecte.
Durant la realització del projecte el servei de formació del professorat de la UV ens va convidar a preparar i impartir un curs al professorat de la UV que estigu era interessat. Amb això s’ha increm entat la transferència de coneix em ent per tal que altres professionals pu gueran utilitzat el coneixem ent i els materials que s’ha generat dins del grup del projecte. També s’ ha enfortit la col.laboració amb altres entitats, com l’Institut INGENIO , un centre mixt entre el Consejo Superior de Investigaciones Científicas
(CSIC) i la Universitat Politècnica de València mitjançant l a col.l aboració de docents i investigadors amb els quals prèviament s’ havia col.laborat en u n p roj ecte eu rop eu sobre metodologies actives a la d ocència i també amb el Museu d ’ Etnologia de la Diputació de Valè ncia i el Centre del Carme de Cultura Contem p orà nia on es realitz aren u nes Jornades interdisciplinars sobre lectura, multiliteracitat i creativitat.
Aquesta Jornad a comp tà tamb é amb la col.laboració de la Càted ra Interuniversità ria de Transformació
Educativa Carme Miquel, en funcionament mitjançant un conveni signat entre la Universitat de València, la Universitat Jaume I i la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana.
• Fortaleses i febleses del projecte, obstacles trob ats, estratè gies d e resol u ció i p rop ostes de millora.
Les principals fortal eses han sigu t els membres del ’equip que han col·laborat en l es diverses activitats i que
han gaudit de fer- ho, establint noves relacions entre el l s i l es seu es institucions i amés traçant línies de treball com uns i futures.
No hem trobat gran obstacles, a soles la gran quantitat d ’activitats que es solen fer al centre de la Facultat de Magisteri de caràcter innovador i complementari que a vegades fa que es necessite una gran previsió per organitzar les activitats i un esforç entre el professorat per coord nar- se. S’ha superat aquest obstacle amb reunions de caràcter formal i informal per organitzar les activitats.
S’ ha creat un material docent que s’ ha utilitz at per donar un curs de 8h. al Servei de Formació Professorat de la UV els dies 24 i 31 de maig de 2024 de 9:30 a 13:30h.. Les persones membres que han elaborat el material i han impartit el curs (a petició del esmentat Servei de Formació ) han sigut Rosa Isusi Fagoaga i Adela García Aracil. El curs s’ ha titolat El pensamiento de diseño (Design Thinking) aplicado a l docencia universitària.
- ISUSI FAGOAGA, ROSA MARIA
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- Especialista Pau
- Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
- ISUSI FAGOAGA, ROSA MARIA
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- Especialista Pau
- Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
- BOTELLA NICOLAS, ANA MARIA
- PDI-Titular d'Universitat
- Especialista Pau
- Dega/Degana / Director/a Ets
- CASTELLANO SANZ, MARGARIDA
- PDI-Ajudant Doctor/A
- ESCORIHUELA CARBONELL, GUILLEM
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Cap de Seccio-Servei
- Cap Iniciatives Responsable de l'Aula de Musica
- FERNANDEZ MAXIMIANO, RAFAEL
- PDI-Col.laborador/A
- Especialista Pau
- Coordinador/a Curs
- Secretari/a de Facultat/Secretari/a Ets
- GILABERT BRU, JOSE VICENTE
- Doctorand.
Garcia Aracil, Adela
Palau Salvador, Guillermo
CSIC
Universitat Politècnica de València
Institut INGENIO