La decisió va ser adoptada per unanimitat en la primera trobada de rectors de l'Aliança d'Universitats Russes i Espanyoles celebrada a la Universitat de València divendres passat 6 de març.
A l'abril de 2019 es va constituir a Moscou l'Aliança d'Universitats Russes i Espanyoles, integrada per les universitats russes RANEPA (Acadèmia d'Economia Nacional i Administració Pública, la Universitat Estatal de Tomsk, la Universitat Nacional de Ciència i Tecnologia (MISIS) i l'Acadèmia Russa de Comerç Exterior i per les espanyoles Universitat Carles III de Madrid, Universitat d'Oviedo, Universitat Rovira i Virgili i la Universitat de València.
Pràcticament un any després, el passat dia 6 de març, la Universitat de València acollia, en el seu edifici històric La Nau, la celebració de la primera trobada de rectors d'aquesta Aliança.
La trajectòria de relacions de la Universitat de València amb Rússia compleix més d'una dècada, destacant l'estreta relació que uneix a la UV amb RANEPA, amb programes de doble titulació internacional en grau i en postgrau en les àrees d'Economia, Empresa i Dret. A més, l'any passat la UV va inaugurar el seu Centre Rus a partir del conveni de col·laboració institucional amb la Fundació Món Rus.
En aquesta trobada es van signar nous convenis de col·laboració institucional que permetran el desenvolupament de programes de doble titulació obrint nous horitzons per a estudiants i professorat, basat en les millors pràctiques en els sistemes universitaris d'Espanya i Rússia.
Les estratègies del desenvolupament de l'Aliança inclouen la realització dels projectes científics en comú, la promoció dels cursos i els campus d'estiu, les investigacions conjuntes, l'intercanvi de les experiències, la celebració de les conferències, congressos, simposis, taules redones, etc. Gràcies al projecte, van apareixent uns nous formats d'acció en el camp d'educació que donen l'oportunitat de conéixer de prop la universitat i el seu sistema als futurs estudiants.
Per a la Universitat de València, aquesta aliança és un pas més en la seua estratègia d'internacionalització que aconsegueix els cinc continents i que destaca a Àsia per ser un dels 15 millors Instituts Confucio del món, segons el govern de la Xina amb qui es va signar l'acord de constitució d'aquest centre de llengües i cultures asiàtiques, a més de programes de doble titulació internacional en postgrau; als Estats Units per la participació el consorci RCC a Harvard University, que permet tindre una seu estable a Boston amb una de les més prestigioses universitats del món, a més de l'acord de col·laboració amb la Universitat de Califòrnia – Berkeley i programes de doble titulació internacional, tant en grau com en postgrau; a Iberoamèrica a través de diferents programes de postgrau i el lideratge en l'Associació Iberoamericana de Televisió Educativa i Cultural (ATEI); i a Europa i el Mediterrani a partir del lideratge en la mobilitat estudiantil en el programa Erasmus així com en programes de doble titulació internacional i titulacions conjuntes tant en grau com en postgrau.
Per unanimitat, la rectora de la Universitat de València, Mª Vicenta Mestre, va ser elegida presidenta de l'Aliança d'Universitats russes i espanyoles durant el mandat d'enguany. Olga Pirozhenko, codirectora del Centre Rus de la Universitat de València va ser nomenada secretària general d'aquest consorci universitari que es reunirà novament l'any vinent a Moscou per a avaluar els resultats de la seua activitat i renovar les seues estructures de govern per al següent període de gestió