
Els processaments mentals durant la lectura serà un dels temes que s'analitzaran durant la 23ª reunió de la Societat del Text i el Discurs que, per primera vegada, tindrà lloc a València del 16 al 18 de juliol. Més d'un centenar d'investigadors i experts dels camps de la psicologia, la lingüística, la comunicació, la computació, la neurociència i la intel·ligència artificial procedents, a parts iguals, d'Amèrica del Nord i de diferents països europeus es donaran cita en la Nau de la Universitat de València, per aprofundir en la comprensió del discurs oral i escrit des d'una perspectiva multidisciplinària.
Al llarg de la trobada, que dirigeix la professora de Psicologia Evolutiva i de l'Educació de la Universitat de València Raquel Cerdán, es presentaran 58 comunicacions orals en sessions paral·leles i 76 comunicacions i s'oferiran tres workshops sobre temàtiques de màxima actualitat dins d'aquest àmbit com la neurociència, l'anàlisi automàtica del discurs i l'anàlisi de dades.
A més, durant l'encontre, que organitza l'ERI Lectura de la Universitat de València, estan previstes tres conferències plenàries. La primera d'elles serà a càrrec de la professora de la Universitat de Wisconsin-Madison (EUA), Morton Ann Gernsbacher, distingida per la Societat del Text i el Discurs amb el premi a la trajectòria investigadora consolidada, per les seves investigacions en l'àmbit de la psicolingüística i dels mecanismes cognitius i neuronals que subjeuen a la comunicació humana. A més, oferirà una conferència Panayiota Kendeu, guardonada amb el premi a l'investigador jove per la Societat del Text i el Discurs. Aquesta professora de Neapolis University en Pafos (Xipre), centra la seua investigació en dues línies; d'una banda, el desenvolupament d'habilitats comprensió lectora en la infància i per una altra, la interacció entre el processament del text i el coneixement dels conceptes erronis. Finalment, el professor de Psicologia de la Universitat de la Laguna Manuel de la Vega, expert en psicolingüística i neurociència del llenguatge oferirà la tercera de les sessions plenàries.
Serà la segona vegada que aquest congrés se celebrarà a Espanya, després del realitzat en 2004 a Madrid. En aquesta ocasió serà la Universitat de València l'escenari de la trobada, una ciutat en la qual –segons explica el catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l'Educació, Eduardo Vidal-Abarca–, existeix una línia d'investigació molt potent en aquest àmbit, en la qual col•laboren investigadors de diversos departaments de les facultats de Psicologia i Filologia.
La lectura, imprescindible
«La lectura no només és important educativament, sinó també socialment», afirma el professor Vidal-Abarca, qui assegura que les competències lectores de la població són «crucials» per al desenvolupament econòmic, social i personal, tal com posa de manifest l'informe PISA de l'OCDE, en el qual Vidal-Abarca participa com a expert.
En aquest sentit, Vidal-Abarca assenyala que mai havia estat tan important tenir un bon nivell de comprensió lectora. «Fa 80 anys, hi havia un percentatge de població que no sabia ni llegir ni escriure; avui és impensable», apunta el catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l'Educació qui afirma que la lectura ja no només és important per gaudir sinó senzillament per sobreviure. «Ha passat de ser una lectura per plaure a funcional», afirma.
Es llegeix menys?
«Mai en la història s'ha llegit tant com ara, mai ha estat tan important saber llegir i, sobretot, comprendre el que es llegeix», afirma el catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l'Educació de la Universitat de València, Eduardo Vidal-Abarca. «La gent llegeix constantment i dedica moltes hores tots els dies», afirma Vidal-Abarca, qui desmenteix el tòpic que avui dia es llegeix menys. De fet, segons aquest expert, la comunicació escrita s'ha incrementat moltíssim com a conseqüència de les noves formes de lectura a través d'Internet i d'altres suports mòbils, conclou. La mitjana de lectura en adults diària aconsegueix, segons un recent estudi, les quatre hores i mitjana en les quals –segons informa Vidal-Abarca– la lectura de narrativa és mínima en comparació d'altres suports.
Data d'actualització: 15 de de juliol de 2013 12:17.
Llista de notícies