La Nau de la Universitat mostra la crisi econòmica a través d'una instal·lació que aplega dos centenars de titulars de premsa

Imatge de l'exposició.

‘El miedo es el mensaje’ és una exposició i un projecte d'investigació, documentació i reflexió que es materialitza en una intervenció site specific de vinil sobre el mur que envolta actualment el Claustre del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València.

A més, aquest projecte es complementa amb la projecció d'un cicle de cinema denominat ‘Exposició més enllà d'un mur,’ que permetrà un diàleg entre la comissària, l'artista i el públic.

Segons la comissària Alba Braza, l'objectiu d'aquesta exposició és mostrar “com els mitjans de comunicació ens expliquen la crisi i com aquesta forma de narrar-la pot influir en la percepció que hi tenim, en definitiva, en la conformació de l'opinió pública”. Així, el títol juga amb un dels més famosos axiomes en l'àmbit de la comunicació “el mitjà és el missatge”, encunyat pel filòsof canadenc Herbert Marshall McLuhan, per convertir-lo en “La por és el missatge”.

La instal·lació ‘El miedo es el mensaje’, que es pot veure a La Nau del 13 de juliol al 16 de setembre, reuneix gairebé dos centenars de titulars de premsa que van informar sobre processos clau en diferents crisis econòmiques succeïdes a diversos països durant els últims vint anys. Per a l'elaboració del projecte s'ha pres com a premissa la recerca en fonts primàries a manera d'estratègia, per posteriorment plantejar mitjançant aquesta instal•lació de quina manera els mitjans de comunicació transmeten les notícies en situació de crisi econòmica.

L'equip d'investigació ha delimitat la consulta dels periòdics de major tiratge publicats durant quatre grans crisis econòmiques: Espanya (1992-1993), Mèxic (1994-1995), Argentina (2011) i 2008, l'actual crisi econòmica mundial.

I ha consultat en hemeroteques, arxius públics i privats recopilats pel mateix artista i bases de dades digitals dels països implicats. Els fons documentals seleccionats han estat ABC, Levante EMV, El Mundo, El País, Público, El Temps i La Vanguardia per a la crisi espanyola; Expansión, El Financiero, La Jornada, Proceso i Reforma per a la crisi mexicana; i Ámbito Financiero, Clarín, El Cronista, El Día, Diario Popular, El Diario de la Región, Página/12 i La Prensa per a la crisi argentina.

La conclusió, d'acord amb la comissària, és que “no hi ha diferències. Els missatges dels mitjans durant la crisi del 92 semblen els actuals. Es demostra que no hi ha canvis cronològics en la forma d'informar, encara que hagen passat 20 anys”. En lloc d'un catàleg a l'ús, s'ha editat per a l'exposició una publicació en forma de periòdic que recull tots els titulars plasmats al mur, ordenats cronològicament i separats per països, que dóna compte de la inalterabilitat del missatge malgrat el pas del temps, com puntualitza Braza. A més, s'ha creat la web:
http://elmiedoeselmensaje.juanjosemartin.com/, en la qual es pot accedir a l'arxiu d'imatges dels periòdics dels quals s'han pres els titulars.

‘El miedo es el mensaje’ uneix la trajectòria de Juan José Martín Andrés, l'artista que ha realitzat aquesta gran instal•lació, amb dues influèn¬cies decisives: la teoria de McLuhan, com anteriorment s'ha indicat, i la referència a ...en temps de crisi, obra de Rogelio López Conca i Antoni Muntadas presentada l'any 2009 en art.es en l'àmbit d'ARCO. En aquella ocasió s’hi aplegaven diferents titulars de mitjans espanyols en què apareixia la paraula crisi completa, però sense referir-se’n a una concreta.

Partint d'aquestes premisses, Martín Andrés fa un gir més, jugant amb les paraules i allunyant-se d'ambdós punts de vista per facilitar una visió més global, fonamentada en l'experiència viscuda, de períodes de crisi ja superats, i ara posats en paral•lel, perquè es puguen identificar les diverses eines emprades per contenir mitjançant la informació l'opinió la reacció dels ciutadans.

‘Una exposició més enllà d’un mur’
El projecte d'exposició va més enllà de l'espai expositiu, el mur que circumda el Centre Cultural La Nau. Amb aquesta finalitat, s'ha fet una selecció de pel·lícules que fan referència a cadascun dels períodes de crisi referits, que des de diferents punts de vista i gèneres cinematogràfics mostren les particularitats de cadascuna de les crisis tractades en els titulars seleccionats. Aquest cicle tindrà lloc els dies 16, 17, 20 i 24 de juliol a l'Aula Magna del Centre Cultural La Nau, a les 19h. Cada passe comptarà amb la presència de l'artista i de la comissària de l'exposició, que presentaran la pel•lícula i la relacionaran amb l'exposició. Vol ser també una ocasió per a la difusió didàctica de l'obra exposada i la creació d'un espai de discussió plural.

Obrirà el cicle, el dia 16 de juliol, el documental Memoria del saqueo (Argentina, França, Suïssa 2004). Dirigit per Pino Solanas, fa referència a la crisi econòmica d'Argentina el 2001. El dia 17 es projectarà la pel•lícula Efecto Tequila (Mèxic, 2010), una pel•lícula, en clau de comèdia, que aborda la crisi econòmica de Mèxic el 1994. També el drama té lloc en aquest cicle que acompanya l'exposició amb la pel•lícula Margin Call (EUA, 2011) de J.C. Chandor. La crisi espanyola hi és present amb la comèdia de Luis García Berlanga Todos a la cárcel (Espanya, 1993)

Sobre Juan José Martín Andrés
Soria, 1978. Viu i treballa a València
www.juanjosemartin.com

Llicenciat en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València, centra el seu treball artístic en l'experimentació del dibuix, ja siga en la seua pràctica tradicional, ja siga aplicant noves tècniques com ara el dibuix digital o la instal•lació. Aquesta experimentació sorgeix després d'una selecció d'imatges preexistents que en altres moments van ocupar portades de llibres, còmics, titulars de periòdics o cartells de contingut polític publicats en mitjans de comunicació de masses. A aquesta selecció, Martín Andrés, hi afegeix una completa descontextualització i una nova presentació de la imatge que, fidel a l'original, ara dóna lloc a la seua obra.

Entre les seues últimes exposicions destaca La por és el missatge, comissariada per Alba Braza Boïls, Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, València; 7.000.000.000 Sistema Fallido (juntament amb Oliver Ressler & Zanny Begg), comissariada per David Arlandis i Javier Marroquí, Nymlab, València; Headers and Advertisements, Art Santander 2011, estand Galeria Aural; Fiasco (Headers Covers and Advertisements), Galeria Aural, Alacant; l'Iraq Slides, Ruler of Darkness, Sala Espai D’art La Llotgeta, València; Laissez Faire, CCCE L’Escorxador, Elx; Mandala Bélico, Magatzems Wall&Video, València; Conspiracy – Narraciones Cotidianas, Centre 14, Alacant; La regió més transparent de l'aire, MAV - València.

La seua obra ja figura en col·leccions com CAB Centro de Arte Caja Burgos, Col·lecció DKV, Diputació d'Alacant, Universitat Politècnica de València, Escuela Nacional de Artes Plásticas de la Universidad Nacional Autónoma de México (ENAP-UNAM) de Mèxic DF, Instituto Politécnico Nacional de Méxi¬co DF, Colección CARSA art digital, Colección Valdearte, ajuntaments d'Alacant, de Mislata, de Pamplona, de Sagunt i de Sòria.
 

El miedo es el mensaje
Del 13 de juliol al 16 de setembre de 2012
Claustre – Centre Cultural La Nau de la Universitat de València.

Horari: de dilluns a dissabte, de 9 a 21 hores
Diumenge, de 9 a 14 hores
Agost: de dilluns a diumenge, de 9 a 14 hores
ENTRADA LLIURE
 

Data d'actualització: 17 de de juliol de 2012 08:00.

Llista de notícies