
El Departament de Dret Mercantil Manuel Broseta Pont de la Facultat de Dret de la Universtat de València organitza el primer Seminari Europeu sobre ‘Ús de la Imatge de la Dona en els Mitjans de comunicació i en la Publicitat’, inclòs dins del marc d’activitats previstes per a el ‘Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència de Gènere contra la Dona’. El seminari se celebra en el Saló de Graus del centre durant els dies 4, 5 i 6 de novembre.
Sota la direcció d’Alfonso Piñón Pallarés (professor de Dret Mercantil en la Universitat de València) i Inés Pérez Marín (agent d'igualtat, advocada i investigadora de Dret Civil en la Universitat de les Illes Balears), aquest és el primer seminari de publicitat sexista de dimensió europea. Està impulsat per la iniciativa del Projecte Europeu Siamura que, en aquesta ocasió, compta amb la col·laboració d'Institucions (com l’Ajuntament de València, la Facultat de Dret, la Unitat d’Igualtat o el Màster de Genere i Polítiques de la Universitat de València així com la Universitat Internacional Menéndez Pelayo), el suport de consells audiovisuals (com el català o andalús), així com diferents associacions (de consumidors, de dones….) i empreses privades (de serveis jurídics, hotels…). A ell assistiran professionals de tots aquests àmbits a fi que Universitats, institucions i forces socials confluïsquen en sintonia per a aconseguir un mateix objectiu: eradicar la violència de gènere.
Després de diversos anys de treball, el Projecte Europeu Siamura ha conformat una xarxa ‘networking’ sobre l'estudi i recerca de la utilització de la imatge de la dona en publicitat en l'àmbit del Dret i de la Comunicació. D'aquesta forma, la seua directora, Inés Pérez Marín, pretén interactuar des de diferents àmbits (acadèmic, associatiu, institucional i empresarial) per a potenciar un treball comú que impulse la presentació de demandes en els jutjats a fi de crear una jurisprudència sobre la matèria (inexistent fins al moment) que ajude a disminuir i eradicar la publicitat sexista, sense menys cap de la llibertat d'expressió.
Durant aquestes tres jornades, es crearà un espai de debat, anàlisi i reflexió on els assistents estudiaran els casos pràctics de Ryanair i Ciments La Unió, així com sengles anuncis de publicitat deslleial, il·lícita i sexista que apareixen en internet, en l'oci digital, en les xarxes… Els ponents explicaran els casos actuals i les dificultats amb les quals es troben diàriament aportant, a més, una visió multidisciplinària i transversal de la matèria en qüestió. D'aquesta forma, Siamura pretén acostar-se al seu objectiu final: contribuir en la creació d'aquesta legislació (europea i nacional) i crear un Institut de Publicitat sexista online a nivell Europeu.
Siamura va participar activament en el cas Ryanair coordinant i assessorant als subjectes implicats. Les seues gestions van facilitar que l'Institut de la Dona de Madrid i la Federació de Dones Progressistes es personaren, per primera vegada, en el procediment. Des de llavors, gràcies a aqueixa labor i a la sentència d'aquest cas, Ryanair ha modificat radicalment la seua publicitat.
Aquesta vegada, l'empresa valenciana Cementos La Unión ha sigut el punt de mira. En aquest cas, la directora de Siamura ha intervingut directament amb el lletrat de la demanda, Alfonso Piñón, a fi d'aconseguir que tres associacions de dones, un sindicat i dues associacions de consumidors i usuaris es personaren en el procediment. No obstant açò, aquesta sol·licitud els va ser denegada. No obstant açò, gràcies a les gestions del Projecte Europeu Siamura, tant l'Advocacia de la Generalitat (en representació del D.G. de l’Institut Valencià dels Dons i per la Igualtat de Gènere), així com la Fiscalia Provincial de València, sí van poder personar-se en el procediment sent admesos en el mateix. cal assenyalar que és la primera vegada que es realitza un treball en equip per part de dues fiscalies per a un cas amb aquestes temàtiques (mercantil i violència de gènere).
Data d'actualització: 4 de de novembre de 2015 11:02.
Llista de notícies