Estudiants del Màster en Gestió I Promoció del Desenvolupament Local de la Universitat de València realitzaren divendres una visita a Petrer per a conèixer les estratègies de desenvolupament local d’aquest municipi. Durant la jornada s’exposaren els treballs guardonats amb els Premis d’Introducció a la Investigació José M. Bernabé 2010, que organitza l’Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL), es visitaren les empreses Bocopa i Hispanitas i es mantingué una reunió amb l’Agència de Desenvolupament Econòmic i Social de Petrer (ADESP).
Segons destaca Javier Esparcia, catedràtic d’anàlisi geogràfica regional i director del màster impartit pel IIDL, “ambdues empreses són exponents clars d’una cosa que és fonamental en l’èxit de les empreses, l’esperit empresarial i la important capacitat de presa de decisions dels seus dirigents, una cosa en la qual insistia molt el difunt professor José María Bernabé, oriünd de Petrer i que dóna nom als premis d’Introducció a la Investigació, copatrocinats per l’Ajuntament de Petrer”. BOCOPA (Cellers Cooperatius Província d’Alacant) naix en 1950, i és una cooperativa de segon grau, que agrupa a diverses cooperatives de la província (Petrer, Sax, Castalla, Ibi, La Romana, Teulada i La Canyada), que en el seu moment es van agrupar per a millorar la comercialització dels seus vins que, fins a aqueixos moments, tenien moltes dificultats per a competir en els mercats. Efectivament, sense la tradició de moltes altres, però que, assenyala el professor Esparcia, “ha sabut posicionar-se molt bé en els mercats nacionals i internacionals, basant-se en tres punts forts: innovació, qualitat i comercialització”. Estan presents en mercats de pràcticament tota Europa Occidental, Estats Units, Canadà, Japó i Austràlia, entre uns altres. En els últims anys, han rebut diversos reconeixements: millor celler de la Comunitat Valenciana (2007), premi dirigents de la Comunitat Valenciana en la Categoria de Qualitat (2006), a més de diferents guardons pels seus productes estrella, com marina espumante i els varis vins Laudum, molt reconeguts en tots els mercats.
Hispanitas és una empresa amb una llarga història (va nàixer en 1925), que enfonsa les seues arrels en la tradició sabatera de Petrer. Estan en la seua tercera generació i, segons afirma el professor Esparcia, “han trencat el tòpic que moltes empreses familiars entren en crisis i desapareixen en la tercera generació: Hispanitas és l’exemple que s’ha anat enfortint amb el pas de les generacions, des del seu fundador, Alfonso Chico de Guzmán, després el seu fill Francisco Chico de Guzmán, i ara els néts del fundador, Carlos i Luis Chico de Guzmán, que són els qui l’han posicionat com una empresa de referència”. Hispanitas ha sabut modernitzar-se per a adaptar-se a la feroç competència nacional i internacional, sobre la base d’estratègies d’innovació, qualitat i disseny. Açò és especialment important en un sector altament competitiu com és el del calçat. Això ho han acompanyat amb una estratègia comercial excel·lent, amb presència sòlida en mercats internacionals com el nord-americà (amb tendes en San Francisco, Atlanta i Las Vegas), europeu, rus i israelià. Com reconeixement a aquesta estratègia comercial Hispanitas ha rebut recentment el Premi Alfil de Màrqueting i Comunicació per la seua campanya de difusió i comunicació (atorgat per l’Associació del Terciari Avançat de la Província d’Alacant), reconeixent l’aposta que l’empresa ha fet en serveis d’alt valor afegit.
Ambdues empreses, explica Esparcia, “tenen una escala de treball que els permet funcionar amb una reduïda assistència des de l’Agència de Desenvolupament Econòmic i Social de Petrer (ADESP). Són empreses que "militen en la divisió d’honor", que si bé acudeixen de manera puntual a l’assessorament i ajuda per part de ADESP, tenen una dinàmica pròpia que els permet ser pràcticament autosuficients. Ara bé, la ADESP sí té un paper important en dos aspectes, que afecten de manera directa en un cas, i més indirecta en un altre, a aquestes empreses. En primer lloc, des de la ADESP es fomenta la millora en el mercat de treball local, especialment de cara a la formació i qualificació de la mà d’obra; i és evident que si bé en ambdues empreses una part de la formació és específica del seu sector i probablement empresa, hi ha altra part de la formació i qualificació, de procediments i habilitats generals, que són igualment importants i en els quals la ADESP posa especial atenció”. El director del màster destaca també que “en la ADESP s’està treballant, des de la seua fundació en 2008, de manera molt seriosa en tot el referit al emprendedurisme i la iniciativa empresarial”. En col·laboració amb el CEEI d’Elx, entre altres institucions, s’està oferint formació específica per a la creació d’empreses així com la millora d’aspectes tan importants com la innovació, comercialització o recerca de nous mercats. En la mesura en la qual la ADESP contribueix a un teixit empresarial més sòlid i competitiu, assenyala Esparcia “totes les empreses es beneficien, encara que siga indirectament, al poder establir xarxes de cooperació igualment més sòlides que, en definitiva, enforteixen el teixit empresarial del territori”.
Treballs premiats
El primer premi d’Introducció a la Investigació José M. Bernabé 2010 ho va obtenir Xavier Amat, llicenciat en Geografia que, sota la direcció d Vicente Gozálvez, del Departamento de Geografia Humana de la Universitat d’Alacant, va presentar el treball "Ús i Govern del Territori en el Mig Vinalopó. La dimensió ciutadana en el context de la nova cultura del territori". Segons el director del màster, el treball va destacar per la seua originalitat i innovació en la introducció de conceptes que són cada vegada més importants en l’ordenació del territori i en les polítiques públiques, com és el govern “del territori” i el paper que la participació ciutadana té en tot això. Xavier Amat, destaca Esparcia “va saber arreplegar i analitzar adequadament els moviments ciutadans en la Vall del Vinalopó i les contribucions que aquests tenien en el context de la cultura i govern del territori, destacant igualment alguns dels obstacles que impedeixen una major presa en consideració d’aquesta dimensió ciutadana en les polítiques públiques”.
El segon premi ho va obtenir el també llicenciat en Geografia Martín Peña. Que sota la direcció del professor Jorge Hermosilla, del Departament de Geografia de la Universitat de València, va presentar el treball "Aproximació als regadius tradicionals de l’interior valencià: el patrimoni hidràulic de la vall Tuéjar-Chelva ". El director del màster assenyala que “la investigació, molt sòlida i detallada, va destacar pel seu rigor científic, i és igualment molt rellevant des del punt de vista de la valorització del patrimoni hidràulic, aspecte en el qual Martín Peña és un expert”. En aquest sentit, emfatitza el professor Espacia, “la conferència que oferirà divendres se centrarà en els regadius tradicionals valencians, amb referències a la Vall del Vinalopó, enllaçant també amb una altra dels àmbits d’interès científic i personal del professor José María Bernabé, que no en va portava a terme un veritable treball de rastreg del patrimoni hidràulic de Petrer i la comarca abans de la seua defunció”.
Més informació: http://www.iidl.es/inicio/
Data d'actualització: 10 de de febrer de 2011 12:20.
Llista de notícies