Als 35 anys de la incorporació del valencià al nostre sistema educatiu celebrem una trobada de professors que siga espai de reflexió crítica i de convivència.

 

El curs 1978-1979 es va posar en marxa el pla experimental d’ensenyament del valencià, al qual es van acollir prop d’un centernar de centres dels nivells aleshores vigents, l’EGB i el BUP. El pla naixia en el context de la Transició, amb un marc preautonòmic ben migrat i enmig del conflicte de noms i identitats que encara arrosseguem. Més tard, el gener de 1983, ja sota l’empara de l’Estatut d’Autonomia, es va implantar el valencià com a assignatura troncal dins el conjunt del sistema educatiu. I al novembre d’aquell mateix any es va promulgar la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià. El recordatori d’aquestes fites és rellevant per als professors que, al llarg d’aquests trenta-cinc anys, hem exercit en algun moment la docència de català en algun nivell educatiu. I és el pretext, en el bon sentit del mot, perquè ens retrobem, celebrem la feina realitzada i reflexionem una mica sobre els avanços i retrocessos que constatem en el camí recorregut.

Es tracta, més que no de fer un balanç global, de convergir en un punt de trobada cordial i alhora proactiva. La reflexió que plantegem és sols un inici, ja que la llista de temes a debatre és prou extensa. Des dels canvis polítics, tecnològics, culturals i sociolingüístics fins a la consolidació professional del col•lectiu de docents que desenvolupa l’ensenyament de la llengua i la literatura, de l’educació infantil a la universitat. De l’evolució dels mètodes didàctics a les fractures socioculturals i les amenaces polítiques que planen sobre l’espai físic i simbòlic de la llengua catalana.

Els darrers mesos, institucions, entitats polítiques i culturals i instàncies cíviques han celebrat el trenté aniversari de la LUEV. Però cap commemoració hauria de suplantar o substituir el punt de vista del professorat, en tant que actor directe del procés de canvi que s’encetà el 1979. Mirant de defugir les proclamacions retòriques i el gremialisme tancat, i atribuint-nos sols la part de responsabilitat històrica que ens pertoca, els professors de valencià hauríem d’enfortir els vincles que ens uneixen com a col•lectiu; a més de posar en comú els recursos professionals i el capital humà que hem consolidat. I hauríem de fer-nos més visibles davant la nostra societat i comunicar-li, amb imaginació i sentit crític, el que hem fet al llarg de set lustres, allò que fem dia a dia i tot el que volem fer encara.

PROGRAMA

9’45 Taula redona I: L’ús vehicular de la llengua als centres: de l’aula al pati; de les pantalles al carrer.

11’00 Taula redona II: Ensenyar llengua i literatura amb una perspectiva integrada.

12’15 Pausa

12’40 Vicent Pascual: L’ensenyament del valencià: balanç i horitzó.

14,15 Dinar (Lloc i preu per determinar).

Consulteu el programa complet de la trobada en l’adreça: http://www.uv.es/filocat

Es lliurarà certificat d’assistència expedit per l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana als professors que confirmen la inscripció en la trobada

 

Data 12 d’abril de 2014 de 09:45 a 17:00. Dissabte.

 
 
Lloc de realització

Facultat de Filologia Traducció i Comunicació

 
Organitza

Universitat de València.

 

Contacta dep.filologia.catalana@uv.es

 
Més informació