Jorge Cardona: “Si aconseguim que l’educació siga inclusiva, construirem una societat inclusiva”

Un moment de la conferència de Jorge Cardona.

“Les principals barreres són les culturals i ací ens resta molt per treballar: fer comprendre que la diferència enriqueix i que és necessària una societat inclusiva”. En aquests termes s’ha expressat Jorge Cardona, catedràtic de la Universitat de València i membre del Comité pels Drets de la Infància de les Nacions Unides, qui ha impartit la conferència inaugural de la Setmana de la Universitat per la Integració aquest dilluns.

És per aquest motiu que, “si aconseguim que l’educació siga inclusiva, podrem construir una societat inclusiva”, perquè aquella que no ho és “no és equitativa, és més injusta i no és democràtica”, ha conclòs.
 
Cardona ha participat en la primera jornada de la Setmana per la Integració que la Universitat de València, a través de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat, organitza els dies 1, 3 i 5 de desembre, amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, proclamat per les Nacions Unides el 3 de desembre l’any 1992. Les jornades compten, enguany, amb el suport de Campus Sostenible i la col·laboració de l’ONGD Global Network for Rights and Development (GNRD).
 
En la seua intervenció, Jorge Cardona s’ha referit a la Universitat de València com a la institució acadèmica “pionera i referent per a les universitats espanyoles en matèria d’inclusió”. Així, ha centrat el seu discurs en la història dels drets de les persones amb diversitat funcional, des de la tradició de la consideració del xiquet com a “objecte” del dret, fins a la celebració de la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat el 2006, passant per l’evolució jurídica per a la protecció de col•lectius vulnerables com ara la infància, la dona i les persones amb diversitat funcional.
 
Però Cardona s’ha fixat, especialment, en l’educació, i ha argumentat com el paradigma d’exclusió en l’escola primària ha anat canviant fins arribar al concepte d’integració, és a dir, l’adaptació dels alumnes a l’escola, i d’aquest al d’inclusió, i en aquest cas, és l’escola qui s’ha d’adaptar a les diferències entre l’estudiantat. “Ser diferent és allò que enriqueix perquè no existeixen dues persones iguals”, ha assenyalat.
 
Per a Jorge Cardona, la Convenció de 2006 és un punt d’inflexió en el reconeixement dels drets de les persones amb diversitat funcional, ja que en matèria educativa passa a considerar-se un dret l’educació inclusiva de qualitat. “Aquest és un dret que tenen totes les xiquetes i tots els xiquets. A més, fa referència a la diversitat i no a la discapacitat i pretén, d’aquesta manera, previndre l’exclusió”, ha explicat.
 
Inclusió socioeducativa, un compromís
L’acte d’obertura de la jornada ha estat presidit pel rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, a qui han acompanyat Maria Vicenta Mestre, vicerectora d’Ordenació Acadèmica i Professorat, i María Elena Olmos, degana de la Facultat de Dret, seu que ha acollit l’acte.
 
Per al rector, “la Universitat no és només un lloc de generació i transferència de coneixement, sinó que és un referent per a la societat i es projecta sobre ella a través dels seus valors. Per tant, la inclusió de la diversitat és una de les seues principals responsabilitats”. 
 
En aquest sentit, Esteban Morcillo ha fet una crida als membres de la comunitat universitària perquè “facen seu aquest compromís”. “Només així es podrà avançar en la diversitat funcional”, ha asseverat.
 
De la mateixa manera, ha afirmat que la Universitat de València se sent “orgullosa” de ser la primera universitat presencial amb una atenció de més de 1.100 estudiants amb diversitat funcional. Així mateix, és pionera en la gestió d’un programa d’atenció a professorat i personal d’administració i serveis. “Perquè volem ser una universitat integradora”, ha afegit.
 
En aquests aspectes ha coincidit Maria Vicenta Mestre en qualificar la Universitat de València de “capdavantera” quant a atenció a la diversitat. A més, ha insistit en la importància de la inclusió laboral i professional d’aquest col•lectiu, més enllà de la formació, i ha manifestat que “cal impulsar el percentatge d’alumnat amb diversitat funcional, partint de la minimització de les barreres educatives ja en la primària i la secundària”. En aquesta línia, la vicerectora ha recordat els campus inclusius de la Universitat de València, unes jornades de convivència perquè estudiantat d’altres comunitats autònomes visiten la institució acadèmica i coneguen des de dins el seu funcionament.
 
María Elena Olmos, per la seua banda, ha reivindicat la implicació de la universitat i tots els seus membres en el “desenvolupament de la inclusió educativa i social de les persones amb diversitat funcional per tal de contribuir a la construcció d’una societat més justa i equitativa”.
 
A l’acte han assistit el gerent de la Fundació General de la Universitat de València, Cristóbal Suria; la directora de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat, Celeste Asensi; així com representants de les associacions ONCE i AVAPACE, entre altres organitzacions i personalitats que treballen en l’àmbit de la inclusió.
 
Al llarg del matí, tindran lloc diferents sessions, com ara una taula redona sobre estimulació primerenca i una taula d’experiències, on els participants (professors i alumnes de la Universitat de València, així com membres de moviments associatius en torn de la integració) compartiran amb els assistents les seues experiències personals i professionals.
 
Clausuraran aquesta primera jornada Cristóbal Suria, Celeste Asensi i la directora de l’oficina a Espanya de GNRD, Diana Zarzo.
 
Tallers i teràpies
Els dies 3 i 5 de desembre es desenvoluparan, en el marc de la Setmana de la Universitat per a la Integració, cinc tallers i una taula redona per a reflexionar sobre beques i ajudes a l’estudiantat i posar en pràctica tècniques terapèutiques adaptades per a la integració de persones amb diversitat funcional.
 
Dimecres dia 3, a les 12 hores, l’Aula d’Informàtica de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat (Facultat de Psicologia, Campus de Blasco Ibáñez) acollirà una sessió de tècniques per a fer front a l’estrés, a càrrec d’Amelia Catalán, directora dels Centres de Psicologia Clínica i Formativa. A les 12 hores, tindrà lloc a la Biblioteca d’Educació ‘María Moliner’ (Campus dels Tarongers) un taller d’introducció a la Llengua de Signes, que es perllongarà fins a una segona sessió a les 16 hores al mateix lloc. Tancarà la jornada, a les 17 hores, una taula sobre la Beca Erasmus, que dirigirà Sandra Alunda, de l’Associació d’Estudiants Erasmus de la Universitat de València.
 
La Setmana finalitzarà divendres, dia 5, amb dos tallers. Un de risoteràpia, ja tradicional en aquestes jornades, que impartirà Paqui García, terapeuta corporal, a l’Aula LTA de la Facultat de Psicologia; i una nova sessió sobre Llengua de Signes que, aquesta vegada, es desenvoluparà a l’Aula d’Informàtica de la Unitat d’Integració, a Psicologia.
 
L’acte de cloenda consistirà en el lliurament de certificats a les persones voluntàries que treballen al llarg del curs acadèmic, juntament amb el personal tècnic de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat, per a facilitar la integració socioeducativa de l’estudiantat amb diversitat funcional dins de la comunitat universitària.
 
Programació detallada
 
Premis COCEMFE València 2014
La Universitat de València ha sigut guardonada en la sisena edició dels Premis COCEMFE València 2014 pel seu treball a favor de la plena integració i normalització socioeducativa de l’alumnat amb discapacitat física, una tasca que realitza a través de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat. El gerent de la Fundació General de la Universitat de València, Cristóbal Suria, arreplegà el premi.
 
L’acte de lliurament es va celebrar dijous, 27 de setembre, al Centre Municipal de Trafalgar de València. Cristobal Suria, en representació de la institució acadèmica guardonada, va rebre el premi de mans del secretari de COCEMFE València, Eusebio Martínez.
 
A més de la Universitat de València, han sigut reconeguts el Club Rotary Valencia Feria Mediterráneo per la seua labor desinteressada a favor del desenvolupament de serveis a la Comunitat i de suport a col·lectius més vulnerables, i pel suport a COCEMFE València en el desenvolupament dels seus programes; la Plataforma del Voluntariat de la Comunitat Valenciana per la seua labor a favor de promoure i potenciar el voluntariat en la societat valenciana; i l’empresa Quirumed S.L., per la seua col·laboració i suport a COCEMFE València i pel seu interés per la integració laboral de persones amb discapacitat.
 
Amb aquests guardons, la Federació d’Associacions de Persones amb Discapacitat Física i Orgànica de la Província de València agraeix públicament a tots els premiats la seua col·laboració “per haver fet que les persones amb discapacitat física i orgànica continuen lluitant dia a dia per a superar les innombrables barreres encara existents”, assenyalen des de l’organització.
 
Afavorir la igualtat d’oportunitats
La Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat (UPD), integrada en la Fundació General de la Universitat de València, celebra enguany el seu vinté aniversari. Des de fa uns anys, posiciona la Universitat de València com a la primera institució acadèmica espanyola presencial amb major nombre d’alumnes amb discapacitat matriculats. De fet, en el curs 2014-2015 compta amb més de 1.100 estudiants amb diversitat funcional en les seues aules, convertint-se així en un referent d’inclusió educativa i social.
 
Aquesta Unitat, dirigida per Celeste Asensi, és un servei constituït per un equip multidisciplinari l’activitat del qual consisteix a proporcionar atenció, assessorament i suport en matèria de discapacitat a tota la comunitat universitària. La seua missió principal és afavorir la igualtat d’oportunitats entre totes les persones que integren la Universitat a través d’una sèrie d’actuacions arreplegades en programes d’assessorament psicoeducatiu; equiparació d’oportunitats; sensibilització, formació i voluntariat; accessibilitat universal i atenció al professorat.
 
Des de l’any 2005, la UPD disposa de la certificació del Sistema de Gestió de Qualitat, segons la Norma ISO 9001:2008, i d’una Carta de Serveis elaborada en 2008. Al setembre de 2012, la Universitat de València va obtindre el certificat d’Accessibilitat Universal d’Aenor per a la Biblioteca d’Educació María Moliner, un reconeixement emmarcat en el programa Campus Sostenible, finançant pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esport mitjançant el programa d’Accessibilitat Universal i Integració del VLC/CAMPUS.
 
Així, la tasca desenvolupada per la Universitat de València ha sigut reconeguda en diferents ocasions, entre les quals destaca l’obtenció del Premi a la Millor Organització del Sector Públic, atorgat en el marc dels Tefónica Ability Awards 2012, uns guardons que reconeixen a les empreses i institucions espanyoles per la seua aposta i impuls social en matèria d’atenció a la discapacitat com un valor afegit dins de les organitzacions. Així mateix, en 2013 va ser guardonada pel Comité Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI).
 
 

Data d'actualització: 1 de de desembre de 2014 12:00.

Llista de notícies